Football Manager Classic 2014Ze zeggen wel dat de beste stuurlui aan wal staan, in tegenstelling bij voetbal, daar staan ze in het stadion staan meestal te springen op de tribune als het goed gaat. Maar mocht je favoriete team een keer niet winnen, dan weten we allemaal precies wat er aan de hand is. En ook iedereen heeft zo zijn eigen oplossing voor de problemen die er spelen binnen het team. Gelukkig zijn de, waarschijnlijk, mannen van Sports Interactive er ook helemaal klaar mee en hebben ze besloten om de touwtjes in eigen handen te nemen van hun favoriete club. Dit is ze zo goed bevallen dat ze dit al doen sinds 1992 doen. Natuurlijk ging het spel toen nog door het leven als Championship Manager, maar sinds 2004 heet het daadwerkelijk Football Manager.

Inmiddels hebben SEGA en Sports Interactive de game naast de PC & Mac inmiddels ook naar de PlayStation Vita gebracht. In eerste instantie lijkt de game nagenoeg gelijk aan de versies die we van de computer kennen, maar tijdens het opstarten zien we het woord Classic erbij staan. Dit verklaard dan ook de verschillen ten opzichte van de volledige versie. Het gaat hier om een afgeslankte versie, van een kleien 2GB en zal dan ook niet zoveel uitgewerkte optie bevatten dan de Football Manager die we kennen van de PC & Mac.
Football_Manager_classic_2014

Ondanks de ‘kleine’ versie kunnen we wel volop genieten van de game zoals we het kennen. Ook is het zo dat de opties voor de teams, opstellingen, trainingen, wedstrijden en de pers aanwezig zijn. Deze zijn volledig beschikbaar, het zit hem dan ook met name in het spelersbestand van de game. Hierbij kun je tijdens een zoekopdracht niet de onuitputtelijke database opvragen, maar moet je het doen met een ‘bescheiden’ groep met spelers. En met bescheiden bedoelen we alsnog 100 x uitgebreider dan een FIFA game, om maar even een vergelijking te doen. In Spanje kun je bijvoorbeeld zelfs in de 7e Groep van 2e Elftallen gaan zoeken. Dus al met nog meer dan genoeg lijkt me zo. En om het dichter bij huis te houden, in Nederland kun je naast alle spelers uit de Eredivisie ook de Jupiler League kiezen en trainen. Maar mocht je gaan scouten binnen Nederland, dan kun je ook rondkijken voor een paar aanstormende talenten in de hoofdklasse. Iets wat toch wel veel diepte geeft aan deze game.

Naast de carrièremodus hebben we ook nog de optie om uitdagingen aan te gaan en natuurlijk succesvol te voltooien. Hierbij kun je uit drie verschillende niveau’s kiezen; makkelijk, normaal en moeilijk. Er zijn in totaal 7 verschillende uitdagingen, deze variëren van een elftal overnemen rond de winterstop en niet degraderen, met veel B-spelers alsnog de doelstelling halen, als underdog de grote teams verslaan of met weinig geld toch sportief met de top mee draaien. Deze kunnen dus op verschillende niveau’s worden gespeeld en zorgen dan ook, met name op het moeilijke niveau, voor aardig wat frustratie.

Football Manager Classic 2014 Challenges

De controls van een uitgebreide game als deze kunnen wel een probleem kunnen zijn voor sommigen. Helemaal omdat ik de vorige versie op de laptop speelde. Hierbij kon je overzichtelijk met de muis overal makkelijk bij komen en goed overzien. Nu is het zo dat dit op de Vita toch wat tegenvalt. Zo hebben we al moeten inleven van een normaal beeldscherm naar een 5 inch touch screen. En dan ook nog eens nagaan dat ik toch wel vrij grote handen heb, iets waar ik wel vaker problemen mee heb als het op touch screen aankomt. Ik mijn opzicht is het formaat van een Ipad Mini goed te doen, alles wat kleiner is zal lastig worden. Het is dan ook best lastig als je door de elftallen gaat scrollen en je op je schermpje ongeveer 18 spelers ziet staan met daarnaast nog een aantal extra opties die met de opstellingen en trainingen te maken hebben.

Dit neemt nog niet weg dat het een vervelend iets kan worden gezien, helemaal omdat ik gelukkig naar een aantal keren kiezen, bij de goede optie uitkwam. Hierbij heb ik namelijk in gesteld dat de assistent ook een heleboel taken overneemt van mij als hoofdtrainer. Het enige wat je nog zelf moet doen is tijdens de wedstrijden bepaalde beslissingen nemen zoals wissels, maar ook hoe je ze toespreekt, of je ze motiveert door aan te moedigen of door ze juist als zwakke schakel aan te wijzen in de hoop dat ze harder gaan werken. En zoals we kennen vanuit de vorige Football Manager spellen heeft dit allemaal invloed op de spelers, maar ook weer op het team.
Football Manager Classic 2014 Player Mocht je namelijk vanuit het niets beslissen om bijvoorbeeld Lionel Messi naar het B-elftal te sturen van Barcelona, dan zal dat zeker invloed hebben op de groep. Zijn vrienden zullen je beleid afkeuren terwijl andere spelers bang worden voor je omdat je niet voor vedettes buigt. Ook zullen de jonge honden van je jeugdelftallen juist weer een kans zien om in het grote Barcelona te spelen. Elke beslissing die je neemt heeft invloed op verschillende vlakken binnen het elftal, waar je soms niet eens bewust van bent. Ook je verhouding met het bestuur kan hierdoor zelfs onder druk komen te staan, iets wat je juist niet wilt. Het grote verschil is dat er bij een grote club ook meer ogen op je gericht zijn. Mocht je de aanvoerder van een FC Dordrecht een weekje terugzetten maakt het nog niet zoveel uit, Cristiano Ronaldo een weekje naar het tweede zetten is een ander verhaal met andere consequenties.

Verder heeft deze game dan wel de naam Classic gekregen, dit heeft met name te maken met het feit dat het een versie is die minder mogelijkheden bevat dan de originele versie, maar om heel eerlijk te zijn denk ik persoonlijk een volledige versie voor de Vita niet een meerwaarde is ten opzichte van de versie die we nu kennen. Je hebt nu meer dan genoeg mogelijkheden, opties en spelers om uit te kiezen om een beter elftal neer te zetten. De echte die-hards zullen waarschijnlijk in eerste instantie waarschijnlijk niet de PC versie verlaten voor deze versie van de game. Maar mocht je het toch willen, dan heb je nu het geluk dat je de save game van je PC kunt importeren naar de Vita en andersom ook, altijd handig voor onderweg.
football-manager-classic-2014-training

Al met al is deze Football Manager Classic een waardige voetbal simulator voor de handheld. Enige nadeel van de handheld is dat je tegen je beperkingen aanloopt als het aankomt op de opties die de game met zich meebrengt, daarnaast is het soms best lastig om de juiste optie te kiezen op de gevoelige en kleine touch screen van de Vita. Of dit een beperking van de game is of van de Vita, dat laat ik in het midden. Maar ondanks dit is het wel een game waarbij je onderweg lekker verder kunt met je elftal die je op de PC hebt kunnen finetunen en helemaal naar je hand hebt gezet. Daarom denk ik dat het ook een meerwaarde kan zijn voor de die-hards die beide versie hebben. En natuurlijk, mocht je alleen de Vita game hebben, dan is het natuurlijk nog steeds een leuke game waar je toch snel vele uren mee bezig bent.