Met de aankondiging van Murdered: Soul Suspects, werd mijn aandacht al snel getrokken. Dit kwam voornamelijk omdat deze game al snel werd bestempeld als een combinatie van twee van mijn favoriete games L.A. Noire en Heavy Rain, waarbij het in de game de bedoeling is om je eigen moord op te lossen. Met dit in mijn achterhoofd kan het ook niet anders dan we met een top game te maken hebben, maar kan deze game eigenlijk wel zijn de belofte als een combinatie van deze twee top games waar maken?

Over het spel

Murdered: Soul Suspects is een lineair en duister detective avonturen game voor de PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc. De game speelt zich af in het plaatsje Salem, Massachusetts, een plaatsje in Noord-Amerika dat vooral bekend is geworden vanwege de heksenjachten en processen uit 1692. De game is gemaakt door Airtight Games, bekend van de games Quantum Conundrum en Dark Void en wordt uitgegeven door Square Enix.

Een korte geschiedenisles

Voor de mensen die het interesseert, even een korte geschiedenisles over Salem. Net uit Europa gearriveerde pioniers bouwden in het noorden van Amerika aan de rand van de wildernis een nederzetting dat zij Salem noemde. Bijgeloof en angst voor de duivel waren hier aan de orde van de dag. Aanleiding voor de heksenjacht en processen kwamen er toen de twee nichtjes Elizabeth Parrish en Abigail Williams in contact kwamen met een Caribische/Indische slaaf, die de meisjes onder ander verhaaltjes vertelde over magie.

Toen de slaaf de meisjes ook nog trucjes demonstreerde, maakte fascinatie al snel plaats voor schuldgevoelens en spijt. Ze begonnen vreemd gedrag te vertonen, waar de zeer bijgelovige bevolking geen raad mee wist. Al snel werden er mensen beschuldigd van hekserij wat in juni 1692 tot de eerste terechtstellingen leidde en eindigende in januari 1693, omdat de ‘behekste’ meisjes vooraanstaande mensen begonnen beschuldigen zoals de vrouw van de predikant, die de heksenjacht aanvankelijk toe juichte.

Het verhaal

De game begint met een indrukwekkende cinematic, waarin we via een nieuwsbericht te horen krijgen dat Salem geteisterd wordt door een seriemoordenaar genaamd The Bell Killer en de politie nog compleet in het duister grijpen over de identiteit van deze seriemoordenaar. Vervolgens maken we ook kennis met Ronan O’Connor, een ketting rokende detective met een crimineel verleden, maar op het rechte pad gebracht vanwege Julia, de liefde van zijn leven, die om mysterieuze wijze om het leven komt. Even later zien we vervolgens ook dat Ronan uiteindelijk deze meedogenloze moordenaar vind, maar zelf ook om het leven komt. Als hij even later opstaat komt hij er vrij snel achter dat zijn lichaam nog op de grond ligt en hij zich in een limboachtige wereld genaamd “The Dusk” bevind.

Tijdens een korte emotionele scene die volgt leert hij al snel dat zijn ziel geen rust kan vinden, zolang hij niet het mysterie omtrent zijn moordenaar ontrafeld. Hij komt al snel in contact met een mysterieus dood meisje die hem al snel meer verteld over “The Dusk”. Wat volgt is een ijzersterk meeslepend verhaal waarbij je tijdens je zoektocht in contact komt met Joy, een jonge medium die opzoek is naar haar moeder en jou uiteindelijk met veel moeite wilt helpen.

Salem is eigenlijk een dode boel

Vanaf het begin van het spel proberen de makers van Murdered: Soul Suspects je in Salem het gevoel te geven dat je in een open wereld zit. Maar dit valt eigenlijk nog zwaar tegen, want aan het begin van het spel wordt je namelijk uitgelegd dat je niet vrij kan rondlopen in de vele huizen. De reden hiervoor is dat de bewoners hun huizen hebben ingewijd om zichzelf te beschermen tegen de duivel, daarnaast zijn diverse plekken afgezet door muurtjes in de geestenwereld waardoor de bewegingsvrijheid in Salem eigenlijk erg beperkt worden. Met name door deze blokkades, wordt Salem best wel onoverzichtelijk en zou je willen dat de makers je in het spel en kaart hadden toegevoegd om te zien waar je bent en waar je heen moet.

