farcry42Er was eens een jongen, die ging terug naar het land waar hij ooit vandaan kwam, lang, lang, lang geleden. En toen was dit jongetje nog heel erg blij met de wereld om zich heen. Inmiddels zijn een paar decennia verder en keert deze jongen, inmiddels een man, terug naar de plek waar het voor hem ooit allemaal is begonnen. Welkom in terug Kyrat, het land van oorlog, bendes, onderdrukking een een mentaal gestoorde aan de hoofd van het koningsrijk staat!

Terwijl iedereen zich nog kan herinneren hoe gestoord Vaas was in deeltje 3, deze keer is het niet veel beter en hebben we te maken met Pagan Min, de ‘koning’ van Kyrat. Dit omdat hij namelijk nooit echt een koning is geweest van het land Kyrat. Hij is de zoon van een drugs lord en was een luitenant in het leger van zijn vader. Maar hij had andere plannen, grootste ideeën om koning te worden. Daarom is hij na de dood van zijn vader naar Kyrat vertrokken, een fictief land dat veel van Nepal weg heeft. En met een grote zak geld en vol met slinkse ideeën heeft hij het bestaande regime een hak gezet en heeft hij de Royal Army opgezet.

Door middel van de Royal Army neemt hij beetje bij beetje het land over, dit doet hij door middel van de propaganda die door heel Kyrat word verspreid, hierbij moet je denken aan posters maar ook aan het beïnvloeden van de radiozenders. Het is een echte dictator. En hij zal er dan ook alles aan doen om zijn land te runnen zoals hij  het wil, al zal hij mensen persoonlijk moeten martelen, iets wat Pagan dan ook graag doet.

En dan kom jij aan in Kyrat, je speelt deze keer als Ajay Ghale, een man die de laatste wens van zijn moeder wil inwilligen. En dat is dat haar as over het land van Kyrat word uitgestrooid. Maar voordat het zover is raakt je bij de grenscontrole betrokken in een conflict tussen de Royal Army en leden van The Golden Path. Dit is waar je word meegenomen door Pagan Min, meegenomen naar een van zijn paleizen en mag je uitgebreid mee lunchen terwijl je medereizigers worden gemarteld. Never a dull moment with Pagan.

Daarna word je bevrijd door leden van The Golden Path en krijg je meer achtergrond informatie over Pagan te horen en merk je gestoord hij is en waartoe hij in staat is om Kyrat te behouden. Iets waar de leden van The Golden Path juist heel erg tegen zijn. En dat is waar jij dan inspringt om toch uiteindelijk de wens van je moeder te vervullen en om de bevolking te verlossen van de onderdrukking en het geweld wat ze de laatst jaren overal om hun heen zien.

En dat is dan ook waar je de eerste stappen zet in de wijde wereld van Kyrat. Een wereld waarin je volop aan de slag kunt gaan met een heleboel locaties ontdekken en unlocken en veel, heel erg veel side missies en random encounters. Iets waar deze game mee is vol gestopt. Ook al zijn het waarschijnlijk duizenden die je kunt uitvoeren, de random encounters zorgen er wel voor dat je karma beter word. En hoe beter je karma, hoe sterker je huursoldaten zullen zijn en ook zal het aantal groeien.

Verder heb je net zoals in deel 3 ook een skilltree om te unlocken. Deze bestond in deel 3 uit verschillende opties waarbij jij je tattoo helemaal compleet kon maken. In deel 4 is deze skilltree ook weer terug, nu is het alleen opgedeeld in twee dieren. Deze keer hebben we te maken met de tijger (voor je aanvalstechnieken) en de olifant (voor een betere gezondheid), iets waar ik persoonlijk een mindere binding mee had dan met de tattoo. Hierbij wilde ik hem helemaal compleet hebben, nu is het leuk, maar heb ik persoonlijk minder de drang om het te completen. Daarnaast is het maken van holsters, een grotere portemonnee en andere voorwerpen ook heel erg goed te vergelijken met Far Cry 3. Hiervoor moet je een aantal beesten vinden, deze dien je te doden en te villen. Met die huiden kun je dan alles maken wat er maar in de game te maken is.

