lego_the_hobbit
There And Back Again… A Hobbit’s Tale By Bilbo Baggins. Dat zijn de eerste woorden die in de Lord of The Rings film een verwijzing gaven naar de grootse avonduren die Bilbo zou hebben meegemaakt in zijn lange leven, hij is namelijk in de film en boeken 131 jaar oud en daarmee ook de oudste Hobbit ooit. En ook al zijn het grote woorden voor een kleine man, gelukkig blijft het nu niet alleen maar bij woorden. Dankzij Traveller’s Tales en Warner Brothers Interactive kunnen we alles opnieuw beleven, maar het is wel gebaseerd op de films van Peter Jackson. Helaas is het niet zoals je eigen fantasie het graag zou willen zien, maar door de ogen van Peter Jackson is het nog steeds een vermakelijke verfilming.

Natuurlijk heeft hij in het verleden al laten zien dat zijn verfilmingen van de Lord of the Rings boeken een groots succes waren en The Hobbit kan zich zo aansluiten bij deze rij. Daarnaast weten we inmiddels ook dat Lego games het goed doen, met name de laatste delen van Warner Brothers in samenwerking met Traveller’s Tales (Lego Marvel en Lego The Movie).

lego-the-hobbit

In de vorige Lego games je over een leuke wereld kon beschikken met daarin veel verschillende figuren die je konden helpen, maar daarvoor moest je de karakters wel eerst kopen. Deze keer is de opzet iets anders, met deze Lego Hobbit game zijn de ontwikkelaar en uitgever een mix aangaan van het oude en het nieuwe. Het lijkt daarin wel op het boek van Bilbo Baggin’s. Een oud verhaal in een nieuw jasje. We zien namelijk dat je met de oude en vertrouwde layout aan de slag kunt gaan. Je kunt verschillen karakters kiezen uit de films. En mocht je nog niet iedereen hebben, dan kun je ze unlocken door te kopen.

Een groot verschil in de manier waarop je nu met je poppetjes om gaat is dat ze naast hun eigen krachten nu ook verschillende soorten wapens bij zich hebben Je kunt deze wapens snel en makkelijk selecteren en verwisselen door een simpele druk de schouderknoppen van je controller. Zo kun je makkelijk van een zwaard naar een pijl & boog naar een toverstaf switchen. Natuurlijk heeft ieder wapen weer zijn unieke kenmerken om zo bijvoorbeeld deuren te openen, voorwerpen te verplaatsen of om donkere ruimtes op te lichten.

lego-the-hobbit 1

Naast het feit dat je deze keer meerdere wapens bij je hebt is het ook zo dat je in deze Hobbit game voorwerpen moet verzamelen in de levels en in de open wereld. Deze kun je uiteindelijk weer gebruiken om opdrachten te voltooien in de open wereld waardoor je weer extra wapens, bonus levels, karakters of diverse bouwtekeningen kunt bemachtigen. En zo blijf je bezig om de wereld helemaal te unlocken en maximaal te benutten. Naast het unlocken van al dit moois kun je ook de gebruikelijke rode Lego blokken krijgen. Hiermee kun je de bonussen aanzetten die daaraan gekoppeld zijn. Hierbij moet je denken aan verschillende multipliers, maar ook extra harten, sneller kunnen bouwen of hints voor de mini kits. Iets wat bij elke Lego game zien terug komen en het een mooie uitdaging maakt om alles te vinden in een level.

In het begin start je met een kleine groep avonturiers en elke keer als je een level uitspeelt groeit de groep en dus krijg je ook meer karakters die je in de open wereld kunt selecteren. De nieuwe karakters kun je niet altijd even simpel kopen zoals we in de andere delen wel zagen. Deze keer moet je verschillende opdrachten uitvoeren voordat ze beschikbaar zijn, dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld een bed moet bouwen (waarvoor je eerst hout moet verzamelen), maar ook een soep maken of een paar schoenen terugbrengen naar de rechtmatige eigenaar. Een optie die voor een aantal nieuwe en verfrissende elementen zorgt. De bouwinstructies die je in deze Lego game krijgt voorgeschoteld zijn gelijk aan de opdrachten die we bij Lego The Movie Videogame zagen. Er ontbreken bepaalde elementen tijdens de bouw en die moet je zo snel mogelijk selecteren om de opdracht te voltooien en zo ook nog bonusmunten te ontvangen.

lego-the-hobbit 5

Naast dit alles heb je ook diverse opdrachten om bijvoorbeeld bij de smid speciale wapens of uitvindingen te laten maken en je raad het al, ook hier moet je natuurlijk wel genoeg grondstoffen hebben om het te kunnen bouwen. Nu is het zo dat je ook witte Lego blokken, ook wel Mithril stenen genoemd, krijgt tijdens het spelen, maar deze raak je ook weer kwijt als je bij de smid een voorwerp maakt. Dus mocht je al 4 bouwtekeningen hebben, maar heb je maar 3 witte Lego blokken, dan zul je echt een keuze moeten gaan maken welke wapens of uitvinding je eerst gaat bouwen.

