nba-ps4-0133 (1000x563)Zoals elk jaar hebben we weer te maken met een nieuwe lichting/editie van de sportgames. Zo zien we meestal FIFA overal om ons heen. Pak een willekeurige krant, je leest het in elk blad en we ontkomen er niet aan als je een reclameblok voorbij ziet komen. Maar ondanks dit geweldige media spektakel is er in mijn ogen toch maar 1 game die je de volledige beleving geeft van een topspeler, en dan heb ik het natuurlijk over de NBA 2K reeks.

Natuurlijk zullen jullie zeggen dat ik hier een zwak voor heb vanwege mijn basketball verleden, maar dat zeg ik, ik probeer het althans, opzij te zetten tijdens een review, maar dan nog kom ik steeds bij hetzelfde uit, dit is de sportgame van het jaar. En waarom? Nou, laat ik het stap voor stap maar eens met je doornemen.

Zoals we in de voorgaande jaren zagen was de NBA 2K reeks grapisch simpelweg de beter game, daarom heeft de concurrentie het ook al lang opgegeven. Maar naast dit alles is er nog zoveel meer aan deze game. Laten we daarom beginnen met het opstarten van de game. Deze keer geen King James met een filmpje met de 175.000 uur dat erin is gestoken, maar een vriendschappelijke wedstrijd waarin de NBA finale van afgelopen seizoen word nagespeeld. Maar naast deze wedstrijd krijg je nu ook de uitleg tijdens de wedstrijd om ze de controls een beetje onder de knie te krijgen, ze zijn namelijk een beetje aangepast, maar wel op een logische manier.

Naast deze intro/tutorial horen we ook nadrukkelijk de beats van Pharrell Williams. Deze beats blazen tijdens de complete eerste wedstrijd door je TV en maakt toch wel een andere indruk dan dat ik had verwacht. Nu is het zo dat de nummers van de eerste intro wedstrijd (welke je niet kunt skippen trouwens) perfect aansluiten in bepaalde spelsituaties. Nu weten we allemaal dat Pharrell een man is die juist met zijn muziek je emotioneel probeert te raken, en dat is ook het grote verschil met voorgaande jaren. Daar draaide het namelijk om de zware hip hop beats van Jay-Z. Nu horen we wel Snoop Dogg. maar daarna krijgen we een nummer van The Black Keys te horen. Van rock naar hip hop, naar techno, naar R&B. Alles is mogelijk met deze lijst. En om eerlijk te zijn is het wel eens lekker om een keer wat anders te horen dan alleen maar Jay-Z nummers.

Verder merken we dat we de bekende modi in de game hebben zitten. Je kunt een quick-game spelen (offline en online), je kunt MyGM opstarten, hierbij zul je zelf als General Manager aan de slag gaan en je team zo goed mogelijk moeten samenstellen om zo snel mogelijk NBA Champion te worden, natuurlijk hebben we MyLeague waarbij je niet alleen speelt, maar ook nog eens bepaald wie er in de door jou samengestelde competitie meespeelt, onder welke regels (NBA of FIBA) en hoe vaak je tegen elkaar speelt. En dan hebben we ook altijd nog MyCareer, persoonlijk is dit mijn favoriete modus. Je gaat hier aan de slag als rookie die zichzelf wil bewijzen in de NBA, dit doe je door hard te trainen, af en toe minuten meepakken om zo je meerwaarde voor het team te laten zien. En, als je het goed aanpakt, is dat het begin van een prachtige carriere.

En voordat ik ga uitleggen wat alle modi met zich meebrengen wil ik het liefst nu even focussen op MyCareer, niet vanwege het feit dat ik daar graag mee bezig ben, maar ook omdat dit veruit het meest uitgebreid is ten opzichte van de andere modi. En zoals in elke ander deel begin je helemaal bij het begin. En dit is de NBA Draft van het nieuwe seizoen. Het is altijd afwachten op welke plek je in de Draft word opgenomen of misschien kom je er helemaal niet in voor.

Ok, en dan hier een kleine SPOILER!!!! ALRERT!!! ALERT!!! SPOILER COMING IN AT 3,2,1!!! Hoe goed je bedoelingen ook zijn, je komt niet voor in de Draft en dus is het aan jou om een andere manier te verzinnen om alsnog in de NBA te komen. En natuurlijk betekend dit niet direct een contract tekenen bij de top teams, maar gewoon alsnog onderaan beginnen en hard werken, nog harder, aangezien je in je eerste paar wedstrijden te maken hebt met een tijdelijk contract voor een aantal wedstrijden, skippen is dus niet een heel erg goed idee!

