De Kinderjury is er maar druk mee de laatste tijd, deze keer op de DS. Ze stapten deze keer in de voetstappen van Asterix, Obelix en Idefix om een avontuur in de Romeinse Lusthof te beleven.
Asterix - De Romeinse Lusthof 2Asterix - De Romeinse Lusthof

Ik vind het altijd leuk om de spelletjes op de DS te spelen, ik heb niet een 3DS maar wel een 2DS waar je ook de 3DS spelletjes op kan spelen. Het is altijd leuk om na het huiswerk of in het weekend als iedereen nog aan het slapen is op de DS te spelen. Ook in de auto als je weggaat en je je verveeld. Ik heb al veel spelletjes op de DS en ik mocht het spel van Asterix spelen, dat leek mij erg leuk omdat het ook vanaf 7 jaar was dus niet te moeilijk.

Maar het spelletje is een beetje te makkelijk moet ik eerlijk zeggen, helemaal in het begin. Dan is het ook een beetje saai eigenlijk. Het verhaal dat je tegen de Romeinen gaat vechten zie je niet echt als een groot verhaal maar als allemaal korte spelletjes. Bv drankjes maken, zwijnen vangen, bomen opnieuw planten de de Romeinen hadden weggehaald in de nacht, Romeinen meppen, vissen vangen, beeldhakken etc.

Soms zijn de mini-spelletjes erg leuk, bv de drankjes maken en Romeinen op de schilden meppen, maar soms zijn ze echt heel erg saai en dat is jammer. Bij drankjes maken moet je de ingrediënten in de pot gooien en dan setjes te maken van alles (dan moet je met het pennetje een cirkel maken om dezelfde ingrediënten) en daarna alles roeren. Dat is toch elke keer wel iets anders omdat de ingrediënten in de pan drijven en daarom is het anders. Ook met de Romeinen meppen op de schilden. Dan verstoppen ze zich en dan zie je aan de bovenkant waar ze omhoog komen en dan moet je aan de onderkant van de DS met je pennetje tikken. Je moet dat dus echt wel oppassen dat je niet heel lang kijkt waar je moet tikken.

Maar bij de bomen planten is het echt heel saai, je gaat naar een boom die eruit is, dan moet je een cirkel maken of streep en en dan gaat de boom groeien. Meer niet! En elke keer is het hetzelfde, dus dat is echt saai. Dan hadden ze beter elke keer anders kunnen maken. Te moeilijk is ook niet leuk met spelletjes, maar dit is wel veel te makkelijk hoor, dan klopt niet dat het voor 7 jaar is, dat is meer voor 4 jaar of zo.

Het dorp waar je woont ziet er erg leuk uit en daar rond lopen is leuk, jammer dat ze daar niet meer kan doen in het dorp, bv in je huis gaan en nog meer bekijken en met de andere praten. Nou, praten doen ze ook helemaal niet eigenlijk, ze maken gewoon geluid en dan moet je zelf lezen. Dus daarom moet je al wat ouder zijn omdat je moet kunnen lezen, maar niet omdat het zo moeilijk is.

Als je het een beetje saai vind, dat moet je gewoon doorgaan, want daarna wordt het wel leuker. Ze hadden gewoon meer mini-spelletjes moeten maken, en dan niet teveel hetzelfde achter elkaar. Of niet dat je het eerst 25x moet doen, dan 50x of 100x, want dat maakt het niet leuker. Als je bv iets meer kon rondlopen of andere dingen doen, dan was het veel leuker geworden. Maar voor de kinderen die nog niet zo goed kunnen gamen is het wel goed dat ze langzaam kunnen leren. Ook voor mij kwamen er verder in het spel wel moeilijke stukjes, maar ook al is het even lastig of moeilijk, je gaat niet af, dus dat is wel weer fijn gedaan.

Het is een leuk spel voor als je nog niet zoveel en vaak gamed. Maar als je al bv Sims speelt op de DS dan vind je het misschien toch wel saai. Het ziet er wel mooi uit, bijna als de tekenfilm, maar je speelt niet echt een verhaal, dat is jammer. Misschien dat ze de volgende keer wel meer als de tekenfilm maken. Omdat het toch wel leuker wordt als je langer speelt geef ik het toch 3 sterren.