Naast al deze mooie uitvindingen is er natuurlijk nog veel meer te beleven in Middle Earth. Zo zul je gaandeweg elke plek in Middle Earth unlocken, inclusief alle grotten en andere geheime locaties. De meeste locaties kun je makkelijk bezoeken door erheen te gaan en de deur gaat vanzelf voor je open, andere locaties geven je een hint hoe je zo moet openen. Door bepaalde kleuren te matchen die in de buurt te vinden zijn, door dieren te spotten en de volgorde waarop ze zitten bij de deur in te voeren. Zo zijn er tal van verschillende opdrachten die je kunt invoeren waarbij je soms wel even je best voor moet doen.

Een opvallend en verrassend element in deze game is het feit dat je niet alle Mithril blokken in één keer kunt verzamelen. Hierbij heeft deze Lego game wel een primeur. Nu is het zo dat je namelijk een heleboel blokken en karakters al kunt krijgen tijdens je reis, maar naast alle mooie locaties hebben ze het element tijd toegevoegd. Zo zul je ook soms bij je kampvuur moeten gaan ‘rusten‘ tot het donker is en dan de wereld opnieuw gaan ontdekken, dan krijg je namelijk meer te maken met de duistere kant van het spel. Trollen kun je nu in grotten vinden in kopen, maar ook sommige Mithril stenen zijn nu wel zichtbaar waar ze eerst niet op de map stonden.

lego-the-hobbit 3

Is het een leuke Lego game? Absoluut! Is het anders? Absoluut! Is het daarom ook een beter game? Daar ben ik niet van overtuigd. Ja, het is nog steeds een hele leuke game, maar de games gingen een andere kant op, een kant die ik persoonlijk heel erg fijn vond met direct een open wereld en het was aan jou wat je ging doen, als je het maar deed. Deze game is een combinatie tussen de oude en de nieuwe gameplay. Zo unlocked je beetje voor beetje de wereld om je heen, waarna het de grote open wereld is geworden waar ik een fan van ben. Verder is het wel zo dat de diverse wapens en het verzamelen van bouwstenen of andere grondstoffen voor een leuke uitdagingen zorgen die je niet veel ziet bij andere Lego games. Hierdoor zul je sommige gedeeltes wel opnieuw moeten spelen om alles te kunnen voltooien, mocht je dat willen. Daarnaast is het een leuke manier om de Hobbit films te kunnen beleven, mocht je ze nog niet gezien hebben. En normaal duurt een game langer dan de film, ik denk dat het hier ongeveer gelijk op gaat :).

365Gaming Kinderjury

Ik vond deze Lego niet zo leuk als de andere van de Lego film en de superhelden, hij was een beetje eng en ook erg moeilijk. Het vechten was moeilijk en ook springen gaat een beetje lastig, en je kunt niet vliegen 🙁

Het is wel leuk om in je dorp rond te lopen, daar zijn geen monsters en hoef je niet te vechten ook. Dan ga ik allemaal stenen hakken en dingen verzamelen, ook vissen is erg leuk. Je mag ook mollen gaan meppen, dat is erg grappig!

Het was ook weer in het Engels en nu was het erg moeilijk om te begrijpen, toen met de Lego film was het makkelijker. Dus als alles in het Nederlands zou zijn is het beter voor kinderen om te spelen. Je kunt ook wel lezen, maar deze letters waren ook lastig te lezen, zag er gek uit. Mamma zei dat het kwam omdat het een beetje op Elfentaal moest lijken, maar voor kinderen is het al moeilijk omdat het niet in Nederlands is dus dan is het niet zo leuk dat het lezen ook moeilijk is.

Samen spelen was minder eng, dus dat hebben we wel gedaan, maar ik vond het verhaal niet zo leuk om te spelen, dus toen ben ik niet meer verder gegaan. Ook 2 andere vriendjes uit de Kinderjury die het hadden gedaan vonden alleen het dorp leuk om te spelen, dus wij gaan gewoon alleen maar daar spelen en allemaal spulletjes verzamelen zodat je kunt gaan bouwen en dingen maken. Dat is het leukste van het spel voor ons, dus voor ons mag het spel ook alleen maar dat zijn maar dan meteen ook de andere dorpen ook vanaf het begin .