Naast de fantastische single player heeft Ubisoft een hele goede stap in de manier iedereen de game kan beleven, de hele single player is namelijk ook te spelen met je vrienden. Waarbij jullie samen de complete wereld kunnen ontdekken, maar helaas is het op het moment van schrijven nog niet mogelijk. Dus ik weet niet of je ook altijd in dezelfde regio moet rondlopen of dat ieder een eigen kant kunt opgaan. Ook is mij dus niet bekend hoe het dan gaat met de verzamelobjecten in de game. Telt de game alles samen of is het toch een ieder voor zich. Normaal gesproken zijn in bepaalde reeksen wel voorgaande delen waarbij zoiets duidelijk werd aangetoond, maar ook dit is niet terug te vinden in de vorige delen. Laten we hopen dat alles dubbel telt zoals we bijvoorbeeld in Borderlands zien.

Naast deze geweldige optie heeft Far Cry 4 ook nog de optie om online het één en ander te doen. Zo kunnen we 5 vs. 5 spelen. Hier kun je 5 verschillende modi spelen, hieronder vallen de bekende Quick Match, maar ook Outpost (je moet hier een outpost overnemen en iedereen afmaken), Demon Mask (waarbij je alle maskers moet verzamelen voor dat de Rakshaka ze vernietigd), Propeganda (alles leugens van Pagan en zijn aanhang weghalen of uitschakelen) en Costum Match, waarbij je zelf kunt invullen hoe je online wilt spelen.

Maar het type waar ik zelf ook veel plezier aan heb beleefd is de map editor. Hierbij kon je kiezen uit 4 opties, ga je voor de optie Assault, Hunt, Outpost en Extraction. Ook zijn er een aantal opties als het aankomt op de omgeving, je kunt gaan voor een omgeving waar nog niks vast staat en alles aan jou is om te doen, de costum location. Daarnaast heb je een omgeving zoals je kent in Kyrat, bergen en bomen, ook wel Mountains genoemd. Dan heb je ook nog een Shangri-La Mountains omgeving, een Shangli-La eiland en als laatste omgeving heb je een eiland zoals we een beetje kennen vanuit Far Cry 3.

Bij elk van deze omgeving is het volledig aan jou om hem in te vullen, afhankelijk van welke type gameplay je kiest. Ik zelf heb mij een tijdje bezig gehouden met het speltype Hunt. Of te wel, je mag dieren plaatsen in de level (die je dan wel of niet zelf maakt) en je kunt er een tijdslimiet aan hangen om dan alle dieren binnen de tijd te doden bijvoorbeeld. Een zeer vermakelijke optie die ik meerdere malen heb bezocht en gespeeld, ondanks de geweldige game. Het mooiste is dat je tijdens het creëren van de map ook ondertussen de map kunt spelen om te kijken of dit is wat je graag wil of dat je toch nog iets wilt aanpassen.

Far Cry 4 is een dan ook meer dan een hele degelijke game. De omgeving is groots, alleen soms wel eentonig, maar de verschillende mogelijkheden zorgen we wel voor dat je daar niet altijd naar de omgeving zult kijken. En ook al geeft de game je het gevoel dat je in een immens groot gebied aan het spelen bent, helaas zijn de bergen die je ziet niet altijd te bereiken wanneer je zelf wilt. Hiervoor zul je toch echt eens een groot aantal missies voor moeten voltooien voordat het zo ver is, of je zal in een berg missie moeten zitten.

Verder zorgen sommige missies ervoor dat je niet ‘guns blazing’ een missie kunt afronden, maar als je bijvoorbeeld gijzelaars of een vliegveld moet overnemen, dan moet je rustig te werk gaan en een missie uitspelen met een pistool plus demper of met je pijl en boog. En misschien is dit ook wel de game die Ubisoft op dit moment nodig heeft om de weer bij een heleboel gamers in het positieve daglicht te komen. Oh ja, en niet te vergeten: Boobies 😛