Het leven van een editor kan best mooi zijn, zo spelen wij de nieuwste games, mogen wij vaak de nieuwste DLC checken en maken we toffe dingen mee. Toch heeft het ook een keerzijde, zo staan er flink wat games op mijn verlanglijstje waar ik simpelweg niet aan toe kom. Kerbal Space Program behoorde tot één van deze games. Al weer een flinke tijd geleden konden jullie de review lezen van deze succesvolle titel, geschreven door een mede editor. Maar nu met de komst van de nieuwe DLCb kon ik dan ook eindelijk aan de slag gaan. En wat een inhaalslag moest ik maken zeg!

Kerbal Space Program is namelijk niet een game waar je zomaar even in duikt. De complexiteit en enorm scala aan mogelijkheden verplichten je eigenlijk wel om eerst flink wat uren in de tutorials door te brengen. Er lag dus aardig wat werk voor me te wachten, maar een straf kunnen we dit zeker niet noemen.

Ik sla even het deel over waar de game precies over gaat, dit kunnen jullie namelijk terug lezen in onze review van anderhalf jaar geleden. Waar ik de focus op ga leggen zijn de extra missies die we nu kunnen spelen met de nieuwe DLC Making History.

En met deze nieuwe missies wil ik dan ook beginnen. We gaan namelijk even terug in de tijd naar dat eerste moment waarop de mensheid voor het eerst dingen de ruimte in schoot, dat wil zeggen dat we een simpele raket moeten bouwen om een bepaalde hoogte te bereiken. Als we dat eenmaal bereikt mogen we een stap verder gaan. Dit was immers hoe in werkelijkheid ook de eerste stappen werden gezet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we min of meer belangrijke events gaan na spelen uit de geschiedenis. Zo zullen we de eerste stapjes op de maan gaan zetten, mogen we satellieten gaan lanceren en noem maar op.

De kracht achter deze nieuwe missies zijn vooral dat je opnieuw word uitgedaagd creatief om te gaan met de middelen die je hebt. Als je dacht dat je alles al wel hebt gebouwd in het originele spel dan zal je zien dat deze missies je toch weer achter de denkbeeldige tekentafel neer planten. Of beter gezegd dat je door vallen, opstaan en weer doorgaan uiteindelijk toch weer op nieuwe creaties komt die je niet voor mogelijk hield.

Vallen, opstaan en weer door gaan is namelijk wel waar deze game om draait. Enorm veel geduld, leren van je fouten en niet na tien mislukkingen de handdoek in de ring gooien. En dat maakt deze game dan ook niet voor iedereen geschikt. Ik zelf merkte bijvoorbeeld dat ik echt lekker uitgerust en zonder tijd druk ermee aan de slag moest gaan. Even een uurtje na een dag hard werken dat ging voor mij niet op. Simpel doordat ik me dan niet voldoende kon concentreren en te weinig geduld had.

Los daarvan is het natuurlijk ook gewoon super tof om deze events te herbeleven op een manier die jij verkiest. Minstens net zo tof is de Mission Builder. Naar mijn menig is dit onderdeel zelfs de grootste meerwaarde van deze DLC. In deze mode mag je namelijk zelf aan de bak om missie’s te creëren. Bepaal zelf de condities waaronder de missie plaats vind, stel zelf alle parameters in zoals jij dit wil. Denk hierbij aan de condities waaronder iemand deze missie succesvol weet te behalen, de problemen die hij of zei onderweg tegen gaat komen en noem maar op.

En wanneer je dan volledig tevreden bent dan kan je deze missie delen met iedereen. Zo kan je dus ook zelf aan de bak met missies die door andere in elkaar geknutseld zijn. Hiermee word de levensduur van dit spel eigenlijk tot het oneindige verlengd. Wel gaat voor deze mode hetzelfde op als voor al het andere in Kerbal. Practise makes perfect! Het is namelijk wel even oefenen en lezen voordat je alles zal masteren om een perfecte missie te creëren.

Niemand hoeft er aan te twijfelen dat Kerbal Space Program echt een fantastische game is en nu hoeft ook niemand er aan te twijfelen dat deze nieuwe DLC genaamd Making Hystory een fantastische uitbreiding is. Kijk simpelweg maar eens naar de enorme hoeveelheid positieve feedback die het ontvangt. En de meeste negatieve feedback komt toch wel voort door spelers die deze game geen tijd gunnen of niet het geduld op kunnen brengen.

De Mission Builder is echt een fantastische manier om dichter bij de andere spelers te komen die ook een passie hebben voor deze game, ook bied het je een enorme hoeveelheid extra gameplay en uitdagingen aan.

De nieuwe missie’s mogen er ook zeker zijn en zullen vooral door de al bestaande spelers gretig gespeeld worden. Nieuwe spelers moeten echter eigenlijk wel eerst even de game en de tutorials masteren voor ze zich hier aan gaan wagen.

Als ik dan echt op zoek moet gaan naar puntjes van kritiek dan zijn deze maar moeilijk te vinden. Ik had misschien iets meer nieuwe onderdelen willen zien om mee te bouwen. Ook was het wellicht interessant geweest als er een wat toegankelijkere mode was toegevoegd voor die gene die dit ook erg graag willen spreken maar niet mee kunnen komen met de complexiteit van de game.

Verder echter alleen maar lof voor deze game en zijn nieuwe DLC!

Review - Kerbal Space Program: Making History
Niemand hoeft er aan te twijfelen dat Kerbal echt een fantastische game is, en nu hoeft ook niemand er aan te twijfelen dat deze nieuwe DLC genaamd Making Hystory een fantastische uitbreiding is.