Football Manager
Het nieuwe seizoen is weer begonnen, het gras gemaaid maar inmiddels zien we overal de plukken gras alweer liggen vanwege de belasting van de vele velden, en zoals elk jaar, iedereen weet het beter. Of we het nu over het Nederlands elftal hebben, een eredivisie club of om de lokale trots in je wijk of dorp. Overal weet iedereen het beter dan de man die het voor het zeggen heeft. En waarom zou je dan het daar bij laten, dus waarom ga je niet aan de slag als een manager en dan komt er nu ook alles bij kijken, niet alleen maar zaterdags op het veld staan te schreeuwen en kladblokjes bij de hand om info te noteren.

Dus ook dit jaar zitten we in de managersstoel en hebben we het voor het zeggen, alleen is het nu wel iets meer dan alleen maar via de zijlijn commentaar leveren op de hoofdtrainer. Deze keer kun je het zo moeilijk maken als je zelf wil. Dit doe je door de in eerste instantie aan te geven in hoeverre je getraind bent in de game, maar ook hoe goed je jezelf inschat in de game. Dus geef je aan hoeveel spelinzicht je zou hebben en hoe goed je als trainer alles onder controle hebt. Dan gaat het pas echt beginnen, als je dan eindelijk één van de honderden teams kunt kiezen, van Nationale elftallen tot ergens in de regionale divisies.

Nadat je dan eindelijk een keuze hebt gemaakt mag je beginnen met alles wat erbij komt kijken, hierbij is het soms zo uitgebreid dat je niet eens meer doorhebt dat je alleen maar simpel een manager ben. Want naast de simpele tactiek moet je bijvoorbeeld ook de standaard dingen doornemen, de basis elf, de aanvoerder, wie neemt de vrije trappen, wie neemt de corners en natuurlijk, mocht er verlenging komen en daarna een de beslissing worden gemaakt door strafschoppen, dan moet je die ook aanwijzen. Dan ben je dus klaar met de meest makkelijke taak die je als manager hebt gekregen.

Want wat dacht je van het feit dat je linksback het niet goed met je rechter aanvallende middenvelder kan worden? Dan moet je met ze in gesprek. Of wat nu als een jonge speler tegen de aanvoerder in gaat, dat kan voor frustraties zorgen, ook al heeft hij op dat moment gelijk. Iets wat niet altijd in dank zal worden afgenomen door de jeugdige spelers, maar kies je voor de jeugd, dan heb je een boze aanvoerder. En die heeft een aantal spelers achter zich staan. En zo moet je overal de perfecte balans in zien te vinden.

Verder hebben we dan ook nog de trainingen die een groot onderdeel van je toekomst bepalen, want ook al heb je nog zo’n geweldig team, zonder de juiste training zal je nooit een goed team neerzetten en zullen ze nooit op hetzelfde niveau kunnen blijven spelen. Al met al heel erg veel opties die alleen al bij het eerste team komen kijken, en dan hebben we het nog niet eens over de zaakwaarnemers die ook nog eens de spelers beïnvloeden van buiten af, of de pers die leuke artikelen in de krant plaatsen.

Heb je dan eindelijk het eerste team een beetje op de reel, dan heb je ook nog eens te maken met je jeugdelftallen. Dit is vaak een ondergewaardeerd iets in de game, maar is juist zo van belang om de komende jaren ook goed te presteren. Dus je moet ze laten spelen, minuten maken, hard trainen en af en toe minuten geven in het eerste elftal van je gekozen team. Maar als je ze teveel geeft, dan komen ze soms met de meest belachelijke eisen tijdens de contractbesprekingen. Ook hier moet je dus echt weten hoe je het moet aanpakken.

En mocht dit allemaal te ingewikkeld overkomen, dan kun je gelukkig altijd nog gebruik maken van de rest van je staf. Dus je laat je trainers lekker alles uitzoeken om iedereen zo tevreden mogelijk te houden zonder dat er al te veel moeite voor hoeft te doen. Ze komen dan zelf met ideeën voor een training of wie op welk onderdeel meer zou moeten gaan trainen, en je hebt echt heel erg veel onderdelen om op te trainen in deze game. Dit maakt het alleen maar makkelijk voor jou als manager, nu is het allen nog maar op akkoord klikken of het advies negeren.

Maar Football Manager zou Football Manager niet zijn als dit nog maar een klein gedeelte is van alles wat er bij komt kijken, want je hebt natuurlijk ook nog te maken met de pers, die je soms meerdere malen per week willen uithoren, wat dan allemaal met grote koppen in de kranten terug te lezen is. Iets waar de spelers ook gevoelig voor zijn, of wat dacht je van het bestuur van de club. Ook die hebben een bepaalde verwachting voor het seizoen waar je aan zou moeten voldoen om langer in dienst te mogen blijven. En naast deze doelstelling hebben ze ook nog eens te maken met spelers die soms meer eisen of verwachten van het bestuur, ook daar mag jij dan tussen als aanspreekpunt van het team. Iets wat niet altijd in dank word afgenomen door het bestuur. Maar je moet toch iets om je team tevreden te houden.

Een hele leuke game met heel erg veel uitbreidingen die je soms niet eens meer kan overzien, maar het gaat natuurlijk altijd nog om de belangrijkste taak die je hebt. Een goed elftal neerzetten dat wedstrijden wint en punten pakt. En dat is dan waar het soms ook fout gaat, want ook al heb je regelmatig een goede partij neergezet, het is altijd heel erg raar om te zien dat je tegen de mindere teams soms makkelijk met 4-0 of 5-0 onderuit gaat. Iets wat je niet verwacht van een game zoals deze. Dat is dan ook het grote minpunt aan de game. Je kunt nog zo goed zijn, iedereen tevreden houden en met de beste spelers van de wereld spelen, en dan bedoel ik ook echt iedereen samen in 1 team stoppen (de toppers van Barcelona, Madrid, Man Utd, Bayern, etc), dan nog zul je soms hele rare wedstrijden voorbij zien komen.

En dan gaat het niet om de top wedstrijden, maar gewoon tegen een middelmatig team heb je het dan ineens heel erg moeilijk en ga je zonder enige duidelijk reden hard onderuit.  Hopelijk gaan ze hier snel iets aan doen, want anders zou de game niet leuk en uitdagend genoeg blijven voor de meeste fans.

Naast het feit dat het een nieuwe game is het nieuwe seizoen je de laatste updates geeft het er inhoudelijk niet heel erg veel veranderd, het zijn met name de kleine tweaks die in de game worden doorgevoerd die het verrassend maken voor de echte liefhebbers, maar mocht je het een jaar willen overslaan, dan is het niet zo dat je niet weet wat je hebt gemist in dit deel. Daardoor is deze game te ver doorontwikkeld.

Dus wil je up-to-date blijven, dan zul je hem waarschijnlijk kopen, maar ben je nog even zoet met Football Manager 2014 en voel je niet de noodzaak om deze game te kopen, dan is het ook niet iets waarvoor je in de rij moet gaan staan n in de winkel of pre-orderen op Steam.