Er is wel genoeg te vinden in de stad, want er zijn vele verzamelobjecten verspreid in de stad , ieder met hun eigen bijzonder mooie verhalen. Verder kom je zo nu en dan ook een geest tegen die jij kan helpen om achter hun doodsoorzaak te komen en zo rust te geven. Omdat je in het begin van het spel al vrij snel de meeste van deze verzamelobjecten kan vinden en deze geesten kan helpen, bloed de levendigheid in Salem naarmate je verder in de game zit een beetje dood. Je zal namelijk steeds minder te doen hebben buiten de missies om.

Je kunt wel in de lichamen van de levende mensen komen, maar het teleurstellende hieraan is dat je dan alleen mensen hun gedachtes kan lezen wat je na een paar keer proberen wel gezien hebt, al moet ik hier aan toevoegen dat je hierdoor wel een enkele verwijzing zal vinden naar andere games.

Gameplay

De gameplay van het spel is eigenlijk zeer makkelijk onder de knie te krijgen en valt door gebrek aan variatie al snel in herhaling. Als je op onderzoek naar een locatie wordt gestuurd, dan moet je een deel van die locatie afzoeken naar aanwijzingen. Doormiddel van deze aanwijzingen te volgen trek je vervolgens een conclusie. Dit klinkt als een uitdaging, maar dit stelt eigenlijk weinig voor, want als je de juiste aanwijzingen selecteert worden deze groen gemarkeerd, maar kies je een verkeerde aanwijzing dan wordt deze rood. Mocht je tijdens het verbinden van de aanwijzingen een verkeerde keuze maken, dan is dit geen enkel probleem.

De makers van het spel nemen je dan gewoon bij de hand en je krijgt dan gewoon de kans om deze opnieuw te verbinden en om je op weg te helpen, blijven de verkeerde keuzes voor jouw gemak gewoon rood gemarkeerd. Nadat je dit onderzoek heb afgerond, loop je verder tot je bij het volgende gedeelte komt waar je naar aanwijzingen moet zoeken en begint het riedeltje opnieuw.

Doordat je niet wordt afgestraft met het maken van een verkeerde keuze is Murdered: Soul Suspects eigenlijk een enorm makkelijk spel. Het enige wat het spel nog een beetje uitdagend maakt, zijn de zeer angstaanjagende demonen die het jou tijdens het spelen af en toe lastig kunnen maken, maar helaas kom je deze alleen tegen op bepaalde locaties en zijn ze in de stad zelf totaal niet te vinden. Daarnaast is je eventuele zoektocht naar de eerder genoemde verzamelobjecten het enige wat nog voor wat uitdaging zorgt.

Technische issues

Tijdens het spelen kan je trouwens wel een paar kleine bugs tegen gekomen. Zo kan je tijdens het backtracken tijdens een level tegen de situatie aan lopen dat er opeens van een personage meerdere versies rond lopen. Of je komt in gesprekken terecht die je al hebt gevoerd, waardoor je deze gesprekken weer moet doordrukken voordat je progressie kan maken. Daarnaast wilt het scherm soms even bevriezen tijdens cutscènes. Het zijn geen grote bugs, maar zijn wel storend.

Conclusie

Om antwoord te geven op de vraag die ik aan het begin van de review gesteld hebt, kom ik helaas tot de conclusie dat Murdered: Soul Suspects de belofte maar voor een deel waar maakt, want ondanks de chemie tussen Ronan en Joy, het ijzersterke verhaal dat verder lekker weg speelt en de bijzonder fraaie cutscènes na het vinden van bepaalde verzamelobjecten, bied het spel vanwege de lage moeilijkheidsgraad vrijwel geen uitdaging. Daarnaast zal je vanwege de herhalende gameplay en oninteressante speelwereld de game niet snel opnieuw spelen. De gemiddelde speelbaarheid van de game ligt trouwens tussen de 8 en 15 uur. Dit is natuurlijk een vrij grote marge, maar het hangt er dan ook vanaf of je iemand bent die elk hoekje van de game uitpluist opzoek naar de vele verzamelobjecten of dat je het puur speelt voor de verhaallijn.

Is de game dan zo slecht? Nee, dat niet, maar qua potentie had er wel veel meer in gezeten. Ondanks alle negatieve punten in de review, heeft Murdered: Soul Suspects dus een ijzersterk verhaal en zijn de beloningen voor het verzamelen van de vele objecten de moeite waard en kan je het spel het beste benaderen als een interactieve film, want zoek je een uitdaging, dan is dit spel niet voor jou. Omdat ondergetekende persoonlijk op een paar uitzonderingen na, games puur speelt vanwege het verhaal, krijgt de game net een 7.

365Gaming Verdict: 7
Verdict7