BioShock Infinte, een first-person shooter dat zich afspeelt in het jaar 1912. Deze keer dalen we niet af naar de bodem van de oceaan, maar zoeken we het hogerop. Deze keer gaan wel naar Columbia, een immens zwevende stad. Het zou het een ideale wereld zijn voor de inwoners, maar de sfeer slaat om zodra de stad boven de wolken verdwijnt. Je kruipt in de huid van ex-Pinkerton agent Booker DeWitt en je gaat naar Columbia om Elizabeth te bevrijden. Daar zul je vol verbazing alle nieuwe manieren van vervoer onder de knie krijgen terwijl je vecht met een leger aan soldaten.

Bioshock Infinite

BioShock

De vorige BioShock-games heb ik niet met veel plezier heb gespeeld, sterker nog, deel 2 heb ik niet eens aangeraakt. Het begin was veel belovend, maar een wereld die toch al aan het vergaan was, vol met rare mutaties aan je lichaam kon mij nu eenmaal niet boeien. In tegenstelling tot de voorgaande delen wil deze BioShock alle “fouten” vanuit het verleden/vorige delen goedmaken door een nieuwe zwevende stad te bouwen. En hoe raar het ook klinkt, nadat ik Infinte heb gespeeld voelt het ook goed. Het klopt bij het plaatje en de voorgaande delen en ik heb zelfs zin om deze weer uit de kast te halen.

Columbia

Als we naar de opzet kijken verschilt uiteindelijk deze versie niet zoveel van haar voorgangers. De wereld is groots opgezet vol fanatieke mensen die er alles voor overhebben om hun geloof uit te dragen, overal kom je rare mutaties tegen en er lopen genoeg gekke mensen rond die je dag proberen te verpesten. Al met al het bekende recept. Ook al is de opzet hetzelfde, de uitwerking is totaal anders. Tijdens het maken van Infinte hebben ze onder andere de morele keuzes en het hacken weggelaten. Deze versie heeft meer de nadruk gelegd op het schieten en doet het dan ook meer op een shooter lijken met RPG invloeden.

bioshock-infinite-columbia-statue

Audiovisueel hoogstaand

Gelukkig wordt de sfeer in Columbia heel goed verwoord. Zo is Columbia een stad dat bruist, in tegenstelling tot Rapture, waarbij mensen alledaagse dingen doen en dat maakt het een leuke uitnodigende stad. De bedenker van Columbia heeft alleen maar idyllische plekjes gemaakt en daarom is het soms ook moeilijk om je te concentreren op het verhaal.

Minuten lang kijken naar de kleine details als de weerkaatsing van de zon, alle details zoeken op de voorwerpen in de winkels…..en zo kun je door blijven gaan in deze game. Dit zijn nu eenmaal de dingen die voor mij bepalend zijn in een game. Uiteindelijk zijn het niet de graphics die het beste uitgewerkt zijn maar de soundtrack is echt een plaatje. De meeste mensen zal het in eerste niets zeggen, maar thuis staat de surround set altijd aan, en hoor ik overal mensen op straat praten. Dit maakt het tot een compleet geheel en zorgt ervoor dat de game als een ware beleving aanvoelt, ondanks dat de meeste mensen het niet eens door zullen hebben.

Elizabeth_fink1

Keuzes maken

BioShock Infinte heeft ook de focus op de keuzes die we maken en de vrijheid die we daarvoor terugkrijgen of worden ontnomen. Dit is de rode draad door alle BioShock verhalen en ook in Infinte is dit sterk aanwezig. Tijdens het maken van sommige keuzes krijg je steeds meer een band met Booker DeWitt en namate de game zich ontwikkeld krijg je ook een emotionele band met Elizabeth, het andere hoofdpersonage uit de game. Maar het zijn niet alleen deze twee mensen die het een goed verhaal maken. Ook de elementen en met name de inwoners van Columbia zorgen ervoor dat het verhaal body krijgt.

bioshock-infinite-elizabeths

Elke boss die je tegenkomt is ook goed uitgewerkt, inclusief een achtergrond verhaal en een aantal missies met informatie waardoor de gevechten niet een simpele shoot-out is, maar een gevecht met een verhaal en sommige gevechten ook verre van makkelijk.

Founding Fathers

Het hele verhaal word bepaald door de karakters die goed worden neergezet door de mensen achter BioShock, maar de gemeenschap van Columbia zorgen ervoor dat het echt moeilijk word om sommige beslissingen te maken in het spel. Hierdoor zullen mensen extreem op je reageren en zo sfeer verpesten in Columbia. De sfeer die altijd perfect en vredig was in een stad waar alleen maar een selecte groep Amerikanen mochten leven volgens de oprichters, die zichzelf tot heiligen benoemden.

