Het jaarlijkse vervolg in een zeer succesvolle motor race sims is alweer een feit. MotoGP13 van Milestone is weer een ijzersterk vervolg op de vorige delen. Voor het eerst in 5 jaar hebben ze weer de officiële licenties van de circuits en rijders. Je start de game en gaat direct over tot het selecteren van je speler. De helm, welke kleuraccenten op je pak, je coach en crew. Sleuteltje in de motor en starten dat beest op 2 wielen.

MotoGP13

Carriere:

Als je zover bent om te beginnen aan je carrière kun je uitgenodigd worden door diverse raceteams om met een wildcard in de 125cc klasse mee te doen. Door goed te finishen in deze races zullen hogere teams je wildcards aanbieden, als je dan ook nog je (door je coach voorgestelde) rivaal weet te verslaan verdien je nog meer credits bij je teambaas waarvoor je rijd. Door verschillende doelstellingen te behalen tijdens een race, zoals je positie of het verslaan van je rivaal krijg je fans. Hoe meer fans je krijgt hoe hoger je level word. Na 4 of 5 races in de carriere zal je uitgenodigd worden door een teambaas om bij hun te gaan rijden in de 125 cc klasse. Als je hier goed gepresteerd hebt zul je uitnodigingen krijgen voor de opvolgende klasses. Eerst de 250cc en daarna de echte mannen op de MotoGP machines.

MotoGP13

Besturing:

De besturing is even wennen als je niet bekent bent met motorrace games. Hiervoor zijn diverse driving aids om je te helpen met racen. Deze kun je langzaam maar zeker 1 voor 1 uitzetten of in het diepe springen en sommige opties gelijk uit te zetten. Het is heerlijk om je motor op zijn zij te gooien en snoeihard een bocht door te gieren met al je aids aan maar je kan het nog harder doen als de meeste hulpmiddelen uit en je ziet dat de achterkant van je motor alle moeite heeft om rechtuit te gaan. Als je gewend bent aan de besturing zul je merken dat je een grote voldoening haalt uit het zo plat mogelijk gooien van de motor. Echte motorrijders weten dat balans op de motor alles is, dit hebben de mannen van Milestone goed verwerkt in de game. Als je verkeerd remt zul je ook echt onderuit gaan, maar dit kun je nog wel op tijd corrigeren als je de motor net iets beter in balans kunt krijgen met je lichaam.

A39

Online:

De community voor deze game is niet al te groot maar in het weekend zul je diverse lobby’s zien voor een Grand Prix en voor Kampioenschappen. Deze laatste zijn meerdere races waarbij je eigenlijk een kampioenschap nabootst met maximaal 12 spelers. Helaas is online bij racegames goed te merken als iemand een slechte verbinding heeft want hij zal stuiteren over het scherm. Als je in een bocht 3 keer wordt ingehaald door dezelfde persoon, heb je pech als ze je daardoor omver rijden. Hier kun je niets tegen doen. Wel zijn de laadtijden tussen de races, kwalificaties en eventuele volgende race wel verminderd. Dit heeft wel geresulteerd in gehaaste save punten waarop de game wel geregeld vast loopt. Met enige pech zul je ook je savegame verliezen wat ondergetekende 2 maal overkwam.

MotoGP 13 screen 3

Verdict:

De game raced lekker soepel, offline zul je af en toe een schokje in de framerate tegen komen maar dat mag de pret niet drukken. Er zijn lekker veel opties zoals Instant race, Kampioenschap, Online en Carrière  om je in te vermaken. Als je de controls onder de knie hebt wordt de game steeds leuker, maar je moet wel investeren om hier te komen. Verwacht niet dat je de eerste carrière race of wildcard uitnodiging in de carrière wint. Een hele solide racegame, maar dan op 2 wielen.