Het is weer tijd voor een Sims 4 uitbreiding. En EA heeft weer geleverd. Het is de spirituele opvolger van de Sims Beestenboel en Sims 2 en 3 huisdieren.

Deze uitbreiding brengt de honden en katten terug naar de Sims. En niet alleen dat het geeft je ook een heel nieuwe wereld om mee te spelen namelijk: Brindleton Bay. Het geeft je een eindeloos aantal rassen aan katten en honden om uit te kiezen.

Als je het spel begint met je nieuwe uitbreiding kun je het gezin of de sim die je had aanpassen. Hiermee kan je een eigen huisdier maken. Je kan kiezen uit talloze katten en honden rassen. Maar ook een vos of een wasbeer. Vanuit hier kun je het diertje ook helemaal aanpassen. Een husky met flaporen en een korte staart. Of een main coon met korte pootjes. De nieuwe creëer je huisdier is sterker dan ooit en geeft je de optie om bijna als dan niet alles aan je huisdier aan te passen.

Het is zo divers dat je in de creëer modus al uren kan doorbrengen zonder te vervelen. Maar als je dan eindelijk toch je perfecte hond of kat hebt gemaakt kan je beginnen. Je kan nu naar een nieuwe wereld toe: Brindleton Bay. Hier wachten nieuwe huizen op je, een nieuw klantvriendelijk café en een groot honden park. Zoals bij de andere uitbreidingen is dus ook hier weer genoeg te ontdekken.

Naast de nieuwe wereld is er nu ook een nieuwe optie in eigen bedrijf. Je kon al een eigen zaak beginnen. Maar nu heb je ook de optie om je eigen dierenkliniek te beginnen. Met deze uitbreiding is het beroep dierenarts eraan toegevoegd. Je kan met je sim mee zoals je gewend bent van de beroepen in de uitbreiding sims aan het werk. Hierbij ben je bezig om uit te zoeken wat de dieren mankeren en is het jou taak ze weer beter te maken.

1111111

Door het spel heen bouw je een band op met jou hond of kat. Maar kijk uit, als je die verwaarloosd loop je ook de kans dat ze weglopen van je. Je kan dan wel een opsporing plaatsen. Die band is bijna net zo opgebouwd als met vriendschap tussen Sims. Door het karakter van je hond of kat helemaal aan te passen kan je dit zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt. De mogelijkheden zijn werkelijk enorm.

Wat de boel wel chaotisch kan maken is het puntje dat je de kat of de hond die je hebt gekozen of gemaakt niet kan besturen. Mijn kat zat soms uren boven en weigerde naar beneden te komen. Tot ik de robot stofzuiger weg had gehaald. Je kan de dieren wel sturen. Wijzen wat te doen. De hond of kat heeft op deze manier echt een eigen wil. Wat de echtheid factor wel enorm omhoog gooit in het spel.

Alles op een rijtje brengt de uitbreiding dus:

• Nieuwe creatie tool voor katten en honden
  • Band opbouwen met je huisdier
  • Begin je eigen dierenkliniek
  • Verken Brindleton Bay
  • Simstagram pets

Grafisch veranderd er niks aan de Sim, het gedetailleerde wat je gewend zie je terug in hoe goed de dieren eruit zien. Het is zeker een toffe uitbreiding die heel wat met zich meebrengt en je weer uren extra speel plezier bezorgd.

De dierenkliniek runnen kan erg eentonig worden

Soms onduidelijke spel uitleg

Review - The Sims 4 Cats and Dogs