Het is al weer een half jaartje geleden dat ik met Dirt aan de slag ging.Wie mijn review gelezen heeft kan zich denk ik nog wel herinneren dat ik behoorlijk enthousiast was over deze titel. Toen WRC 6 op onze redactie binnen kwam stond ik dan ook te trappelen van ongeduld. Ondanks dat voorgaande delen nou niet echt fantastisch scoorde hoopte ik op een nieuwe rally ervaring met alle rijders, wagens en tracks van nu. Of deze game net zo goed scoort kunnen jullie hier lezen.

We beginnen ons rally avontuur met een paar simpele testjes om te zien op welk niveau je ingedeeld word. Nu verwachte ik hier niet erg veel van aangezien het al weer even geleden was dat ik een rally game gespeeld had en het ook nog eens met controller i.p.v. een stuurtje speelde. Tot mijn verassing mocht ik toch aan de slag met de pro instellingen.

En dit heeft achteraf gezien eigenlijk niks met mijn eigen niveau te maken maar meer met dat van de game. Maar voordat ik vooruit loop op de zaken wil ik jullie meenemen door mijn carrière als rally rijder. We trappen af in een Junior WRC team waarbij we keuze hebben uit een aantal teams met ieder zijn eigen goals en focus. Mijn voorkeur ging uit naar een gebalanceerde focus.

Ik merkte dat ik ondanks mijn pro instelling toch met een vrij groot gemak stage na stage wist te winnen. En liep een stage een keer niet lekker dan had dit in de meeste gevallen te maken met een struikje net langs de weg die een betonnen muur bleek te zijn, of met de monotone robot stem die dienst deed als mijn navigator en het weer eens mis bleek te hebben.

Al vrij vlot kreeg ik een aanbieding om de Junior Cup te verlaten en een contract te tekenen in de opvolgende cup. Ik besloot toch eerst mijn huidige seizoen af te maken. Mede ook om eens wat dingen te testen. Zo ontdekte ik een vrij wazig penalty systeem. Rijd je volledig van een klif af dan kan het zo zijn dat je met een straf van 8 seconde weg komt, terwijl wanneer je net iets buiten de baan terecht komt maar je de controle weet te behouden en je neus weer de juiste richting op krijgt je soms toch gereset word en je een straf van 12 seconde aan je broek krijgt.

Ook gaf dit me de kans om eens iets dieper in te gaan in het schade model. Niet alleen de grafische kant maar ook de technische kant. Zo lukte me het geen enkele keer zoveel schade te rijden dat dit niet binnen de tijd die je maximaal ter beschikking hebt te fixen. De zichtbare schade aan de auto liet ook wel wat te wensen over. Ja, het was te zien waar de schade zich bevind op de auto maar de uitvoering hiervan leek toch wel van een model te komen die al een flink aantal jaartjes mee gaat.

Op dan naar het grotere werk. De volle 14 rondes met al zijn stages, snellere auto’s en alles met de licenties van nu. Dit is toch wel waar de rally fan voor leeft! Of toch niet? De snellere auto’s brachten namelijk een vervelend bij effect. Het balans dat ondanks zijn eenvoud nog wel redelijk in orde bleek te zijn in de Junior cup blijkt bij het echte werk echt volledig zoek te zijn. Zo wist ik in een mistige nacht race ondanks flinke fouten toch te winnen met bijna twee minuten voor sprong, terwijl op een foutloze stage overdag ik maar tot een zesde plek wist te komen met 20 seconden achterstand.

En helaas bleef het daar niet bij. De struikjes langs de weg die het ene moment in het niets verdwijnen zodra je er over heen rijd bleken op het andere moment dodelijk te zijn. Alsof je met ruim 100 km/h tegen een wolkenkrabber aan knalt. Ook wist de engine maar krap aan om te gaan met deze snelheden. Lag, terug lopende frame rate en een flink verschil in grafische kwaliteit tussen diverse onderdelen. Zo zien de auto’s er best wel tof uit maar lijken schaduwen soms rechtstreeks uit minecraft te komen. En ook die vervelende robot stem die de pace notes voorleest faalt steeds harder naarmate de snelheid toe neemt. Zo zal je regelmatig vol in de ankers gaan voor een aangekondigde bocht die nergens blijkt te zijn, maar nog erger is wanneer er een flauwe bocht aangekondigd word terwijl jij vervolgens vol gas een haar speld bocht uit vliegt.

Dit was het punt waarop ik begon te beseffen dat ik meteen vanaf de start van deze game op het verkeerde been was gezet. Ik dacht namelijk te maken te hebben met een rally sim en dat de mensen achter deze game van voorgaande delen geleerd zouden hebben. Ik had het fout. Deze rally sim is namelijk eerder in te delen bij de fun to play arcade games. En dan met name de split screen mogelijkheid om special stages tegen je vrienden te spelen. Of om gewoon lekker arcade style rond te spaaien op een stage naar keuze.

Gelukkig bied de game nog wel wat andere zaken zoals een multi player die helaas tijdens het spelen voor deze review weinig toegankelijk was maar waarvan ik wel veracht dat deze dezelfde fun factor kan bieden als de splitscreen mode. Ook zijn er wekelijkse en maandelijkse uitdagingen te vinden die je uitdagen om de top te bereiken.

Mijn conclusie voor deze game is eigenlijk geen lastige. Afhankelijk van wat je zoekt zal in de meeste gevallen deze game niet voldoen aan je verwachting. Vond je Dirt geweldig en boeien de licenties je niet zo dan kan je deze titel beter over slaan. Wist Dirt je echter te frustreren door zijn onvergevelijkheid dan zou deze titel wel eens wat voor jou kunnen zijn door zijn veel toegankelijker karakter en zijn arcade feel.

Houd er dan wel rekening mee dat dit geen game is die aanvoelt als een racer van zijn huidige generatie en ook met het feit dat er toch flink wat grove fouten in te vinden zijn met betrekking tot de handeling, de onzichtbare muren, de willekeurige straffen en de pace notes.

In mijn ogen scoort WRC 6 dan ook met hakken over de sloot een hele matige voldoende. Mijn hoop is dat voor een volgend deel er goed geluisterd word naar de kritiek van pers en achterban. Wie weet kunnen we dan volgend jaar wel met enthousiasme aan de slag en eindigen met een dikke voldoende.

Review – WRC 6 FIA World Rally Championship
  • Volledige Licenties
  • Toegang eSports WRC