Final Fantasy Type-0 HD
Final Fantasy, ja ja, we hebben we weer 1! En ok, ja het gaat het ook om een remake. Maar wacht, deze keer gaat het over een echte remake en niet over een game die 8 maand geleden nog maar ‘exclusief’ voor de last-gen uit kwam. Nee, deze keer hebben we het over een game die echt een hele goede reden heeft om als HD versie door het leven te gaan.

Voor de mensen die nog niet helemaal precies weten waarom deze game er wel recht op heeft om als HD versie  door het leven te gaan (en sommige andere games niet helemaal), dat komt omdat Final Fantasy Type-0 HD oorspronkelijk voor de PSP werd uitgebracht in 2005 als een onderdeel van de Fabula Nova Crystallis Final Fantasy. De Fabula Nova Crystallis Final Fantasy is een reeks met Final Fantasy games die niet meedraaien in de originele delen, maar wel veel raakvlakken hebben. Dit kan komen door bijvoorbeeld de karakters, maar ook de omgevingen doen je denken aan de oudere Final Fantasy games. Hierbij zat je, vooral voor die tijd, in prachtige steden, vol met interactie. Je kon met mensen praten, ze hadden opdrachten voor je, gaven je leuke drankjes. Maar eenmaal buiten de stadsmuren was het over het algemeen een kale vlakte zonder al te veel invulling.
Dit zien we dan ook weer terug in deze Final Fantasy, ook al is het de HD uitvoering. Maar dit is niet iets wat dan ook maar direct als vervelend moet worden beschouwd. Juist het tegenover gestelde, het gaf mij het gevoel dat ik weer bezig was met een leuke ‘oude’ Final Fantasy game. Met ander woorden, even helemaal back to the roots. Iets wat voor mij jaren geleden juist een heel erg belangrijk punt was om de games te spelen, de wijde werelden. Ook al stelden ze niet heel erg veel voor.

En om te snappen waar deze Final Fantasy game over gaat komt er eerst een hele mooie video vol met geweldige animaties en direct al ingewikkelde verhaallijnen (je uiteindelijk opdracht is wel weer simpel). Je bevind je namelijk in het gebied Rubrum, waar jij samen met je 11 andere studenten naar de Vermillion Perstylium gaat, een magische school. De klas waar jij in zit staat ook bekend als Class Zero. Op een willekeurige dag worden de andere Crystal States of Orience aangevallen door de Militesi Empire om zo de controle te krijgen over de kristallen. Als Rubrum word aangevallen komt Class Zero in actie om de aanval te stoppen en de troepen te verslaan terwijl de aanvallen nog bezig zijn. Daarnaast is het ook de bedoeling dat de erachter komt waarom de Militesi Empire een oorlog is begonnen en waarom ze uit zijn op de kristallen van de Crystal States of Orience. Opvallend genoeg blijkt het verhaal te zijn gebaseerd op historische documenten vanuit diverse oorlogen. Daarnaast is het waarschijnlijk ook het donkerste Final Fantasy deel dat tot nu aan toe is uitgebracht. Al met al een hele andere kijk op deze gamereeks wat voor een leuke afwisseling zorgt.

Dit alles is in HD teruggebracht. En we moeten zeggen dat Square Enix ook zeker haar best heeft gedaan met het oppoetsen maar af en toe laat met name de grafische kant tijdens een gevecht het wel een beetje afweten. Daarnaast is het zo dat de besturing niet altijd evengoed meewerkt waardoor je soms het overzicht kwijtraakt tijdens een gevecht. Al met zijn dit kleine dingen die door sommige gamers als zeer vervelend kan worden beschouwd. Wij zelf moesten er ook aan wennen, maar aangezien je ook een auto-lock optie hebt tijdens de gevechten was het daarna zo goed als over. Dus dit kan inderdaad een probleem zijn, maar het hoeft niet een ergernis te worden zolang je maar met de auto-lock de gevechten aan gaat.

