Inmiddels hebben de mensen van Bethesda ons weer helemaal verwend met prachtige video’s en screenshots van de nieuwste Fallout game genaamd Fallout 76. Deze keer zouden ze ook van het oude concept van de game loslaten en voor een nieuwe opzet gaan. Of dit geslaagd is, dat is de vraag en het is aan ons om te kijken hoe dit is uitgepakt.
Om te beginnen wil ik het even over de titel van de game hebben. Ik weet dat niet iedereen hier over zal vallen, maar het is toch al een afwijking ten opzichte van de andere Fallout games. Zoals de meeste gamers wel weten, of je een Fallout fan bent of niet, de game speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Ook deze keer hebben we ons verscholen in een Vault, namelijk Vault 76. Vandaar ook de naam Fallout 76.
Hoewel de voorlopers gingen allemaal door het leven als Fallout, Fallout 2, Fallout 3 en Fallout 4. Maar wat dacht je van Fallout: New Vegas? Klopt, een afwijkende titel, maar dit wordt nog steeds gezien als een epiloog in plaats van een echte nieuwe Fallout game.
Maar goed, in deze Fallout game wijken ze dus al af in de naam. Is dit bewust gedaan om de gamers hiermee al te laten weten dat het een andere game is dan voorheen of willen ze meegaan in de trend van de afgelopen tijd (bijvoorbeeld: Battlefield 1 & Battlefield V, Xbox 360 & Xbox One)?
Maar goed, net zoals de afwijkende telling in de titel, blijkt het dan ook niet meer een Fallout game te zijn zoals we voorheen hebben gezien. Deze keer gaat het namelijk om een echte Online Action Role Playing Game. Met andere woorden; het zal qua online wereld er eerder uit gaan zien zoals The Elder Scrolls Online, een game die veel kenmerken van de voorgaande delen bevatte, maar toch anders speelde dan haar voorgangers.
Maar goed, inmiddels zijn we aangekomen in West Virginia in het jaar 2102. Dit is het moment waarop jij de open wereld van Fallout 76 mag gaan ontdekken. Natuurlijk is het nu ook weer een post apocalyptische wereld waar 25 jaar lang de gevolgen van een nucleaire bom de wereld heeft mogen aantasten en aanpassen.
Terwijl we naar buiten gaan krijgen we het gevoel dat de natuur zich inmiddels redelijk goed heeft hersteld en dat de er inmiddels veel bekende mutants voorbij komen. Het stikt van de Rad Roach, Mole Rats, Bloatflies en Ghouls die de wereld bewandelen samen met een hele boel andere mutaties die we in voorgaande delen voorbij hebben zien komen.
En dit is dan ook direct het eerste waar ik moeite mee heb als ik de game speel. Het is leuk om enemies tegen te komen zodat je XP kunt harken, maar meer afwisseling zou fijn zijn geweest. Doordat je steeds het idee krijgt om dezelfde enemies te moeten verslaan komt de game over als saai en herhalend. Iets wat niet had gehoefd als je kijkt naar de aantallen verschillende enemies die het Fallout universum inmiddels bevat. Meer afwisseling gaat de game aantrekkelijker maken voor de gamers.
Het enige verschil ten opzichte van de voorgangers is dat tot op heden er veel herhaling in blijkt te zitten. Het zijn steeds dezelfde enemies, steeds dezelfde timed events. Op zich zou het geen probleem zijn als dit een klein onderdeel van de game is, maar omdat het hier elke keer om timed events gaan die heel erg vaak voorbij komen lijkt het er sterk op dat de game nog niet klaar was voor de release.
Ondanks dat je veel van hetzelfde doet (helemaal in het begin om te levelen) is de manier waarop de wereld is opgebouwd wel goed gedaan. Je ziet dat Bethesda haar best heeft gedaan om een prachtige wereld neer te zetten. De settlements en de omgevingen in de game zien er wel gevarieerd uit
Maar ook in Fallout 76 zien we iets dat we ook in Red Dead Redemption 2 zien; een prachtige lege wereld is nog steeds een lege wereld. De vraag is dan ook in hoeverre mensen zich hier in blijven vermaken.
Daarom wil ik deze game nog niet direct afschieten zoals de meesten doen. Het is in mijn ogen een game met grote potentie. Enige nadeel is dat Bethesda een ‘lege’ game heeft uitgebracht die hopelijk doormiddel van een aantal updates nog steeds een goede game kan worden. Als hierdoor de timed events beter op elkaar aansluiten, meer variatie krijgen en de enemies meer variatie krijgen, dan is de game al een stuk aantrekkelijker om te spelen.
Naast de timed events hoop ik dat er naarmate de tijd vordert ook meer settlements en afwisselende enemies in de game worden geplaatst. Dit zodat de game steeds meer als een volwaardige game door het leven kan in plaats van een onafgemaakte Fallout game die te vroeg in de verkoop is gegaan.
https://youtu.be/5IcqE8kT3KA
- Eerste Falout om lekker met je vrienden te spelen
- Mooie grote wereld
- Game heeft nog steeds potentie om beter te worden
- Open wereld voelt leeg aan
- De game voelt eentonig aan