Alhoewel de oprichters hun American religion graag willen uitdragen kunnen we het kort samenvatting met één woord: racisme. Al hoewel sommige mensen het rassenverschil in Infinite een beetje too much vinden, aan de andere kant, racisme uit zich vaak extreem en daar doet Infinte dan ook niet aan onder.

BioShock-Infinite-VGA-Preview-Handyman

Speelduur

Het enige probleem dat BioShock met zich meebrengt is de korte speelduur. Dit is erg jammer gezien de mooie omgevingen en de goed uitgewerkte karakters. De 15 uur die je ongeveer nodig hebt voor de verhaallijn is erg weinig, er valt zoveel meer te beleven. Het komt soms over dat de ontwikkelaars er juist in een lange dag met gamen doorheen willen lopen om zo ervoor te zorgen dat niet iedereen afhaakt vanwege de vele mogelijkheden die het spel zou kunnen bieden als alles opener was gemaakt.

Invloeden van buitenaf

Ik ben zeer tevreden over de game zoals hij nu staat maar voor andere speler zullen er kanttekenen zijn over de invloeden van andere games die in de gameplay zijn meegenomen. Dat je als speler maar 2 wapens kunt hebben, daar zullen de meesten geen moeite mee hebben, maar het feit dat je boven op je 100% health ook nog een oplaadbaar schild meekrijgt, dat maakt voor sommigen soms wel erg makkelijk om gevechten te winnen. Zelfs op Hard zijn de meeste bosses voor de gemiddelde speler redelijk makkelijk. Als je doodgaat respawn je praktisch op dezelfde plek met soms nog meer munitie dan dat je voor je dood had, daardoor is de game dus soms nog makkelijk dan verwacht. Voor mij perfect, ik hoef niet gepushed te worden qua moeilijkheid…maar voor sommigen misschien TE makkelijk. Ik kon makkelijk een keuze maken tussen de wapens die ik wilde gebruiken en heb de meeste wapens links laten liggen. Soms gebruikte ik Vigors (Plasma’s) maar de meeste hiervan heb ik ook links laten liggen. Toch opvallend, gezien de vorige delen juist voor een groot deel om de Vigors draaide.

ku-xlarge

De RPG elementen zijn ook meer dan aanwezig. Zo kun je met het gevonden geld voor zowel voor je wapens als je Vigors. De upgrades zijn handig op het moment dat je een grote tegenstander tegenover je hebt staan, maar als je de juiste wapens kiest zal het niet een echte meerwaarde zijn. Vanaf Act 3 krijgen ze een beetje meerwaarde, maar dat is nog steeds eigenlijk nihil. Aangezien de meeste wapens nog steeds te overpowerend zijn en het dus vrij makkelijk is om de game te doorlopen.

Met dat te hebben gezegd vond ik de game meer dan vermakelijk. De kleine bugs en fouten vielen weg in de wereld die Columbia heet. Ik ging helemaal op in de game en de mensen om me heen. De gevechten zijn absoluut niet een hoogstaand iets in de game, maar het verhaal maakt een boel goed. Het is een game die mij een goed gevoel heeft gegeven en bovenal voelde ik me verbonden met Columbia. Toen Booker’s partner in de game werd gebracht werd de game steeds beter en beter. Niks geeft je een beter gevoel van een actie held als je magazijn leeg is, je geen munitie meer hebt en met een blik naar je partner weer een vol magazijn in je handen krijgt gegooid om zo het gevecht te beëindigen.

Verdict

Als we BioShock Infinte gaan beoordelen als een FPS, dan zijn er een genoeg games die vele malen beter zijn. Maar het gaat hier om het geheel. Als je de game hebt uitgespeeld kom je er pas achter dat je een van de mooiste, boeiende en fascinerende spellen van het jaar hebt gespeeld. BioShock Infinte heeft dan ook leuk, raar en surreëel einde waardoor je het nog een keer wilt spelen om te kijken of alles klopt. Zoals elke game heeft het zijn verbeteringspunten, maar de omgeving, de simpele controls en met name het verhaal zorgen ervoor dat deze game hoog scoort.

365Gaming verdict: 9

Over de auteur

Retired Chief Editor & Webmaster

Monique a.k.a. Weerwolff is een echte XboxMamma.... Al jaren actief op de Xbox. Begonnen op de oude consoles net als menig ander gamer; de NES, Atari, Commodore 64 en daarna jaren genoten op de PC met games als Myst, The 7th Guest, The Beast Within, King Quest, en Leisure Suit Larry. Toen de carrière om de hoek kwam kijken heeft ze het gamen even "in de steek gelaten” en heeft met Halo2 het gamen pas weer opgepakt. Inmiddels staan/liggen er een Xbox One, Xbox 360, Xbox, PS4, PS3, PS2, PS1, Wii U, Vita & 2DS...maar natuurlijk ook een NES, SNES, N64, Megadrive I & II, Gamecube , Dreamcast, Atari 2600, Commodore 64, Gamegear, Lynx & alle types van de Gameboy.