Het is inmiddels 22 jaar geleden dat uit de krochten van de arcadehallen de beat em up game Mortal Kombat naar voren kwam en zich presenteerde aan het grote publiek. Met een handjevol vechters wist deze knokker van een game menig PC en console gamers hart te veroveren (soms letterlijk en figuurlijk). Na deze 22 jaar zijn we dan eindelijk aanbeland bij Mortal Kombat X en gutsen de liters bloed ons nog steeds om de oren. Zijn we onderhand niet Mortal Kombat moe of heeft de franchise een bloedtransfusie ondergaan?

Mortal Kombat was een beetje ingedut door de jaren heen en had allang niet meer dat sfeertje om zich heen hangen waar ouders van gruwelden en jongeren van straalden. Het was iets te burgerlijk geworden, de sjeu ontbrak en de prik was allang van de cola verdwenen. Toen werd het 2011 en kwam NetherRealm Studios met het negende deel op de proppen zetten. We werden aangenaam verrast door een uiterst soepele fighting game die ons onderuit haalde met haar X-Ray cam. Keiharde röntgen-animaties kwamen voorbij waar de knokkers van MK eventjes goed werden aangepakt met bloederige afloop. Die moesten we erin houden dachten ze bij NetherRealm en zo geschiedde.

Mortal Kombat X is de tiende game dus in de reeks en dient zich wederom op met de X-Ray cam. Alvorens je aan de slag gaat met de mannen en vrouwen van MK dien je jezelf eerst aan te sluiten bij een factie. Lin Kuei, White Lotus, Brotherhood of Shadow, Black Dragons of Special Forces zijn de smaakjes waar je uit kan kiezen. Met iedere level-up scoor je punten voor de factie waarbij je bent bij aangesloten. Hiermee unlock je skins voor je favoriete karakter en zijn fatality’s simpeler uit te voeren. Het idee is aardig opgezet, enkel is het dat de Lin Kuei klasse overheerst momenteel. Het vorige deel bewees ook dat er ook een goed verhaal kan worden gestopt in een MK game en gaan we hierin vrolijk verder. De campaign van de game zal je ongeveer 4 tot 6 uur van je tijd in beslag nemen en spant het verhaal over een periode van 25 jaar. Ware het dat bekende vechtersbazen als Liu Kang en Stryker het loodje legden tegen aartsvijand Shao Khan in het vorige deel probeert nu de vijandige Elder God Shinnok via een bedrieglijk plot nu de macht te grijpen. In de story mode komen dan nu ook de Kombat Kids om de hoek kijken en maken we kennis met de kinderen van Johnny Cage, Sonya Blade en Jaxson Briggs.

Naast de campaign zijn de oude getrouwe towers ook weer terug. Zo zijn er Klassic, Test your luck, Test your might, Survivor en Endless tower), drie living towers die veranderen op bepaalde tijdstippen (per uur, per dag of per week) en een challenge tower waarbij je vrienden kan uitdagen om je score te verslaan. Met deze towers en de campaign verdien je tokens die je weer kunt uitgeven in de Krypt. Deze Krypt is heus gestijld in een dungeon crawler jasje inclusief (simpele) puzzels en het verzamelen van items om andere gebieden vrij te spelen. Enkel wil het zo dat je vlug door je koins heen bent en weer verder moet knokken om nieuwe koins te vergaren. NetherRealm kan dit eenvoudig voor je oplossen, mits je een dikke portefeuille hebt. Met slechts een simpele klik kun je alle puzzels vrij spelen in de Krypt en ben je een paar trophys/achievements rijker. Niet geheel eerlijk uitgewerkt wat ook zeker terugkomt in het eindcijfer.

Met 24 speelbare karakters vanaf launch is de keuze reuze, enkel personage Goro wat vanaf het prille begin uit de MK reeks stamt wordt plots door DLC losgeld gevangengehouden. Ieder karakter kent drie vechtstijlen die alvorens een gevecht kunnen worden geselecteerd. Zo heeft Scorpion de keuze uit Ninjutsu, Hellfire of Inferno. Met Ninjutsu heeft hij de mogelijkheid om met twee zwaarden flink huis te houden terwijl met Hellfire hem in staat stelt om minions op te roepen en aan te laten vallen. De drie vechtstijlen per personage geven de gamer een riante mogelijkheid om combo’s samen te stellen en deze vloeiend te laten verlopen. De nieuwe generatie vechters sluiten hier mooi op aan met enkele erg interessante karakters zoals D’Vorah en Ferra/Torr. Deze laatste is dan ook een humeurige kolos met een klein meisje op de rug van deze reus die haar orders doorgeeft qua aanvallen.

Mortal Kombat X is de eerste next-gen game van NetherRealm Studios die hiermee de arena betreed. Previous-gen gamers mogen MKX komende zomer verwachten van een andere ontwikkelaar. De next-gen gamers profiteren gelijk van zeer gedetailleerde omgevingen en personages, met name het bloed wat rondspat ziet er nasty uit en laat zijn sporen na op de kleding van de vechters met dito wonden. Wederom excelleert Mortal Kombat door de X-Ray cam waarin krakende botten en vermorzelde spieren geen uitzondering zijn. Deze digitale martelarij haalt de sadist in de gamer naar boven en laat je gruwelen van de meest bizarre en pijnlijke acties waarbij je meermaals een “Damn, that’s gotta hurt!!’’ en “Ohhh Snap!!” niet kan onderdrukken.

De vechtersbazen laten zich soepeltjes besturen en ik kon geen button-lag dan ook ondervinden. Online speelt de game dan ook erg prettig, met name prefereer ik de player matches waarbij de matchmaking beter lijkt te zijn afgesteld dan bij de ranked matches. Hier wil het nog wel eens voorkomen dat je een tegenstander treft die vele rangen hoger is dan jij en dus waarschijnlijk aanzienlijk betere skills heeft. Toch trad er her en der nog eens wat lag op in het spel wat natuurlijk in je nadeel is. De verwachting is dat NetherRealm dit ongetwijfeld gaat patchen. De populaire King of the Hill modus keert eveneens weer terug en zal je goed bezig houden.

De gameplay van Mortal Kombat X staat wederom recht overeind en bied je absoluut waar voor je geld. Vloeiende combo’s in samenwerking met het gore-fest geeft je absoluut de kick waar je naar opzoek bent. De muziek is wat eentonig te noemen in de campagin mode, maar een kniesoor die zich daar aan stoort. De geluidseffecten zijn dan wel weer van de bovenste plank en kunnen van tijd tot tijd je echt rillingen bezorgen als je weer al die spieren, botten en pezen hoort vermorzelen. De campaign is net weer wat aan de korte kant maar bied gelukkig toch nog wat bekende koppen die je aanvankelijk mist in het roster. Uiterst gênant is de DLC en de microtransities te noemen. Het continu gebedel om je erop te wijzen dat je DLC kan kopen en met kleine transacties je net even wat meer voordeel haalt uit de game. Wie zich daar overheen kan zetten heeft met Mortal Kombat X een dijk van een game te pakken en bieden de fatality’s en brutality’s je maanden afleiding. Online is de game ook met de dag sterker aan het worden en bied je genoeg uitdaging om je de voorziene tijd absoluut mee te vermaken. Eigenlijk kun je geen miskoop doen en bied Mortal Kombat X precies waar je op gehoopt hebt en zelfs recht op hebt. De franchise bewijst zich nogmaals dat ze nog steeds mee spelen op het hoogste niveau al zou het wat minder kunnen met de overijverige DLC. Waar wacht je nou nog op? Ren naar de winkel en finish him!

Review - Mortal Kombat X