Het einde van het huidige jaar en de start van een nieuw jaar staat weer voor de deur en iedereen bereid zich voor op de feestdagen. Daar waar de één zich druk maakt om welke hapjes er op oudejaarsavond op de tafel zullen staan is de ander al druk bezig om te kijken welk vuurwerk er afgestoken gaat worden. En dat laatste kan nu ook virtueel.

Firework Simulator

Reality Twist heeft al een leuke rij games op zijn naam staan en voegt daar nu ook deze sim aan toe. Al eerder kon je hier al iets over lezen op 365Gaming maar door nieuwsgierigheid gingen we toch zelf er ook even mee aan de bak. En hier hebben wij zeker geen spijt van want het blijkt een erg leuk stuk software te zijn.

Ik noem het bewust software aangezien het nou niet bepaald in de categorie “Games” valt. In deze Sim is het de bedoeling dat jij een mooie vuurwerkshow bouwt op muziek naar eigen keuze. Er zitten geen missies of opdrachten aan vast, er valt niks te unlocken, het is gewoon de bedoeling een vette show te bouwen en deze te delen met anderen.

Hoe eenvoudig en saai dit ook klinkt moet ik eerlijk zeggen dat het wel een bepaalde verslavende factor heeft. Ik merkte al snel dat ik uren achter elkaar bezig was om mijn show te finetunen en te verbeteren. En gelukkig worden er in deze sim daar ook alle benodigde tools voor gegeven.

Wanneer we de software opstarten zien we een aantal mogelijkheden. We kunnen naar een configurator gaan waar we zelf aan de bak kunnen om rekken met mortieren en fonteinen te maken helemaal naar onze eigen smaak die we dan later kunnen gebruiken in onze show. Ook kunnen we opgeslagen projecten laden of een aantal voorbeelden bekijken en daar het één ander af te kijken. En uiteraard kunnen we aan de slag met onze show.

Voor we dat doen moeten we eerst een locatie keuze maken. Gaan we in Keulen aan de slag of kiezen we voor Olympiapark. Helaas zijn dit dan ook meteen de enigste 2 locaties. Zodra we een keuze hebben gemaakt word ons gevraagd op welke muziek de show zal plaats vinden. Hier kan je een aantal samples kiezen maar gelukkig mag je ook elk willekeurig muziek bestand op je eigen computer kiezen. De 2 belangrijkste elementen zijn nu gekozen.

Het enige wat ons nu nog rest is het vuurwerk plaatsen en daar gaat dan ook meteen de meeste tijd inzitten. Op diverse plekken binnen de locatie kunnen wij vuurwerk plaatsten die we dan vervolgens kunnen gaan synchroniseren met onze muziek op tracks. Dit werk vrij eenvoudig en tussendoor is het mogelijk om alvast te kijken hoe het eruit gaat zien. Zijn we eenmaal klaar dan kunnen we genieten van de show en deze eventueel ook opnemen. Die gene onder ons die wel eens bezig zijn geweest met het mixen van muziek doormiddel van software zullen zich erg vertrouwd voelen met deze software.

Zoals ik al eerder zei vergeet je snel de tijd zodra je eenmaal lekker bezig bent en ontdek je al snel dat er een aantal uren verstreken zijn zodra je de show af hebt en dat is een goed teken. Maar er kleven toch ook wel wat mindere kanten aan de software. Regelmatig moest ik de software afsluiten en opnieuw opstarten door kleine bugs en ook stortte  regelmatig bij het bekijken van mijn show de frame rate helemaal in. Ook het ontbreken van challanges, beloningen en dat soort dingen zal er voor zorgen dat voor de meesten onder ons deze sim al snel weer vergeten word.

Ik heb me enorm vermaakt met Firework Simulator en verwacht ook wel dat ik in de toekomst nog eens een showtje zal bouwen. Het werkt allemaal lekker eenvoudig en bied je alle tools die nodig zijn. De bugs vond ik niet perse storend maar het gebrek aan uitdagingen, opdrachten of dingen die je vrij kan spelen wel. En ook de beperking in het aantal locaties vind ik jammer maar ondanks dat verdiend deze software toch wel een hele terechte voldoende.