Het is altijd leuk om te gamen en extra leuk als we een review moeten maken van een spel dat ik super duper leuk vind! Vorige week hebben we Pokkén Tournament gespeeld en het was nog leuker dan ik dacht! Alles met Pokémon vind ik al leuk maar deze keer was het ook een beetje spannend.

Ik zal eerst even zeggen wat voor een spelletje het precies is voor de kinderen die het nog niet kennen. We hebben er ook foto’s bij gemaakt om het allemaal uit te leggen en dan zien jullie ook precies wat ik bedoel.

Pokkén Tournament is een game waar je 1 tegen 1 moet vechten in een ring. Het is niet niet erg gewelddadig hoor, dat valt echt wel mee. Je bent zelf een soort van Pokémon trainer en je hebt 14 pokémon’s in het begin die je kunt inzetten voor het gevecht.

Je begint het spel met een soort van training, die heb je in de gym/dojo. Dit is erg fijn want je leert zo echt heel goed hoe alles werkt. Het is wel in Engels, maar het is erg duidelijk wat je allemaal moet doen, dus dat is wel mijn advies, dat je goed de training afmaakt.

Naast deze oefening heb je ook een soort van helper/coach die advies geeft en tips. Je kunt kiezen wat voor een soort tips deze geeft en ook hoe vaak. Het grappige is ook dat die ook in Japans kan praten! Dat is echt heel erg grappig, af en toe doe ik dat ook met mijn helper, dan praat ze Japans en met een hele grappige stem 😉 De tips die je krijgt zijn ook wel handig hoor, maar als je het al een tijd speelt dan weet je het allemaal eigenlijk wel.

Als je de training hebt gehad dan kun je kiezen uit verschillende onderdelen in je Pokkén Tournament wereld, ik zal het allemaal even uitleggen. Je hebt My Town, daar kun je alles aanpassen, bv je naam, je outfit, je titel, achtergrond van je avatar en een bericht dat bij je naam komt te staan en je kunt er ook kijken wat je allemaal hebt gedaan.

Practice is de plek waar je kunt oefenen om bepaalde bewegingen enzo te leren, dat wat je dus in de gym/dojo kunt doen. Bij de Single Battle kun je echt tegen een andere pokémon vechten (de computer zelf) die je zelf kiest en kun je ook al punten winnen zodat je pokémon een hoger level heeft, of muntjes om dingen te kopen. Maar het is niet het “verhaal” zeg maar. Het verhaal zit in de Ferrum League maar daar vertel ik zo meer over.

Je hebt ook een gedeelte waar je tegen iemand kunt spelen die naast je zit i.p.v. tegen de computer, daarvoor moet je wel een extra controller hebben. Je kunt ook een online Battle doen en tegen iemand online vechten, maar voor de andere kinderen zou ik willen adviseren om dat over te slaan. Je moet namelijk dan ook tegen de super goede spelers vechten, de volwassenen die ook andere vechtspellen doen voor 18+ en die zijn zo goed dat je niet kunt winnen.

Je pokémon wordt met elke battle beter door punten die je verdient. Hoe beter je gevecht was, hoe meer punten en muntjes je krijgt. Ik speel het liefste met Pikachu Libre en die is nu bijna level 15, op het account van Jack heb ik ook veel gespeeld, daar is hij al level 33. Je kiest de pokémon die bij je past qua je stijl van vechten of gewoon welke je het leukste vind ;).

Het meeste kun je verdienen in het verhaal, de competitie zeg maar, de Ferrum League. Je begint in de groene (D-rang), dan de blauwe (C-rang), dan de rode (B-rang) & Chroma (A-rang). Ik ben nu bij de blauwe in mijn eigen account en bij Jack heb ik al veel wedstrijden gewonnen in de blauwe en dat ging best wel goed. De rode is voor mij al te moeilijk, dus misschien voor andere kinderen ook.

Maar het is niet erg om alleen de groene en blauwe te spelen hoor. Want als je ze hebt uitgespeeld en nummer 1 bent van de competitie dan kun je ook gewoon tegen ze spelen in een free battle waardoor je wel punten kunt verdienen maar geen risico dat je daalt in de ranglijst. Het is een beetje net als met de Single Battle uit het menu, maar dan kun je niet zelf je tegenstanders kiezen.

Je hoeft niet alleen te vechten, er zijn ook support pokémon’s die je helpen. Er zijn er totaal 30, in 15 sets van 2. In het begin krijgt je 3 sets van 2 support pokémon’s en de rest kun je unlocken door de Ferrum League te spelen. Ze zijn allemaal verschillend, net als de hoofd pokémon, dus je kunt ze kiezen die het beste past bij hoe jij speelt. Eentje is bv snel geladen om in te zetten, maar is niet zo krachtig of duurt het lang om in te zetten maar wel super goed.

Het leukste vind ik de special move die je kunt gebruiken als de meter genoeg is opgeladen. Bij Pikachu Libre gaat ie dan nadat hij je een paar keer schopt omhoog naar een speciale box-ring en dan springt hij op de tegenstander  met vuurwerk en lampen erbij. En daarna valt alles op de grond met een klap. Je kunt deze move pas inzetten als je meter vol staat, en hij gaat pas vol als je genoeg aanvallen en combo’s hebt gedaan bij je tegenstander.

Net als de support pokémon’s kun je ze dus niet oproepen wanneer je wilt, dus je moet ook goed opletten wanneer je ze wilt inzetten. Bij de gewone battles kun je zelf instellen hoelang ze duren en hoeveel rondes, dus dan kun je meestal wel de special move wel doen. Elke pokémon heeft zijn eigen special move, dus het is ook leuk om allemaal uit te proberen.

Wat ook erg leuk is aan Pokkén Tournament is dat je amiibo’s ook gebruikt kunnen worden (ook de kaarten van Animal Crossing). Ze komen niet als poppetjes in het spel, maar ze geven je een Special Bonus. Je kunt muntjes winnen, spullen voor je outfit, nieuwe titels, achtergronden voor je avatar en alles krijg je gewoon! Je kunt er 5 per dag inzetten (wel verschillende amiibo’s gebruiken). Gelukkig maar, want er zijn zooooooveel titels te unlocken en ik wil ze allemaal wel 😉

Het is echt een leuk spel, helemaal als je een Pokémon fan bent. Het ziet er echt heeeeel mooi uit grafisch en je kunt het spel ook gewoon op de Wii Pad spelen voor als iemand anders op de TV aan het kijken is. Dit vind ik echt super van de Wii U, want zo stoor je niemand en kun je toch verder gaan.

Het is een beetje jammer dat er niet een Nederlands menu is, dat zou fijner zijn voor kinderen, maar voor mij zelf was het niet zo erg. Wat ik wel erg jammer vind is dat het voor kinderen te moeilijk is om de hoogste competities te doen. Het was fijner geweest als er iets meer voor kinderen was, maar ik snap het wel hoor, ook volwassenen moeten het kunnen spelen, dus daarvoor moet het ook wel moeilijke stukken hebben. Ik hoop dat er nog meer pokémon’s komen, het zijn er nu dus 14 standaard en 2 die je krijgt als je klaar bent met de B & A-rang (die ik dus zelf niet krijg 🙁 ). Misschien dat ze later komen met een DLC, of misschien met amiibo’s.

Tevens gepost op 365Kidz.nl.

Review - Pokkén Tournament
Pokkén Tournament krijgt 4,5 sterren van de Kinderjury, een echte aanrader!