Zelda Majoras Mask 3DEr was eens jongetje, ongeveer een jaar of 15 geleden, dat helemaal opging in de nieuwste game van Link. Het enige nadeel, toen wist nog niet iedereen hoe geweldig deze game was en was er bijna niemand om deze passie mee te delen. Daarom moest ik mijn verhaal een kleine 15 jaar met mij meedragen zonder er ook andere mensen mee te kunnen verblijden. Maar nu mag het eindelijk! 😀

Inmiddels is er dan een nieuwe versie van de game genaamd: The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D. En nu wil ik het weer aan iedereen vertellen wat ik van de game vind, helemaal nu de game niet op de N64 of de GameCube te spelen is, nee, het is gewoon op een handheld te spelen. Eigenlijks zou ik het nu niet alleen nog maar kunnen vertellen, maar ook het kunnen laten zien. Helaas is dit in de praktijk een ander verhaal. Niet iedereen is blijkbaar zo vol van de Zelda games, en wil mij niet horen praten over Link.  Gelukkig kan ik nog steeds hier wel mijn verhaal kwijt, of de mensen het nu willen weten of niet, dat is een ander verhaal natuurlijk 🙂

En voor de mensen die de verhalen niet zo goed kennen, als eerste is het van belang dat je de Zelda games speelt, maar dat mannetje in het groen is absoluut niet Zelda, dat is Link. Daarmee is waarschijnlijk het grootste probleem voor deze gamereeks hopelijk een stukje duidelijker voor de meeste mensen. Maar goed, je begint als Link en je zit lekker op je paard. Geniet van de prachtige 3D omgeving die je deze keer overal om je heen ziet. Vanuit het niets komt ineens de Skull Kid te voorschijn en voor je het weet hang je bewusteloos aan je paard, niet veel later lig je bewusteloos op de grond. Niet echt een heel erg goed begin van een game, maar wel waar je het mee moet doen.

Nadat Skull Kid je betoverd heeft ren je achter hem aan en zo kom je in de stad Hyrule terecht, wat in het gebied Termina ligt. Een locatie dat niet geheel onbekend is voor de Zelda fans. Dit is namelijk ook de locatie waar Ocarina of Time zich afspeelt. Sterker nog, de verhalen doen zich de ronde dat Majora’s Mask in eerst instantie een onderdeel zou moeten worden van Ocarina of Time, maar vanwege de planning is dit niet gelukt. Daarom is het verhaal verder uitgewerkt en is het uitgegroeid tot een complete game met een aantal verwijzingen naar Ocarina of Time, maar dat is dan ook alles. Het verhaal, de opdrachten en dergelijke staan totaal los van elkaar. Natuurlijk hebben we in beide games wel te maken met maskers en muziek. Maar deze hebben totaal ander functies of melodieën.

Maar goed, eenmaal aangekomen in het dorp gaan we op onderzoek uit, het is weer even wennen, dit komt waarschijnlijk ook omdat ik de game al jaren niet meer heb gespeeld. Nadat je de eerste opdrachten opgelost hebt of ingeleverd hebt krijg je de smaak weer te pakken en wil je alles oplossen, het liefst in 1 keer. Maar dat is wat ik mij nog kan herinneren van de game, niet alles zal in 1 sessie uit te spelen zijn. Allereerst zul je de eerste 3 dagen moeten doorlopen voordat je de melodie krijgt om 3 dagen terug te gaan in de tijd. Iets wat van essentieel belang is in deze game. Daarna is het zorgen dat je op de juiste plekken bent op de juiste tijdstippen. Dit doe je om opdrachten te voltooien en ook om zo misschien wel betere wapens of gear te krijgen. Maar waar het meestal om draait is om meerdere maskers te krijgen. Want je kunt nog zoveel verzamelen, sommige opdrachten kun je alleen maar uitvoeren als je de juiste masker  tot je beschikking hebt, in totaal 24 stuks in deze game. Naast alle maskers is er natuurlijk nog zoveel meer te ontdekken, te verkennen en te verzamelen. Je kunt je dus ook echt weer uitleven in deze game.

Nadat je dan eindelijk een aantal opdrachten hebt voltooid is het al weer zover, tijd om de maan op de aarde neer te laten storten, of je gaat snel weer 3 dagen terug in de tijd. En 99,99% van de gamers zullen terug gaan in de tijd, anders zou het wel een hele korte game zijn zonder enige verhaal of meerwaarde. Het leuke van het tijdreizen is dat je dan een melding krijgt dat al je voorwerpen verdwijnen uit je voorraad, iets wat heel logisch is, je gaat tenslotte terug in de tijd en toen had je dit allemaal nog niet, maar zoals je waarschijnlijk wel had verwachte: er zijn een aantal uitzonderingen. De maskers behoud je namelijk wel, daarnaast is het ook zo dat je alle upgrades behoud en iets wat ik niet echt snap: het geld dat je in 3 dagen tijd op de bank zet, dat behoud je ook als je terug gaat naar dag 1. Iets wat toch wel afwijkend is van de rest, maar wel heel erg handig om spullen te kopen 😀

Verder moet ik zegen dat het niet zo zeer heel erg indrukwekkend is om de game te spelen, maar dit komt omdat ik de game al jaren geleden in mijn bezit had, wat het wel heel erg fijn maakt is dat je de game nu dan eindelijk in een opgepoetste versie kunt spelen met als klap op de vuurpijl kun je het ook nog eens in 3D spelen, echt een hele leuke toevoeging. Natuurlijk vinden sommige mensen dit iets wat als heel erg logisch kan worden beschouwd, maar vergeet niet dat een heleboel gamers deze game met de toen geweldige en nu afschuwelijke 64 bit graphics doen. Dus het is meer dan alleen maar de game opnieuw spelen, het is de game op een compleet andere manier beleven voor de fans die de game al in hun collectie hadden. Dat is dan ook misschien wel de reden waarom bijvoorbeeld in de USA de Collector’s Edition 3DS in 17 minuten uitverkocht was. Iets wat we tegenwoordig niet heel erg snel meer zien overigens.

The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D is in mijn ogen meer dan zo maar een game. Het is een game die ervoor zorgt dat een hele grote nieuwe doelgroep kennis kan maken met de prachtige games die uit de Nintendo keuken komen. Konden mensen een paar jaar geleden al genieten van de The Legend of Zelda: Wind Waker HD, nu kunnen ze aan de slag met dit pareltje. En niet alleen de nieuwe doelgroep zal deze game aanspreken, maar ook de mensen die in het verleden al aan Zelda games verslaafd waren kunnen nu weer hun verslaving oppakken. Dit is dan ook wel goed te zien aan de snelheid waarop de Collector’s Edition 3DS was uitverkocht.

En nu ik weer helemaal in het spel zit, is het echt weer leuk om alles opnieuw te ontdekken, naast het feit dat er toch een aantal kleine veranderingen zijn doorgevoerd. Maar dat maakt de game juist weer leuk en zorgt ervoor dat je niet altijd op je vorige ervaringen de game makkelijk kunt doorlopen. Mocht je dus nog niet over stag zijn om een Zelda game te gaan spelen, dan is deze Zelda game, samen met The Legend of Zelda: A Link Between Worlds toch wel het beste wat er nu op de 3DS (XL) of New 3DS (XL) te spelen valt.

Review - The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.