Het is een drukke tijd zo aan het einde van het jaar met de ene grote game release na de andere. Sommige titels keken we meer naar uit als andere, en daar waar sommige releases soepel verliepen ging het bij andere games aardig mis. Eén van de titels waar erg naar uit werd gekeken door veel gamers is The Crew en deze week was het dan eindelijk zover en konden we vol gas de wegen van Amerika onveilig gaan maken. Toch waren velen van ons ongerust door de problemen die Ubisoft onlangs met de lancering van Unity ondervond. Zou dit ook gebeuren bij The Crew? We gaan het jullie allemaal vertellen.

the crew

Het verhaal

In The Crew mogen we ons verplaatsen in de rol van Alex. Een gast geboren om te racen en ook erg goed in wat hij doet. Zijn broer Dayton maakt deel uit van een race bende die de wegen in Amerika onveilig maken en zijn broer wil niets liever dan dit samen met zijn broer doen. Alex houd van het racen maar de rest boeit hem eigenlijk niet zo en daarom doet hij lekker zijn eigen ding. Op een dag vraagt Dayton aan Alex of hij hem na een race een lift wil geven en het klinkt serieus. Samen rijden ze naar een brug waar Dayton een persoon ontmoet en alles in één klap verkeerd gaat. Dayton word dood geschoten en Alex word gearresteerd door de F.B.I..

In de gevangenis word hij bezocht door F.B.I. agente Zoe die hem een voorstel doet. Hij moet infiltreren in de 5-10 club om zo de corrupte Coburn en Shiv te pakken te krijgen. In ruil daarvoor krijgt hij zijn vrijheid. Alex wil niets liever dan de mede verantwoordelijke van de dood op zijn broer te grazen nemen en accepteert de deal. Tot zo ver laat ik het verhaal even los om verder niks te verklappen maar het mag wel duidelijk zijn welke strekking het verhaal heeft.

De races

Tijdens het spelen van de verhaalmissies kan je bij elke missie kiezen of je deze solo wilt spelen of in een snelle co-op waarbij je aan een aantal spelers word gekoppeld. De missies zijn niet erg gevarieerd en bestaan voornamelijk uit checkpoint races, tijdraces, lap races en het uitschakelen van bepaalde personen. Na een missie word je score berekend aan de hand van een aantal factoren en de deze score bepaald dan welke medaille je wint. Maar ook je rang ten opzichten van je vrienden en de rest van de wereld .

Naast deze missies zal je onderweg honderden uitdagingen tegen komen waarbij je ook een medaille kan verdienen en je scores kan verbeteren ten opzichten van je vrienden. Hierbij moet je denken aan slalom tests, snelheid test, jumps en nog veel meer. Bij elke medaille die je verdiend hoort ook een tuning upgrade. Deze kan je meteen installeren of naar je hoofd kwartier sturen.

Tuning

De onderdelen waar ik het zojuist over had kan je ook terug vinden in één van de tuning garages waar je jouw auto zowel visueel als technisch lekker onder handen kan nemen. Binnen The Crew zijn er vijf hoofd klassen waar je uit kan kiezen. Koop je een auto dan installeer je eerst een pack die bij deze klasse hoort. Tijdens de missies word dan automatisch over geschakeld naar de auto die het beste voldoet. Rijd je bijvoorbeeld in een street spec auto en moet je een race doen die een terrein spec auto vereist dan zal deze automatisch gekozen worden. Naast deze pack kan je vervolgens individuele onderdelen die je hebt vrijgespeeld monteren om je auto nog beter te maken.

Het visuele tunen is enigszins beperkt maar met een flinke lading bumpers, velgen, spoilers, stickers en nog veel meer kan je zeker je auto helemaal naar jouw smaak pimpen.

