‘Yes my lord, i shall do what you ask.’

Isaac

Geschiedenis

De eerste beelden van Isaac jaren terug wekten nogal de indruk dat de game een aparte stijl zou gebruiken. Klei poppetjes? Mensen in pakken? Of een mislukt 3D effect? Mijn aandacht hadden ze…

Eenmaal bij de game release in september 2011 werd het duidelijk dat het om een 2D Action-RPG ging, en wat voor één! Want niemand minder dan Edmund McMillen (o.a. maker van Super Meat Boy) en zijn team gingen met dit spel een stap verder dan zijn vorige games en pakten deze keer de Bijbel erbij als inspiratie voor hun thema. De game werd toen erg positief ontvangen en eenmaal een paar jaar verder (en een nieuwe console generatie) zorgden ze ervoor dat ook mensen op hun PS4/XboxOne konden genieten van dit pareltje in een nieuw jasje.

Het Verhaal

Niemand zal eraan twijfelen dat mensen erg ver gaan voor waar ze in geloven en dat liet de moeder van Isaac maar al te graag zien. Op een mooie normale dag keek de moeder van Isaac televisie en Isaac was aan het spelen. Toen opeens uit het niets de moeder van Isaac een bericht ontving van God, dat Isaac niet puur was en alles afgepakt moest worden. Zo gezegd, zo gedaan en alles was afgepakt van Isaac.

Nadat Isaac eenzaam in zijn kamer zat kreeg moeder Isaac weer bericht dat Isaac nog steeds niet puur genoeg was en maar bij God moest komen om hem voor eens en altijd te kunnen reinigen. Het gedeelte van wat de moeder zei kreeg Isaac mee en hij sprong door een luik in zijn kamer en viel in de kelder. Zo begon het verhaal van: Isaac.

Als vanouds kom je weer de gruwelen van de ‘onderwereld’ tegen en blijft elke kamer weer een verassing. Alles is elke keer weer anders: de vijanden, items en indeling van de kamers! Je weet dus nooit wat je zult tegenkomen en dat maakt het spelen ervan erg verslavend.

Om te beginnen kies je een personage uit, in het begin is het alleen Isaac maar je kunt anderen vrijspelen. De eerste kamer waar je in begint heeft op de grond de instructies staan om te spelen, wat dus laat zien dat iedereen het kan spelen en geen tutorial noodzakelijk is. Vergeet niet dat wanneer je uit een kamer gaat de nieuwe kamer alle deuren sluit en je eerst de kamer moet ‘opruimen’ om verder te mogen gaan.

Nadat je wat verder in het spel bent zul je meerdere passieve en actieve items in bezit hebben en het spelen zou zo (afhankelijk van je items) een stuk sneller gaan en leuker, want items vullen elkaar aan (wat ook tegen kan werken)! Zelfs na ruim 100 uur erin te hebben zitten betrap ik mezelf erop dat er objecten blijven die onbekend zijn voor mij en zo voelt het steeds toch weer aan als een nieuwe ervaring, want dood gaan in Isaac is ook echt dood en je verliest alle items en begint weer opnieuw.

*sommige items kunnen je een tweede kans geven*

Grafisch

Ondanks dat het een ‘rebirth’ is merk ik op de PS4 dat hij meteen het volledige formaat van mijn LED tv pakt, dat terwijl de resolutie best laag is en daardoor krijg je al snel een pixel paradijs. Erg spijtig en had niet moeten mogen in 2014. Verder vind ik de geluidseffecten die gebruikt zijn niet perfect en was het oude prima. Animaties zijn wel beter en het zit hem vooral in de details als je het gaat vergelijken met de vorige delen. Alsnog voor een Indie game waarbij je rekening moet houden dat er 450+ items zijn, 50+ omgevingen en begin niet eens over de hoeveelheid vijanden die er allemaal anders uit zien zit het toch mooi en netjes in elkaar.

Nieuwe spelers moeten fan zijn van het wat ‘schokkende’ thema en poep/plas/bloed komt er met overmate in voor! Neem het met een korreltje zout en je zult genieten van deze game, dat garandeer ik. Het spel bevat alles wat ervoor zorgt dat je maar kunt blijven spelen en het niet snel gaat vervelen.

Ben erg blij met de nieuwe versie en dat het allemaal net iets beter uitgewerkt is. Nieuwe items/vijanden en gebieden neem ik maar al te graag aan! En dat er een nieuwe update al om de hoek schijnt te zijn laat maar weer eens zien dat grote bedrijven nog veel kunnen leren van de kleinere man.

365Gaming Verdict: 8,5

Verdict8Verdict half