For the love of the game, dat was jaren lang de slogan voor de NBA, en dat is ook altijd waar mijn hart zou blijven liggen. Het basketballen. Natuurlijk is er een groot verschil tussen zelf op het veld staan en het spelen van NBA 2K, maar voor iedereen die graag in de NBA zou willen spelen is NBA 2K17 simpelweg the next best thing.

En dit is iets wat we tegenwoordig veel meer zien in de game industrie als het op sportspellen aankomt. Je gaat voor Madden NFL als je van American Football houd, je kiest MLB The Show als je baseball/honkball fan bent en alle basketball fans kiezen voor NBA 2K, alleen bij voetbal is de strijd nog volop bezig, daar kun je nog steeds tussen twee partijen kiezen.

Maar juist die keuze van spellen zorgt ervoor dat fans de ontwikkelaars scherp houden. NBA draait inmiddels ook al een aantal jaren alleen aan de top, sterker nog, de concurrentie heeft een aantal jaren geleden nog geprobeerd NBA 2K een tegenstander te bieden, maar is daar vroegtijdig mee gestopt. Met andere woorden, NBA 2K is niet bij te houden als het aankomt op basketball, daarom kun je NBA 2K ook beter vergelijken met het 2015/2016 Golden State Warriors team (W 73- L 9).

Maar goed, laten we dan nu ook eindelijk beginnen met de game. Als eerste is het misschien handig om te zeggen dat het mooie van de NBA reeks is, dat iedereen die bekend is met de reeks gewoon verder kan gaan zonder eerst een heleboel tutorials te doorlopen. Nieuwkomers zullen het wel lastig krijgen vanwege de vele regels die de NBA met zich meebrengt, los van de controls die je ook nog moet leren. De leercurve is nogal stijl.

Natuurlijk gaat het bij de NBA om de gamemodi MyCareer, een hele flashy game modi waarbij het om jou gaat, en niet alleen maar om wat je tijdens de wedstrijden laat zien, nee, deze keer gaat NBA 2K heel erg diep op jouw qua persoonlijkheid, in. Als je bijvoorbeeld een verkeerde sms naar je trainer stuurt kan het betekenen dat je minder minuten maakt of als straf buiten de ‘starting five’ wordt gehouden voor een aantal wedstrijden.

Dit soort toevoegingen zorgen ervoor dat je het leven gaat leiden wat je NBA ook graag in het echt terug ziet. Hierbij is het zo dat je namelijk op het veld je kunsten moet vertonen, maar buiten het veld ziet de NBA je nog steeds als een lopende reclamezuil. Alles wat je doet heeft invloed op je omgeving en dus is het oppassen geblazen met hoe jij je leven invult.

Daarnaast heeft 2K er wederom weer voor gezorgd dat de presentatie van de game als een huis staat, iets wat we ook al in de voorgaande delen zagen, maar toch weten ze elk jaar iets aan te passen en te verbeteren. Hierdoor is het niveau van zo’n hoog niveau dat een willekeurig persoon dat even komt kijken niet altijd doorheeft dat het om een game gaat. Dat zegt al genoeg lijkt mij zo. 🙂

Daarom durf ik ook te zeggen dat NBA 2K17 de meest authentieke sportgame is die tot op de dag van vandaag te spelen is. Niet alleen vanwege de hoogstaande graphics, maar het heeft ook te maken met het feit dat ze deze keer de nadruk hebben willen leggen op het publiek, het geluid dat ze maken en hoe de coach van een team zal reageren op sommige situaties (block, steal, winnende score, airball) zal reageren. Het is dan ook heerlijk om de game te spelen met een goede headset op. Het is een ware oorgasme voor ons gamers.

Maar er is natuurlijk meer dan alleen maar het geluid en de graphics; dat zijn namelijk de modi MyCareer, MyGM en MyTeam. Onder de NBA fans is MyGM dan ook heel erg populair, in deze modi ben je namelijk de algemeen manager van een NBA team, of een team dat je ter plekke bedenkt (qua naam, logo, spelers, etc.) Hoe dan ook, als dit is waar je voor wilt gaan, dan is het niet alleen maar even een potje spelen en wat trainen. Nee, hierbij krijg je met van alles te maken.

Je zult er dan ook voor moeten zorgen dat je een team gaat bouwen om zo NBA Champion te worden. Niet een makkelijke taak en het is dan ook vaak dat de hardcore NBA 2K spelers dit als een aanvulling zien op MyCareer. Je zou het dan ook beter kunnen omschrijven als een MyCareer, maar dan voor elke speler binnen het team in één gamemode. En hoe leuk en perfect dit ook klintkt, er is één maar. En het is dezelfde maar als bij de andere My-modi. Kijk uit waar je aan begint, als je namelijk over weinig vrije tijd beschikt, dan is het nu per direct in handen van de game.

Daarnaast hebben we ook nog MyTeam. Dit kun je het beste vergelijken met FUT uit de game FIFA. Je krijgt hier namelijk een pakje kaarten waarom spelers, upgrades, tenues, etc. opstaan om zo de strijd aan te gaan met andere gamers. Per gewonnen wedstrijd verdien je geld dat je weer kunt gebruiken om een nieuw pakje kaarten te kopen. Dit allemaal in de hoop om je team een boost te geven door betere spelers te krijgen.

En met deze modi heeft NBA 2K een ijzersterke Trifecta in handen: MyCareer, MyGM en MyTeam. Voor iedereen wat wils. Natuurlijk kun je ook even snel een potje spelen als je wilt, een quick match is soms ook lekker als je niet echt de tijd hebt om er even goed voor te gaan zitten. De quick matches zijn zoals we wel vaker zien. Je kiest met je wie je speelt, tegen wie je speelt, hoe lang een periode duurt, welke regels je aan en uit wilt zetten  (zo gaat basketball iets meer op vrij worstelen lijken) en natuurlijk kun je het niveau ook nog instellen. Hierdoor kun je het zien als een snel potje om lekker een balletje te gooien, maar je kunt het ook gebruiken om te kijk en of je de skills nog hebt om online mee te draaien.

Is NBA 2K17 dan het perfecte spel? Nee, maar het is hands down het beste sportspel dat er is. De animaties en motion capture zijn goed uitgewerkt, de gameplay is vloeiend. Soms zie je een speler houterig rondlopen, maar dat is iets wat je alleen maar ziet als je het vaker speelt. In het algemeen zijn de spelers zo goed uitgewerkt dat je het kan zien als een nieuwe benchmark voor andere sportspellen.

Verder zien we dat je soms moet betalen om met betere (College) teams te kunnen spelen. Maar dit is iets wat niet alleen bij NBA 2K een probleem is, maar het is de trend van het moment. Een volledige game zonder betaalde DLC is tegenwoordig dan ook eerder een uitzondering op de regel… helaas… Maar het zorgt toch altijd voor een nare bijsmaak, ook deze keer weer. Hoe dan ook, als je NBA 2K17 aanschaft krijg je een prachtige game met heel erg veel content.

Review - NBA 2K17
Ondanks dat NBA 2K geen concurrentie heeft zorgen ze er elk jaar voor dat de lat net iets hogen komt te liggen. NBA 2K17 is op dit moment dan ook het beste sportspel dat je kunt kopen.
Verdict9.2