De kaart

En hier komen we bij het onderdeel dat het meest indrukwekkende is. Openwereld games zijn niks nieuws meer en elke nieuwe release lijkt een vorige te overtroeven qua map size. Met The Crew zal je weer versteld staan hoeveel er mogelijk is. De kaart is een afspiegeling van Amerika met in de oost kust New York, In het zuiden vinden we L.A, het midwesten brengt ons Chicago en Detroit en ga maar door. We hebben getest hoelang je er over doet om met een beginners auto van het uiterste zuidelijke puntje naar het uiterst westelijke puntje te rijden en ontdekte dat je hier een uurtje voor moet uitrekken en je dan 150km aflegt. Je komt hierbij dan door kleine pittoreske dorpjes, industrie gebieden, boerenland, grote steden, besneeuwde bergen en noem maar op.

Zoals we van Ubisoft gewend zijn vinden we overal masten waar we naartoe moeten rijden  om de events zichtbaar te krijgen op de kaart. Heb je ergens gereden dan kan je vanaf dat moment ook via de kaart ervoor kiezen om naar een locatie te snel reizen. Wel zal je dus elke centimeter van deze immens grote kaart minstens één maal moeten passeren.  Je hebt wel echt gehele vrijheid om te rijden waar je wilt en dat is soms best tof om naar plekken te rijden die bijna onbereikbaar zijn.

Naast alle uitdagingen,  missies en torens is er nog veel meer te vinden zoals bezienswaardigheden die je een keer moet bezoeken en waarbij je word beloond met ervaring en geld. Ook zijn er door het hele land auto wrakken te vinden die je met een soort blieper op je navigatie kan opsporen en die allemaal verzameld kunnen worden.

De Valuta

In The Crew heb je 2 soorten betaal middelen. De gewone Bucks die je verdiend tijdens je missies en races en de Crew credits. Deze zijn gekoppeld aan je werk voor de factie waar ik zo nog meer over vertel. Met beide kan je gewoon in de diverse garages auto’s kopen of bij de tuning shops je upgrades kopen. Voordeel van de Crew credits is dat deze aanzienlijk meer waard zijn. Daar waar je voor een auto 30.000 Bucks moet betalen kan je hem al voor een paar duizend Crew credits kopen.

Factie oorlog en multi player

Ik noemde net al de facties en dat is ook waar de fun echt begint. Na een tijdje levelen en spelen krijg je de mogelijkheid je bij een factie aan te sluiten. Al is de keuze eerst beperkt tot de gebieden die je vrij hebt gespeeld kan je later eenvoudig over stappen naar 1 van de ander 5 facties. De bedoeling is dat je er voor zorgt met een heleboel andere spelers dat jouw factie de sterkste is. Dit bereik je door diverse multi player races. Afhankelijk van jou rang binnen een factie zal je een dagelijkse beloning ontvangen.

Perks

Nou zijn er nog wel honderden dingen binnen The Crew die ik zou willen bespreken maar dan zal je een paar dagen moeten uit trekken om alles te lezen dus dat doe ik maar niet. Wel vind ik dit de absolute kern van The Crew wat het spel goed en bijzonder maakt. Daar waar veel games al snel uitgespeeld zijn en er niet veel meer te doen is zal je in The Crew overladen worden door alles wat er te beleven is en te doen is.

Wat ik nog wel wil noemen zijn de voordeel punten die je verdiend zodra je een level omhoog gaat. Deze punten kan je inzetten om diverse perks vrij te spelen. Sommige van deze perks zijn niet echt interessant maar er zitten bijvoorbeeld ook perks tussen voor betere wegligging, snellere acceleratie, meer geld en ervaring en ga zo maar door. Dit is dus best interessant om te gebruiken.

Controls en Graphics

De controls voelen heerlijk aan al zouden de gene die veel race sims spelen het een tikje te arcade vinden aanvoelen. Elke knop verwijzing is intuïtief te gebruiken en de interface is lekker overzichtelijk. Door gebruik te maken van je mobieltje kom je snel en eenvoudig in de menu’s waar je wezen wilt. Grafisch is het een iets ander verhaal. Al zijn de details prima, zeker als je stil staat en waan je je echt in een grote levendige wereld zal alles toch een beetje achterhaald ogen.