En deze oude feel komt terug in zoveel meer dan alleen maar de omgeving. Het haalt bij mij het PSP gevoel van vroeger naar boven. Nu is het wel opgepoetst, maar de manier waarop de personages bewegen is toch echt zoals ik het mij kan herinneren. En dan met name de manier waarop bijvoorbeeld een koprol word gedaan. Je ziet gewoon dat er iets is in de manier van rollen (en dan met name de benen) die niet helemaal doen wat een normaal persoon zou doen, maar dit maakt het juist leuk. Wat vroeger al een beetje raar en afwijkend in de game zat, dat hebben ze er nog steeds in laten zitten. Dus eigenlijks ben je nu in HD onrealistische koprollen aan het maken. Het is natuurlijk maar net wat je leuk vind aan een game 😀

Daarnaast was ik ook heel erg blij om weer eens een bezoekje te kunnen brengen aan mijn Chocobo Ranch. Niet dat het heel erg indrukwekkend is, maar samen met de Moogle’s zijn dit de twee leukste personages die in de game tegenkom. De Moogle’s omdat ze er zo grappig uitzien en de Chocobo’s omdat het ze je iets sneller helpen om een afstand af te leggen door ze te berijden, maar ook de manier waarop je ze moet vangen en grootbrengen om zo je ultieme War Chocobo te krijgen. Dit zijn allemaal leuke bezigheden die je niet in elke Final Fantasy game terug vind, maar het maakt het voor mij net iets leuker dan de side-missies. Niet dat ik een Chocobo verslaving heb, maar toen ik de achievement zag waarbij je 100 Chocobo’s moet groot brengen, toen wist ik in ieder geval waar ik de eerste tijd maar aandacht op ging focussen. Geluk zit hem soms in de kleine dingen 😀
Daarnaast is de game in de basis niet helemaal gelijk aan de standaard Final Fantasy games zoals de meeste ze kennen. Daarbij gaat het namelijk hoofdzakelijk om de turn based gevechten. Hier is het nu wel iets anders. Je hebt namelijk nog steeds te maken met een crew van 3, maar de twee andere leden vechten vanzelf, je hoeft geen enkele knop hiervoor in te drukken. Ook is het zo dat iedereen een aanval kan uitvoeren op elke willekeurige tegenstander die er ook maar rondloopt. Inderdaad, rondloopt, en niet stil staat. deze keer zit je namelijk in een afgesloten gebied tijdens een gevecht. Hierdoor kun je rondlopen om zo andere tegenstanders op te zoeken, maar je kunt nu ook aanvallen ontwijken door opzij te springen. Een hele leuke bijkomstigheid als je een lage HP hebt op dat moment. Mocht dit ook nog niet genoeg zijn, dan kun je of van personage wisselen. Jij neemt dan de besturing van een ander lid over. Of je kiest ervoor om te wisselen met een ander lid van de Class Zero.

En toch is het wel heel erg opvallend dat met name de demo van Final Fantasty XV er juist ook voor heeft gezorgd dat deze game het waarschijnlijk beter deed in de verkoopcijfers dan verwacht. Natuurlijk zal het niet alleen aan de demo code hebben gelegen, maar het feit dat deze erbij zat heeft wel degelijk geholpen met de verkoop. Helemaal als je nagaat dat de demo’s inmiddels voor een € 20,- op internet te koop worden aangeboden.

Final Fantasy Type-o HD is een game uit de Fabula Nova Crystallis reeks, een reeks waarbij de setting en de manier van spelen net iets anders is dan wat we gewend zijn. Maar dit is nog steeds iets waar ik mij wel lekker bij voel. Nu is het niet echt turned-based maar, maar je hebt de ruimte en vrijheid om zelf je aanvallen/verdedigingen te kiezen.

Daarnaast is het leuk om te merken dat je er niet meer alleen voorstaat, maar ook randoms komen met hun hoofdpersonage in jou game. Het is niet zo dat je ze game overnemen, maar ze zullen je ondersteunen tijdens je missies. De statistieken van AI worden namelijk alleen maar overgenomen door de stats van de gamers die op dat moment in dezelfde regio als jou aan het vechten is. Iets wat altijd wel van pas kan komen en ervoor zorgt dat je zelf niet je extra personages hoeft aan te spreken.

Review - Final Fantasy Type-0 HD