In a galaxy far far away… Was er eens een LEGO blokje. En dat blokje was onderdeel van een heel erg groot universum, namelijk het Star Wars universum. En terwijl het blokje op zoek is naar de andere LEGO blokken stappen wij in onze X-Wing en gaan de eeuwenoude strijd aan met het kwaad, ook wel The Dark Side genoemd. Inderdaad, we gaan LEGO Star Wars: The Force Awakens eens aan de tand voelen.

Nu hoor ik een heleboel mensen al zeggen; alweer een LEGO game?. En, ja, inderdaad, alweer een LEGO game. Voor sommigen is het een doorn in het oog aan het worden en beginnen ze LEGO moe te worden, ikzelf ben en blijf groot fan van deze games. En helemaal bij deze LEGO game, twee belangrijke onderwerpen uit mijn jeugd samengevoegd in 1 game, dat kan alleen goed zijn. Want wie is er nu niet opgegroeid met Star Wars en LEGO? Niet iedereen natuurlijk, maar de gamers onder ons die dat wel hebben mogen meemaken, you lucky basterds!

Maar is deze LEGO game nog wel vernieuwend? Daarop kan ik lastig antwoorden. Niet zozeer omdat we dit allemaal al hebben gezien in LEGO games, sterker nog, er zitten soms best vernieuwende dingen in. Maar… voor de mensen die veel Telltale games (TT Fusion is de developer van de game) spelen lijkt het allemaal wel bekend voor te komen. En dan heb ik het natuurlijk over de besturing, over het bouwen en over hoe je informatie te zien krijgt via de User Interface. Mocht je dan ook bijvoorbeeld MineCraft Story mode of Games of Thrones hebben gespeeld, dan merk je dat er veel overlappingen zijn qua User Interface. Niet dat dit iets is wat heel erg vervelend is, sterker nog, het voelde voor mij juist vertrouwd aan, maar je ziet wel degelijk de invloed van TT Fusion ins deze game. Daar zien we dan ook dat ze wel aanpassingen doorvoeren, maar nog niet het roer omgooien om het anders aan te pakken.

Dan hebben we natuurlijk ook nog het LEGO ansich. Hierbij zou je inderdaad kunnen zeggen dat het altijd maar hetzelfde is, missie doorlopen, minikits vinden, goude en rode LEGO blokken zoeken en de game is klaar. Als je naar de grote lijn kijkt van de LEGO games, dan heb je ook zeker een punt. En ook LEGO Star Wars: The Force Awakens wijkt hier niet van af. Het verschil zit hem dan ook in de kleine wijzigingen. Ook nu zul je objecten moeten bouwen die je verder helpt in het verhaal. Maar nu heb je soms 2 of 3 keuzes als het aankomt op het bouwen. Soms moet je ze allemaal bouwen (en weer afbreken) om verder te kunnen, soms kun je hierdoor een alternatieve route kiezen die je verder helpt met het verzamelen van bonus items in de game. Het zorgt er in ieder geval voor dat je een leuke afwisseling hebt ten opzichte van de vorige games.

Naast al deze kleine aanpassingen die er voor zorgen dat de game fris aanvoelt, hebben we natuurlijk ook nog de game zelf met hierin het verhaal van Star Wars: The Force Awakens in de hoofdrol. En waar moet ik beginnen. Laat ik beginnen te vertellen dat het best wel belangrijk is dat je de film al hebt gezien voordat je aan de game begint. Dit omdat je zo namelijk de grappige aanpassingen kunt zien die in de game zijn gestopt. Maar dat is nog niet alles. Het is namelijk ook zo dat er regelmatig grappen voorbij komen die los staan van The Force Awakens, maar wel degelijk uit het Star Wars universum komen. Zo zijn wel namelijk in de eerste paar minuten al een aantal malen Admiral Achbar voorbij komen die je “It’s a trap!” hoort schreeuwen, als neutrale gamer is dit niet heel erg bijzonder, helemaal omdat het ook nog bij se scene past, maar de Star Wars fans kunnen juist dit soort opmerking waarderen.

Naast de humor, wat we in alle LEGO games terug zien, volgt de game nagenoeg het verhaal van The Force Awakens. Dit doen ze gelukkig door de missies af te wisselen. De ene keer loop je met je companion door een bos en dan zit je in de Finalizer om zo te kunnen ontsnappen aan het kwaad. Even later bevind jij je in de Millenium Falcom of in een X-Wing en moet je op zoek gaan naar een uitweg om zo aan de Storm Troopers te ontsnappen. Met andere woorden; er is genoeg te doen in de game. En deze afwisseling zorgt er ook voor dat de snelheid in het verhaal afwisselt, iets wat ik wel kan waarderen.

Maar ondanks deze aanpassingen is er een nieuwe trend te zien in de LEGO games en dat heeft alles te maken met de zogenaamde verzamelwoede. Deze keer zul je namelijk bij elkaar 250 gouden LEGO blokken moeten verzamelen. Daarnaast heb je ook nog de 15 rode blokken en 10 minikits per level (totaal 150 stuks). Zoals je al ziet, als je alles wilt unlocken, dan moet je naast het uitspelen ook nog eens een dikke 400 items vinden in de game. Natuurlijk hoeft dit niet, maar het zorgt er wel voor dat de uitdaging voor mij niet meer aantrekkelijk is. Er zijn gewoon simpelweg te veel items in de game gestopt.

Maar ondanks dit kan ik alleen maar zeggen dat ik plezier heb gehad met deze game. LEGO en Star Wars, twee dingen die ik hoog heb zitten. En als dat ook nog eens wordt gecombineerd, dan ben ik in ieder geval wel even zoet. En naast dit alles vind ik het ook prettig dat dit games zijn die door het hele gezin kan worden gespeelt, zowel Single Player als Co-op. Hierdoor valt het dan ook in de categorie familie game. Iets wat je niet heel erg vaak meer tegenkomt.

Review - LEGO Star Wars: The Force Awakens
LEGO Star Wars: The Force Awakens combineert twee jeugdherinneringen: LEGO en Star Wars. En ben je bekent met de vorige LEGO games, dan kun je er vanuit gaan dat dit erg op de andere delen lijkt, alleen nu met kleine aapassingen en een Star Wars sausje er over heen.
  • LEGO
  • Star Wars
  • Kleine vernieuwingen doorgevoerd