lightning_returns__final_fantasy_xiii___snow_by_uxianxiii-d680ektFinal Fantasy, de laatste fantasie, alleen is dit al de dertiende keer, en de derde versie van de dertiende keer. En in deze versie van deel dertien is het dan ook echt aan jou om de laatste fantasie zo lang mogelijk uit te stellen. Deze keer gooien ze Final Fantasy XIII voor de derde keer, en ook de laatste keer, over een ander boeg. Zo kenden we 4 jaar geleden de eerst Final Fantasy XIII. Deze game bleek nog het meeste trouw aan de voorgaande games. Een RPG waarbij je lekker kunt doen wat je wil en wanneer je wil. Deel twee was al een game die iets minder weg had van het origineel en dit keer hebben ze het over een nog andere boeg gegooid, maar of dit is waar de Final Fantasy fans van houden, dat is nog maar de vraag

We kregen een tijdje geleden te maken met Final Fantast XIII-2. Deeltje twee om het zo maar even te noemen. Hierbij ging het steeds verder in het button bashen en het verhaallijn werd wel gevolgd, maar dit blijft steeds meer op de achtergrond te komen. En dan komen we nu aan bij Final Fantasy XIII, deel 3.

Dit deel, XIII-3 is een samenloop van verschillende studios en daarbij komen ook verschillende ideeën om de hoek kijk om een game te verbeteren. Zo is de van oudsher bekende opzet van de game wel alles basis gebruikt om de opzet van de game te bepalen, de aanpassingen zitten dan ook met name in het combat systeem en de tijd waarin je de game moet completen. Dit zorgde ervoor dat je nu alleen nog maar moet button bashen en niet meer echt diep moest gaan nadenken over hoe jij een gevecht winnend zou gaan afsluiten.

Hier hebben de programmeurs nog verder de gameplay aangepast en in plaats van een Role Playing Game is het inmiddels toch een aardige hack ’n slash geworden. Ik weet dan ook niet echt of de game nu nog onder de het RPG genre valt of dat het een hack ’n slash is geworden. Persoonlijk is de game RPG af en dus ga ik het onder de categorie Hack ’n Slack stoppen. Niet dat ik daar blij van word, maar dit nu eenmaal de weg die deze Final Fantasy heeft ingeslagen.

FF XIII De doomsday-klok tikt, maar we hebben wel een pauze/reset knop

In deze versie spelen we Lightning, een prachtige verschijning, die net 500 jaar lang een schoonheidsslaapje heeft gehouden. Deze dame ontwaakt in een wereld waar chaos regeert en ze heeft net te horen gekregen dat ze maar een aantal dagen de tijd heeft om de wereld te herstellen, voor zover dat mogelijk is.Normaal gesproken zal niemand deze gok nemen, maar Lightning heeft een afspraak gemaakt met Bhunivelze, mocht ze erin slagen om de wereld te redden, dan is er een mogelijke kans dat ze haar zusje weer zal zien. Een kans waar ze voor de volle 100% voor gaat, ook al is de kans van slagen wel heel erg klein. Gelukkig heeft ze wel te horen gekregen dat de tijd met 6 dagen kan worden verlengt, mits ze voldoet aan het minimale aantal zielen dat de levensboom  nodig heeft om langer te blijven leven. Dus ondanks dat het 7 dagen zijn, het zouden net zo makkelijk 10 of 13 kunnen zijn.

Nu is het zo dat Yggdrasil, de levensboom elke dag moet worden gevoed. Dit gaat helaas wel automatisch. Elke keer als er een dag voorbij is gegaan, dan word je automatisch verplaatst naar The Ark. De Ark is een zwevend platform waar je veilig bent en waar je heerlijk alles kunt bekijken wat je hebt behaald, ook kun je daar alle informatie die je nodig denkt te hebben opvragen aan je rechterhand genaamd Hope Estheim.

De wereld die we moeten gaan redden draagt de naam Nova Chrysalia. Wat in het latijn bekend Nieuwe/Hergeboren Wereld. Wat dus nog meer aangeeft dat er een einde aan zit te komen en dat we te maken krijgen met een nieuwe wereld dat binnenkort word gecreëerd. En ook al doe je heel erg je best voor een uitstel van executie, de eigenlijke reden is heel persoonlijk. Het maakt niet uit hoeveel mensen je red en hoeveel Eradia je aan de levensboom geeft, je zult het nooit langer kunnen uitstellen, iets wat bij mij persoonlijk Final Fantasy onwaardig is. De tijdsdruk is een leuke toevoeging, maar dan zou het mooi zijn als dit voor een side-quest zou gelden en niet voor de gehele game.

