Als het om shooters gaat word er meestal over 2 kampen gesproken. De eerste groep zweert bij de Call of Duty franchise terwijl de tweede groep helemaal los gaat op Battlefield. Zelf ben ik het hier niet mee eens en wil dus graag nog een derde groep toevoegen! Namelijk de groep die het niks uit maakt welke shooter het is, zolang het maar een goede shooter is. Ik zelf behoor ook tot deze derde groep en speel met veel plezier elke shooter die iets te bieden heeft. En zo mocht ik deze week helemaal los gaan in de Beta van Battlefield Hardline. En ik kan al vast vertellen dat ik dit absoluut niet vervelend vond.
Load your guns
Voor we onze wapens laden en los gaan wil ik benadrukken dat dit stuk een impressie is van een beperkte beta. Het kan ons een goede indruk geven van wat ons te wachten staat maar het is nog geen complete game. In deze beta mogen we downtown L.A. induiken om het daar op te nemen tegen andere spelers over de hele wereld.
Battlefield Hardline draait om 2 kampen. Die van de overheid waar je vecht voor de politie en probeert de stad weer veilig te maken en die van de criminelen die proberen zoveel mogelijk geld buit te maken. De beta bied ons een multiplayer modus met 1 map. Er zijn 2 modes beschikbaar op deze map. De eerste is “Heist”, hier kan je deel nemen aan de kant van de politie of de kant van de criminelen. Tijdens een kort nieuws fragment hoor je dat er in L.A. een aantal gepantserde voertuigen staan en dat criminele deze proberen te kraken en het geld uit deze wagens proberen te stelen.
De tweede modus is “Blood Money”. In deze mode liggen er geld stapels door de stad verspreid. De politie heeft als taak dit geld veilig te stellen als bewijs materiaal. De criminele proberen dit echter tegen te houden en zichzelf de buit toe te eigenen. Tijd voor wat actie!
Details
We kruipen in de huid van de politie en begeven ons naar de dichtstbijzijnde locatie om de criminele te stoppen. Het eerste wat me opvalt is hoe strak en gedetailleerd alles is. Om me heen zie ik stapels voertuigen staan en aangezien we hier met Battlefield te maken hebben spring ik op de eerste motor die ik zie staan en race naar de locatie waar een stapel geld lig, spring van mijn motor en duik het gevecht in.
Chaotische close combat, ruiten die sneuvelen, kogels die om mijn oren vliegen, gebouwen die aan puin geschoten worden! Je kan de kruit dampen bijna ruiken en dit is wat je wil in een shooter. Helaas word ik al snel neergehaald en kom meteen zoals we dat in Battlefield kennen in het deploy scherm terecht. Hier kan je kiezen bij welke waypoint je weer wil starten, je kan je class aanpassen, wapens veranderen en weer het gevecht induiken. Dit keer besluit ik naar onze kluis te gaan om deze te beschermen. Terwijl ik die kant op loop zie ik een grote kraan omvallen die voor de nodige chaos zorgt. Door deze afleiding word ik neer geschoten door een sniper op het dak van een wolken krabber. Het draait dus allemaal niet alleen om close combat!
Tijdens het spelen rank je en verdien je ook geld dat je weer kan uitgeven aan andere/betere wapens. Ook beschik je over grabling hooks en zip lines om gebouwen te beklimmen of om van het ene naar het andere gebouw te glijden. In deze beta zag ik hier niet echt het voordeel van maar ik denk wel dat dit in het volledige spel tot zijn recht gaat komen.
Versus Battlefield 4
Ondanks dat Battlefield Hardline erg vertrouwd aanvoelt en in veel opzichten te vergelijken is met zijn voorganger voelde het voor mij toch aan als een nieuwe game. De grootste reden hiervoor is denk ik de strijd tussen politie en criminelen. De selectie schermen zijn zoals we kennen van Battlefield al had ik het gevoel dat het iets minder overzichtelijk en hanteerbaar was.
De speelwereld voelt ook erg vertrouwd aan na het spelen van de voorganger. Het besturen van de voertuigen hadden ze wat mij betreft wel mogen aanpakken want dit vind ik nog steeds niet realistisch aanvoelen maar wie weet komt dat nog. Ik vertelde hiervoor al hoe mooi alles er uit ziet en hoe gedetailleerd maar wil daar wel nog wat bij opmerken. Het moment dat er een helikopter neer stort of er een kraan instort veranderd de texture en dit kwam tijdens de beta niet ten goede aan de details.
Conclusie
Aangezien dit een beta is wil ik geen oordeel geven of conclusies trekken maar wel mijn gevoel delen. Ik heb me erg goed vermaakt met deze beta en ben blij dat battlefield zich vast houd aan dat gene wat we kennen van Battlefield en er toch weer een nieuwe twist aan hebben weten te geven. De wereld oogt goed al denk ik dat er nog zeker ruimte is voor verbetering. Met name bij veranderingen in de omgeving. De wapens voelen erg lekker aan en zeker in close combat werkt alles zoals je wilt in een shooter. Het laden tussen de sessies in vond ik vrij lang. De servers liepen erg goed al is het natuurlijk afwachten hoe deze houd bij release. Ik kijk in ieder geval uit naar eind oktober als Battlefield Hardline voor elke console en pc verschijnt.