Lords of the Fallen

Soms zijn er van die games die voor jou persoonlijk uit het niets komen en je helemaal omver blazen. En voor mij is Lords of the Fallen zo’n game. Om heel eerlijk te zijn had ik tot een aantal maanden geleden nog niet van de game gehoord totdat ik een korte hands-on had van deze game tijdens de Gamescom. En ik was toen al zeer onder de indruk. Niet zozeer van het feit dat de game zo super spectaculair in elkaar zat, maar de game had een hele goede chemie van verschillende concepten die ik leuk vind aan een game.

Dus toen ik daarna thuis kwam ben ik mij toch meer gaan verdiepen op de game. Ik zag veel plaatjes voorbij komen en kon niet wachten tot ik de game eindelijk kon spelen. En nu is het dan eindelijk zo ver. En wat heeft deze game een indrukwekkende introscene. Iets waardoor ik nog meer zin krijg om te gaan beginnen aan de game. En het is moeilijk om te omschrijven wat het allemaal voor mij doet, daarom zal ik jullie de eerste 10 minuten van de game laten zien.

Nu hebben jullie de eerste 10 minuten gezien en komen bij mij steeds de woorden, Dark Souls, Skyrim naar boven, maar ook Shadow of the Collosus en een beetje Lord of the Rings. Allemaal begrippen die ik zelf heel erg fijn vind en als je ze nu ook nog eens samenkomen in 1 game, dat maakt het alleen nog maar beter voor mij. Nu is het wel zo dat deze game mij het meeste doet denken aan een mooie opgepoetste versie van Skyrim. Alles lijkt er uit te zien als een game zoals je hem zou verwachten op de next-gen consoles. Alles is tot in de details uitgewerkt en ik mag dan ook hopen dat Lords of the Fallen hiermee een nieuwe standaard heeft gezet voor de verdere games die we nog mogen verwachten.

Naast de vele details is het natuurlijk ook zo dat je met bepaalde animaties kunt laten zien hoe realistisch een game is. Hier is ook echt aandacht aan gegeven. Want als ik eerlijk ben vind ik het soms best wel vervelend als ik met een outfit van 30 kilo aan staal net zo makkelijk beweeg als in een trainingspak. Maar ook hier is rekening mee gehouden. Duik je weg voor een aanval van je tegenstander, dan lijkt het heel erg langzaam, maar het klopt wel met wat je draagt. Hierdoor  zullen sommige het als langzaam beschouwen, maar ik zie het eerder als realistisch. Dat is ook het geval met je wapens. Hierbij zal je ook niet al te makkelijk veel combo’s maken als je met een zware moker rondloopt.

Ook is het even wennen voor de meeste gamers, aangezien het deze keer niet zo makkelijk gaat als in de gemiddelde games als het op gevechten aankomt. Dit omdat het niveau wel een stuk hoger ligt dan de gemiddelde games. En dit punt kan zowel negatief als positief opgevat worden. En voor de meeste gamers zal het dan echt een uitdaging worden om de game uit te spelen en daarom zal de term ‘even makkelijk doorlopen’ niet van toepassing zijn voor deze game. Dit is dan ook aan jou om te zorgen dat je een goede balans vind tussen het saven en het niet saven. Hierdoor zul je dus soms meer XP verdienen, maar ook zul je bij een mindere periode dan

En nadat ik alleen maar de positieve kant van het verhaal heb belicht zijn er natuurlijk ook nog wel een aantal minpunten in deze game te vinden. Een groot minpunt in de game vind ik persoonlijk de gesprekken die in de game plaatsvinden. En dan heb ik het niet over de dingen die ze tegen elkaar zeggen, want die zijn soms best wel nuttig en erg uitgebreid. Maar alle gesprekken die ik heb gehoord geven mij het idee dat het ergens in een holle ruimte die het geluid geven van een badkamer, vol met holle echo’s, ongeacht de locatie.

Verder ben ik tegen een aantal glitches/bugs aangelopen waar je ook niet echt vrolijk van word als gamer. Ben je eindelijk bij je eindbaas aangekomen, word deze niet geactiveerd omdat je nog een tegenstander moet verslaan, welke inmiddels in een andere ruimte staat waar ik op dat moment niet meer naar toe kon omdat ik de boss-arena zit. Dan zul je waarschijnlijk denken: dan laad je toch je laatste save game? Maar daar gaat Lords of the Fallen ook anders mee om dan de meeste games. Hoe minder vaak je saved, hoe meer XP je krijgt tijdens de game. Er komt namelijk een factor van 0,02 per kill bij zonder te saven. Bij een save staat de factor standaard op 1.00. Dus als ik mijn savegame opnieuw inlaad, dan moet ik complete levels opnieuw spelen. Iets waardoor er weer veel tijd verloren gaat en dan ben ik ook nog eens een keer mijn extra xp kwijt. Dubbelop pech dus.

Het is dan wel een nieuwe manier van benaderen, maar of het de manier is waar je zelf heel erg blij van word als je bugs tegenkomt waardoor je niet verder kunt, dat is dan maar de vraag. Persoonlijk vond ik het idee leuk, maar de uitwerking een stuk minder leuk. Wel is het natuurlijk hierdoor goed te zien wie een ervaren Dark Souls fan is en wie niet, aangezien de controles nagenoeg gelijk aan elkaar zijn. Persoonlijk ben ik geen Dark Souls fan en was alles dus voor mij erg wennen en dit zorgde ervoor dat ik juist  in het begin vaker gebruik maakte van een savepoint dan dat ik misschien had moeten doen. Maar al doende leert men 🙂

Maar met deze bugs, glitches en nieuwe manier van saven, is het wel een leuke game? Ik moet zeggen dat het toch een hele leuke en verrassende game is. Natuurlijk heeft elke game tegenwoordig wel een aantal bugs. en de meeste worden wel verholpen met een day-one patch, zo ook bij deze game (een patch van maar liefst 5 GB). Maar helaas komen we nog genoeg tegen. Op zich is het geen probleem als je vaak saved, maar aan aangezien de game je aanmoedigt om juist zo weinig mogelijk te saven maakt het alles wel vervelend en moet je regelmatig onnodig terug naar het begin van je level of soms nog verder terug tot de level daarvoor.

Als het gaat om de uitdaging, dan heb je hier zeker een goede game te pakken. En ook grafisch is het zeker een hele goede game. Voor de mensen die van het genre á la Dark Souls houden is dit dan ook een hele goede aanvulling voor hun collectie. Lords of the Fallen is dus zeker de moeite waard maar zal waarschijnlijk alleen een bepaalde groep gamers aanspreken en daardoor niet de aandacht verdienen die het nodig heeft om echt een topper te worden.