Natuurlijk is het wel zo dat je, nadat je de game hebt uitgespeeld, je wel een NG+ modus krijgt. In deze modus kun je alles nog een keer spelen en neem je alle voorgaande stats mee. Daarnaast neem je ook alle items mee om de rest van de missende side quests op te lossen om ze daarna alsnog in te lossen. Dit zodat je toch nog alles kunt doen tijdens de game wat je eigenlijk al had moeten (kunnen) doen tijdens de eerste keer dat je Lightning Returns speelt.
final-fantasy-xiii-3

And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger

Bijna iedereen die Pulp Fiction kent zegt deze zin wel iets. Een zeer bekende uitspraak uit de film. En als we kijken naar Lightning, dan moeten we zeggen dat de bliksem toch wel aardig goed naar haar luistert en tijdens een gevecht makkelijk 50 keer inslaat op dezelfde plek. Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen met Lightning dan alleen maar met je bliksem mensen en andere schepsels aanvallen. Je krijgt namelijk een groot arsenaal aan wapens tijdens de game, met elk zijn eigen sterke en zwakke punten. Maar iets wat altijd bij je blijft is toch de mogelijkheid om korte bliksemschichten op je vijand af te vuren. Dit kan in verschillende versies, een lichte, medium tot een zware aanval. Iets wat we wel verwachten bij een game die begint met het woord Lightning.

En in plaats van helemaal los te gaan hiermee kun je ook daarnaast gebruik maken van een groot arsenaal aan wapens die je ook nog eens kunt modificeren in het menu. Dit kan zijn door items te combinen maar ook een andere kleur aan je cape is een optie. Want als je moet vechten, dan is het wel zo makkelijk als je het ook in stijl kunt doen.

Grafische downgrade

Naast alle aanpassingen die we in-game hebben gezien zijn er natuurlijk ook een aantal delen om mee te vergelijken als het op het grafische vlak aankomt. Ook hier zien we een heleboel veranderingen.Natuurlijk is het zo dat we iets verder in de cycles van de PlayStation 3 zitten dan toen we voor het eerst Final Fantasy XIII speelden, maar grafische gezien is er in deze vier jaar niet echt een grote vooruitgang geboekt, zoals we wel bij andere franchises zien.

Natuurlijk is het niet zo dat het grafisch gezien een slechte game is, verre van, maar we merken eerder dat de sfeer die neergezet is aan de donkere en duistere kant is. Hier en daar zien we wel gebouwen die goed verlicht zijn van binnen of van buiten, maar verder speelt het zich met name in het donker af. Iets waardoor de omgeving minder goed te zien is en waardoor dus een heleboel details komen te vervallen als je er doorheen loopt, rent of vecht. Mocht de wereld dezelfde lichte omgeving hebben als The Ark, dan denk ik dat de wereld beter toch zijn recht was gekomen.

FFXIIIOordeel

Lightnings Returns: Final Fantasy XIII gaat verder waar de vorige delen zijn gestopt en soms loopt het in elkaar over, dit met name omdat je in deel 2 sprongen door de tijd maakte. De game ziet er goed uit en zal dan ook niet onder doen voor een gemiddelde game. Met name de grote open werelden is een pluspunt in dit soort games. Maar in deze versie van deel XIII kan de grote van de wereld ook juist in je nadeel werken.

Dit omdat je constant te maken hebt met een klok, die bepaald wanneer het tijd is voor je volgende dag en dus word je terug geteleporteerd naar de veilige plek waar je de zielen van de geredde mensen op de levensboom los laat. Hoe meer zielen je red, hoe langer het duurt dat de aarde vergaat. Nu is wel zo dat je standaard met 7 dagen begint en je kunt dit maximaal verlengen met een extra 6 dagen. Dit is dan ook tevens mijn grootse ergernis van deze game. Final Fantasy is en blijft in mijn ogen een JRPG waarbij je makkelijk 100 uur moet kunnen rondlopen om zo alles te ontdekken. Hier heb je geen keuze, de klok bepaalt voor je wat je wel en niet zou kunnen halen.

Het voldoet aan de oude opzet, open wereld en het vechten. Maar helaas is turn based vecht nu real time vechten en de open wereld word beperkt door de doomsday klok bovenin je scherm waardoor je de game toch  op een andere manier gaat spelen.