Met een verhoogde hartslag en kippenvel op mijn armen daal ik af in een griezelig duistere grot om mijn avontuur in Doorways te beginnen. De sfeer, de geluiden en het claustrofobische gevoel versterken mijn angst in de grotten en ik begin me af te vragen of er wel een weg terug is. Ik weet inmiddels uit ervaring dat dit in Doorways meestal niet het geval is. Laten we dus maar verder lopen!

Doorways The Underworld

Eind 2012 begon Saibot Studios aan de eerste 2 hoofdstukken van de horror puzzel game Doorways. Als onafhankelijke game studio was dit ook meteen hun eerste project waar wij in 2013 mee aan de slag konden. We leerde in deze delen “the professor” kennen die er nogal lugubere manieren  van experimenteren op na houd. En dan vooral met het menselijk lichaam. In deze eerste 2 delen komen we erachter dat Doorways onverbiddelijk is en alles behalve eenvoudig.

Nu zijn we toe aan het derde deel dat ook weer in het teken staat van experimenten waar je gaande weg meer over te weten komt. Door journals en briefjes die je in diverse kleine ruimtes vind in de grot waar je start leer je steeds meer over de gestoorde Surgeon die ook als hobby heeft om vreselijke creaties uit menselijke lichaamsdelen te maken.

Na een relatief rustige start waarbij je wat kleine puzzels op moet lossen en wat informatie bij elkaar moet zoeken zal je er snel achter komen dat de sfeer in deze game snel om kan slaan en voor je het weet sta je dan ook oog in oog met zo’n vreselijke creatie en ben je voor je met je ogen kan knipperen dood. Terwijl je met trillende handen en een verhoogde hartslag  achter je pc zit kan je je alleen maar afvragen wat er in hemelsnaam net gebeurd is.

Welkom in Doorways zou ik zeggen want dit is waar de game om draait. Er bestaat hier geen 2e kans of een mogelijkheid om met wapens of iets dergelijks je te beschermen. Het enige wat je kan doen is goed nadenken voor je de volgende gang in gaat, goed op de bewegende lampen letten om te zien of er weer zo’n creatie in je buurt is en vervolgens de eerst volgende schuilplaats opzoeken.

Naast deze grotten zal je in doorways nog enkele andere gestoorde locaties aandoen maar dan moet je wel een flinke dosis doorzettingsvermogen bezitten. Ik zal het verhaal hier verder met rust laten want dat is iets wat je zelf moet ontdekken.

De eerste 2 delen vond ik persoonlijk al vrij pittig en op veel momenten ook erg frustrerend maar ik heb inmiddels geleerd dat het nog een stuk moeilijker kan in dit derde deel. Dit vind ik persoonlijk ook meteen een minpunt aan de game. Het niveau word al snel frustrerend en dat is niet perse omdat het lastig is om de puzzels op te lossen want deze spreken redelijk voor zichzelf maar meer door de herhalende kunstjes die je moet uithalen en die net wel of net niet lukken. Hiermee zullen veel gamers al snel afhaken uit frustratie.

Het geluid en de sfeer is erg goed neergezet al ben ik niet erg onder de indruk van het grafisch gedeelte van de game. Tussen het eerste deel en dit deel zit erg weinig verschil en komt de game niet erg mee met de huidige standaard. Zeker in dit soort games is het erg belangrijk dat het grafisch tot leven komt en helaas haalde ik dit er niet echt uit. Het zelfde geld een beetje voor de controls die niet erg intuïtief aanvoelen en ook niet altijd even lekker werken. Vooral zodra je een deur moet openen of een item wilt gebruiken. Wel heeft het spel perfecte ondersteuning voor de 360 controller wat zeker een plus is. De geluiden daarin tegen zijn perfect en zorgen er voor dat je de sfeer echt voelt.

Met doorways haal je voor een hele schappelijke prijs een hoop uren gameplay in huis. Houd je van griezelen en puzzelen dan kan het zeker een spel voor jou zijn mits je geduld en doorzetting vermogen hebt. Grafisch valt het spel wat tegen maar door de perfecte sounds blijft de sfeer wel goed. Het verhaal zit best lekker in elkaar en zorgt ervoor dat je toch verder wilt komen om meer te ontdekken.

De controls laten het dan helaas weer regelmatig afweten naar mijn mening. Wat mij betreft verdiend het Doorways the Underworld dan ook zeker een kans en zat ik te twijfelen tussen het cijfer dat het spel verdiend. Aangezien ik een 7 net te veel vond ga ik voor een hele ruime 6.

365Gaming Verdict: 6