Nadat je deze wedstrijden hebt overleefd maak je kans op een langer contract, iets waardoor je ook nu onderdeel uit maakt van het team. En bij het team zitten nu eenmaal ego’s. En mocht je niet doen wat ze willen, dan zul je het soms best moeilijk krijgen in het veld om een goede indruk te maken op de coach. En, wat ik juist het leukste vind uit de game, het spelletje dat je speelt is uiteindelijk maar een klein deel van het hele circus dat zichzelf de NBA noemt. Elke stap die je zet, elke uitspraak die je doet zal gevolgen hebben op je privéleven. En je privéleven heeft weer invloed op jou en je team. Dus je zal dan ook echt goed moeten nadenken wat je allemaal gaat doen en zeggen, heerlijk om er zo mee bezig te zijn. Het geeft je het idee dat je echt bij het team zit.

En zo is het een circel waarin je blijft zitten, de enige manier om er doorheen te breken is door te zorgen dat je beter word, want als jij uiteindelijk 40 punten maakt in een game en een All-Star MVP achter je naam hebt staan, dan krijg je ook bepaalde bragging-rights. Dat hoort nu eenmaal bij zo’n positie binnen de NBA. Hoe beter je bent, hoe meer mensen ook van je aannemen en accepteren. Zolang jij je verwachtingen maar waarmaakt als toekomstige Hall of Famer.

Het enige wat mij persoonlijk wel opvalt is dat ik minder van de game houdt als dat ik verwacht en gehoopt had, voor zover je het ‘houden van’ kunt noemen. Dit kwam vorig jaar natuurlijk omdat het toen van last-gen naar next-gen ging. Iets wat echt een wereld van verschil was. Maar deze keer is het verschil minder groot. Het zit hem nu in de kleine dingen die zijn aangepast. We zien nu meer mogelijkheden zoals de FaceScan. Maar ook merken we dat de contact in de bucket sneller word afgestraft door de scheidsrechters. Iets goed klinkt, maar in de animaties zien we het niet altijd terug dat er contact is dat als een overtreding kan worden gezien, want tijdens het basketball is er altijd wel een beetje contact, daarom is het lastig om te zeggen of het een goede of een slechte feature is. Persoonlijk zou ik van de 10 overtredingen maar voor 4 of 5 fluiten, om je een idee te geven over hoe moeilijk ze het laten zien in de herhaling.

Verder zien we nu tijdens de wedstrijden dat er ook meer interacties is tussen de spelers op het veld en op de bank. Ze nemen het makkelijk voor elkaar op en bepaalde taken binnen het team worden sneller overgenomen van elkaar. Naast het feit dat er meer diepgang is kunnen we nu ook meer genieten van de gesprekken tussen teamgenoten, trainers en de tv presentatoren. Was het vorige jaar alleen nog maar je eigen stem, nu kunnen horen we iedereen praten en is ondertiteling optioneel.

Iets wat ook met deze versie een upgrade heeft gehad is de controls, en dan niet zozeer dat ze helemaal zijn omgegooid, maar ze zijn meer realistischer dan voorheen. Nu is het zo dat je namelijk makkelijker achter een bal aan kunt duiken die uit lijkt te gaan, maar ook bevoorbeeld een simpele jump-shot is ook niet meer wat het was. Moest je eerst alleen maar springen en schieten, nu is het ook nog een keer timen terwijl je in de lucht bent. Dit kun je namelijk goed zien aan de meter die oploopt tijdens een sprong, met daarin een bepaalde ‘hot zone’. Afhankelijk van je positie en je kwaliteiten heb je altijd een andere ‘hot zone’ bij je speler. Een optie die het moeilijker maakt, maar ook een heleboel realisme toevoegt aan de game.

NBA 2K15 is de nieuwste versie uit de 2K reeks. Normaal gesproken is het altijd maar afwachten welke upgrades de game met zich meebrengt. Deze keer zijn ze zeer goed en uitgebreid. Al met al gaat de beste basketball game (en sportgame in het algemeen) naar een nog beter niveau. Dit is dan ook de meest uitgebreide sportgame die je op de markt kunt vinden. Als je wilt gaan voor realiteit, echtheid, diepgang en dat je keuzes wilt maken die invloed hebben op je verder carriere, dan hoef je echt niet verder te kijken. NBA 2K15 is dan de game die je zoekt. Ondanks dat het verschil met vorig jaar groter was dan dit jaar zijn ze toch weer een stukje vooruit gegaan in de game.

Voor de gamers die NBA 2K14 als op de next-gen hadden zal het niet een hele vernieuwende en indrukwekkende game zijn, maar ook zij zullen merken dat de game nog steeds verder vooruit gaat om zo de concurrentie kansloos te laten. Laten we zeggen dat het 20-0 overwinning is voor 2K. Iets wat basketballers genoeg zal zeggen. 🙂

365Gaming Verdict: 9