Traveler Destiny“Your mission is vital, Guardian. If you succeed, you will become legend. If you fail, this city will fall and the last light of civilization will go out.” – The Speaker

“And silence still. Nothing but silence.”

In de verre toekomst staat de mensheid op het randje van uitsterven. We hebben ons teruggetrokken in de laatste stad op aarde. Boven de stad zweeft de Traveler. De Traveler is een grote bol welke ons vele jaren aan vooruitgang gebracht heeft. We hebben planeten gekoloniseerd en zijn technologisch super ver gekomen. Maar de Traveler had een vijand: De Darkness. Jaren vechten heeft de Traveler bijna tot sterven gebracht en met zijn laatste kracht heeft hij de Guardians geschapen.  En daar ben jij er een van. Met als missie leven terug te brengen in de Traveler en de Darkness te verslaan.

“The Darkness is coming back. We will not survive it this time.”

Als Guardian begin je schattig met level 1 zonder veel krachten. Je hebt de keuze uit drie type guardians: De Hunter, De Warlock en De Titan. Elk met hun eigen krachten en speelstijl. Je begint met lage level items en vecht je een weg door het verhaal heen. Je krijgt per level nieuwe krachten en kan daarmee je Guardian helemaal maken zoals jij wil. Als je relaxxed aan speelt ben je rond de level 20 aan het einde van het verhaal.

Wel is het leuker om dit met vrienden te doen. Je kan elkaar goed helpen en het maakt amper uit op welke moeilijkheid je speelt. Vijanden doen altijd nog flinke schade, en de XP die je krijgt is voor alle levels hetzelfde. Het voelt ook legendarischer met vrienden. Samen vijanden verslaan, elkaar tot leven wekken, elkaar dekking geven. Ja, dit is zeker meer een co-op game.

“It’s no time for questions. We must be bold!”

Voor ik verder in ga op het verhaal wil ik het eerst nog hebben over de levels 20-30. Die zijn namelijk de reden dat deze review er vorige week nog niet stond. Bungie zegt dat de echte uitdagingen pas komen vanaf de level 20. En daar hebben ze gelijk in. Je kan Strikes doen (lange missies met een eindbaas) en die kunnen flink pittig zijn. Daarnaast hebben we de Wekelijkse Nightfall missie. Level 28 met flink versterkte vijanden. En gaat je team dood in Nightfall dan is het geen restart checkpoint, maar restart missie.

Om je nog verder te demotiveren hebben we de Raids

Strikes speel je met 3 man, Raids met 6. En je moet je vrienden meenemen want het is onmogelijk die raids te doen zonder goede coördinatie. Ze zijn complex, uitdagend, lang en vermoeiend. Maar ook erg belonend met superlekkere spullen. Ik ben zelf nu level 28 en we hebben met een group 27-28’s nog steeds flink moeite met de nu beschikbare level 26 Raid.

“Not Light, but not Darkness. Something else?”

Vergeet de Crucible niet. Een combinatie tussen Halo en Call of Duty, met verschillende gamemodi. Duidelijk een speltype die nog wat getweaked mag worden maar erg vermakelijk als je puberale reflexen hebt. In die modus krijg je vaak ook leuke spullen aan het einde van de match en andere mensen te grazen nemen met je superkrachten is zeker leuk. Tegen elkaar spelen geeft het de game een extra dimensie en veel spelen wordt flink beloond.

“It doesn’t matter who you were, only what you will become.”

Terug naar het verhaal. Het verhaal is lastig te beoordelen. Als je de game namelijk doorspeelt, en blind de missies speelt stelt het weinig voor. Daarentegen is alles wat je te zien krijgt heerlijk gemaakt vol kleine details. Het is geen Call of Duty of Halo waar je het verhaal op een presenteerblaadje krijgt. De game kent mooie Cutscenes maar als je het echt wilt volgen moet je dieper kijken dan de presentatielaag. De game eindigt namelijk met je hoofd vol vragen. En de sidemissies en online collectibles geven juist minder duidelijkheid. Waarom is de Guardian hier, wat moeten we met de Darkness, waar gaat dit alles heen?

Veel mensen hebben hier kritiek op. Want om eerlijk te zijn is het een magere 6-10 uur storyline. Maar ik heb het gevoel dat er meer in deze game zit. Ik weet dat ik me hiermee op glad ijs begeef. Ik heb me al eens vergist door te denken dat Titanfall een Single Player campaign zou hebben en Monique (WeerWolff) verteld me vaak zat dat ik te makkelijk mensen vertrouw.

Maar Bungie blijft de maker van Halo, prachtig verhaal en sexy presentatie. Ze laten zo vreselijk veel dingen nog open en zijn mysterieus aan het doen over alles. Dus laten we mijn onderbuik gevoel even vertalen in hoop. Ik hoop dat dit een geweldige game gaat worden. Ik hoop dat ze elke paar maanden nieuwe content uitbrengen. Ik hoop dat Bungie hier alles uit gaat trekken om ons in de meest geweldige storyline te dompelen waar zelfs Mass Effect jaloers op gaat zijn.

“Something powerful is down there. I can feel it.”

Het is onterecht om de game te beoordelen op wat gaat komen maar het voelt ook oneerlijk om zwart wit te zeggen dat het verhaal tegenvalt. De game heeft de potentie om groots te worden en die ambitie hebben we lang niet gezien. Ze willen de game 10 jaar gaan blijven verbeteren. En het blijft een heerlijke game om met vrienden te spelen, of je nou rondrent in de levels, Strikes doet of je stressniveau opkrikt met de Raids. Ook blijft het jagen op betere gear een leuke motivator, zeker met vrienden omdat je dan lekker jaloers kan zijn op elkaar.

Wel ben ik eerlijk: In je eentje is er weinig aan nu. Dus ben je een Single Player wacht dan tot er een aantal uitbreidingen uit zijn.

Dus als eindconlusie geef ik de game het voordeel van de twijfel dus zal de korte duur van het verhaal niet laten meetellen. Ook qua bugs blijft het gelukkig bij connectieproblemen, dus in het spel gebeurt er eigenlijk niets vervelends. Technisch goed uitgewerkt. De gameplay is lekker, de motivatie om te blijven spelen is hoog en de plezier die je met vrienden hebt is ook noemenswaardig. Het achtergrondverhaal en alles wat je nu kan ontdekken via de collectibles is leuk om te lezen.

Vanwege het korte verhaal zou ik een 7 geven. Als de komende jaren gevuld zijn meer van dit verhaal een 9. Als de het gaat worden wat Bungie ons doet geloven en het verhaal alleen nog maar beter wordt geef ik een 10. Op dit moment, rekening houdend met dat er in ieder geval twee uitbreidingen komen, krijgt de game van mij een 8. De moeite waard om te kopen, zeker als je vrienden op je Console hem ook hebben. En met de hoop op veel meer.