Er zijn titels op elke console die gewoon niet mogen en kunnen falen. Bij Nintendo is Mario kart 1 één van die titels. Nintendo bevind zich op dit moment in zwaar vaar weer en als iets ze over eind kan houden dan zijn het wel de bekende titels uit eigen huis. Na super Mario, Zelda, Pikmin en Donkey Kong mocht Mario kart dan ook niet ontbreken. En niet alleen dat. Hij moet ook echt scoren onder het grote publiek. Hij lijkt dit ook te doen maar of het terecht is dat is te betwijfelen.

mario kart 8 logo

Start de motoren!

Met stiekem toch vrij hoge verwachtingen starten wij het spel op en zien dat Nintendo zich heeft vastgehouden aan het concept van Mario Kart 7 op de 3DS. En waarom ook niet zou je denken? Mario kart 7 bracht erg veel vernieuwing en scoorde ook goed onder de fans. Zo kan je zelf je auto samen stellen uit een groot aantal body’s, wielen en vleugels. En hoe meer munten je weet te verzamelen hoe meer je vrij speelt. Ook het vliegen is een erg leuke toevoeging, en toch was mijn eerste reactie teleurstelling. Ik heb, zoals de meeste fans van Mario Kart, het spel helemaal grijs gespeeld op de 3DS en hoopte dus echt een compleet nieuwe Mario Kart te gaan spelen. Snel zette ik deze gevoelens aan de kant en ging aan de slag. Met ronkende karts aan de start begon mijn kart avontuur!

mario-kart-8

Pracht en Praal in HD

Hoe vet is het om eindelijk plaats te nemen in je kart in een omgeving die met en hoge frame rate in full HD van je scherm af spat! En dit is dan ook waardoor ik bijna mijn eerste race verloor. Er valt zoveel te zien en de omgeving ziet er echt fantastisch uit. Banen uit het verleden zijn in een compleet nieuw jasje gestoken en nieuwe banen zijn toegevoegd. Zowel de karts, als de personages zien er echt fantastisch uit. De werelden waarin jij moet proberen als eerste over de finish te komen leven echt. Hierdoor vergeet ik toch al snel het gevoel waarmee ik begon, want ondanks dat het spel wel erg leunt op zijn voorganger zijn de beelden waarop je getrakteerd word voor mij de belangrijkste vernieuwing.

Mario Kart 8

Het Blauwe Schild

Iedereen die Mario Kart kent weet als geen ander hoe irritant dat blauwe schild is. Elke grand prix race bestaat uit 3 rondes. Hoe goed je ook bent en hoe ver je ook voor ligt maakte vaak niet uit bij Mario Kart. Uit het niets verschijnt daar het blauwe schild en die word afgevuurd door een achter blijver en knalt je van de baan. Daar gaat je overwinning!  Door deze items bleef het vaak een willekeur of je een race wel of niet won. In Mario Kart 8 heeft Nintendo er voor gekozen dit balans wat te verschuiven en de willekeur weg te halen. Hier heeft Nintendo goed aan gedaan in mijn ogen. Het blauwe schild bestaat nog steeds maar er zijn 4 nieuwe items toegevoegd waaronder een soort super toeter.

Zodra er een blauw of rood schild op je afgevuurd word en je dit item hebt kan je met goede timing het schild kapot blazen. Ook het achteruit afvuren van schilden om een aanval van een rood schild te voorkomen lijkt makkelijker te gaan. Naast deze vernieuwing verlies je nu ook minder tijd als je van de baan af valt of je geraak word door een item. Dit alles zorgt ervoor dat een race eerlijker verloopt en geen willekeur meer lijkt. Is daarmee de item frustratie weg? Nee, gelukkig niet, want dit hoort bij Mario Kart. De balans is gewoon subtiel iets ten positieve verschoven. Naast de toeter heeft Nintendo er nog 3 nieuwe items bij gedaan. Namelijk de happende plant die muntjes op slokt en tegenstanders bij je in de buurt hapt. Een boomerang en de 8 ball waarbij je 8 items in 1 keer krijgt.

mario kart 8 d

Zwaartekracht

De laatste vernieuwing is de anti zwaartekracht. Op elke track vind je wel een zone waarbij je wielen omklappen en je auto in een soort zwevend ruimteschip veranderd. Hiermee kan je dan vervolgens langs muren racen of ondersteboven op delen van de track racen. Persoonlijk vond ik dit geen meerwaarde. De kart voelt niet erg anders aan en doordat je perspectief niet veranderd heb je meestal niet echt het gevoel dat je onderste boven rijd. Toch zorgt het er wel voor dat je met wat geluk en tactisch inzicht tijd kan winnen of juist tijd kan verliezen.

mario kart 8 c

Van kinderspel tot volwassen pret

Zoals gewend bestaat de grand prix ook nu weer uit de 50cc, de 100cc en de 150cc cup. (en alles wat je er na nog vrij speelt) De 50cc is echt kinderspel en is ideaal om samen met de jonge gamers onder ons te spelen. Samen met mijn zoontje van 4 weten we dan ook menige cups te winnen. De 150cc cup daarin tegen vereist toch echt wel enige skills en bied een goede uitdaging. Dit balans ligt ver uit elkaar maar maakt het spel ook veelzijdig. Naast deze cups kan je er ook voor kiezen om tegen cpu’s  een ballonnen race te houden, timed laps te doen tegen ghost van andere of lekker tegen andere te racen in split screen of online.

mario kart 8 b

Online

Tegenwoordig is het meer regel dan uitzondering dat bij de lancering van een game alle servers plat gaan en de eerste weken het niet of nauwelijks mogelijk is om online te gamen. Bij Mario Kart 8 is dit absoluut niet het geval. De servers lopen lekker vlot en soepel en het is echt leuk om te tegen spelers over de hele wereld te kunnen racen. Nou zullen de sceptisch onder ons zeggen dat deze servers zo goed lopen omdat er bijna geen spelers zijn maar als we naar de verkoop cijfers kijken van Mario kart 8 dan spreekt dit het toch tegen. Iedereen die online speelt begint met een vast aantal punten en bij winst krijg je daar punten bij.

Mario Kart 8 a

Ondanks al het moois en het vertrouwde gevoel dat Mario kart 8 geeft ben ik gematigd positief. Alle tracks, en karakters zien er super uit en ook subtiele dingen als gezichtsuitdrukkingen zijn perfect weer gegeven. De balans in het spel is verbeterd waardoor de frustratie niet de overhand heeft. De enorme willekeur aan auto’s die vrij te spelen is is enorm. De besturing voelt erg vertrouwd aan en de items zijn prima ingedeeld. Ook de familie pret is prima. Lekker samen racen of tegen elkaar is wat niet mag ontbreken en werkt goed. Online valt er ook niks te klagen.

Waarom dan toch gematigd positief? Ik had zo graag echte vernieuwing gezien. De eerste Mario Kart HD had voor mij revolutionair moeten zijn maar zo voelt het helaas toch niet. Ondanks dat het spel echt waar voor zijn geld bied mis ik echte vernieuwing! Dat gezegd te hebben gaan wij nu weer met het hele gezin vol aan de bak om elkaar het leven zuur te maken op de mooi tracks die Mario Kart 8 te bieden heeft!

365kinderjury365Gaming Kinderjury

Mario Kart is mijn lievelingsspel en speel ik heel veel op de 3DS. Ik wou dus heel graag Mario Kart op de Wii-U spelen. Ik vind het nog leuker op de Wii-U dan op de 3DS.

Alles ziet er heel mooi uit en omdat ik het samen met pappa en mamma op de televisie kan spelen kan ik het veel beter zien.