We hebben natuurlijk een aantal spellen om mee te vergelijken zoals Forza Horizon, Gta 5 en noem maar op. The Crew haalt dit niveau niet. Zeker wanneer je in buiten gebieden flink gas geeft zie je alles in je horizon op poppen en voelt het gewoon niet als een spel dat je mag verwachten op onze huidige consoles. Is dit erg? Dit zal voor iedereen anders zijn. Ik persoonlijk vind het wel vervelend en had dan liever een iets kleinere wereld gezien waarbij de graphics naar een hoger niveau waren getild. Maar ik kan me ook voorstellen dat het juist de grote wereld is die voor andere belangrijk is.

the crew 2

En dan komen we toch nog bij de conclusie die deze keer niet eenvoudig is. The Crew verdiend namelijk in potentie een maximale score. Met de immens grote wereld en alles dat er word geboden in deze wereld. Maar helaas geven wij onze zuur verdiende centen niet uit aan potentie maar aan een game die wel willen beleven op de dag van release. En dat is dan ook net het punt.

Maar laten we eerst kijken naar de positieve punten. Om te beginnen kunnen we de enorme wereld niet negeren die ook nog eens gebaseerd is op Amerika. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld test drive of andere vergelijkbare spellen dan zijn we hier echt een nieuw tijdperk binnen gestapt. Wat ook echt spreekt voor The crew zijn de enorme hoeveelheid races, uitdagingen, collectibles en noem maar op. Ook hierbij tilt Ubisoft dit type spel naar een hoger niveau. De multi player races zijn misschien wat beperkt maar werken wel lekker en bieden echt een losse spel ervaring. Dat samen met de Co-op mogelijkheden scoort The Crew hier ook zeker goed. Het aantal auto’s en de tuning mogelijkheden zijn wel wat beperkt maar voldoen prima.

En dan komen toch de gevreesde minpunten. Want ondanks dat de potentie er is voor een maximale score zal The Crew deze niet krijgen. Het eerste punt die ik wil meenemen in de  score zijn dan toch de Graphics. Rijd je bijvoorbeeld de besneeuwde bergen in dan zal je zien dat de scheiding tussen de onbesneeuwde omgeving en de besneeuwde omgeving 1 rechte lijn is. Dit is iets wat gewoon niet meer kan in de huidige generatie games, ook ondervinden we regelmatig een drop in frame rate waardoor het soms wat stotterig overkomt. Dit merk je vooral wanneer je vol gas door buiten gebieden heen jaagt.

Als laatste zie je auto’s voor je en bomen in de horizon uit het niets op poppen. Nou klinkt dit vrij dramatisch en dat is het zeker niet. Het blijft allemaal goed speelbaar en zeker wanneer je wat langzamer door de omgeving rijd zal je zien dat de details wel dik voor elkaar zijn maar het is toch zeker een minpunt die invloed heeft op de score. Wat tegenwoordig meer regel dan uitzondering is zien we ook terug in The Crew. De gevreesde bugs. Ondanks alle beta’s die Ubisoft heeft gelanceerd vinden we toch nog aardig wat bugs terug waardoor je het gevoel krijgt dat het spel nog niet helemaal af is.

Tuurlijk zullen deze in korte tijd worden opgelost door een aantal Patches maar dit is niet wat we willen zien. Het laatste minpunt dat ik wil noemen is de originaliteit. Ondanks dat het verhaal je een flink aantal uren zoet houd is het weinig origineel, en ook op andere vlakken zien we dingen terug uit andere games. Als voorbeeld de auto wrakken die je kan vinden lijken wel erg op de garage vondsten in Forza Horizon.

Al met al bied The Crew je echt een hele toffe ervaring en onbenullig veel uren speel plezier. En als je langs de minpuntjes heen kan kijken dan zal dit zelfs voor veel mensen één van de beste games in 2014 zijn maar in de score kunnen we de minpunten helaas niet negeren

365Gaming Verdict: 8,5

Verdict8Verdict half