Ratchet & Clank heeft inmiddels een grote groep fans, veel verschillende games en dit is de eerste next-gen game uit de serie. Is het een game die de vorige delen laat verbleken of hangt het met een paar losse schroeven aan elkaar?

Als er één game is die heeft bijgedragen aan de bekendheid van de PlayStation 2 dan kunnen we niet om Ratchet & Clank heen. Konden de oudere gamers in 2002 al los gaan, inmiddels zijn we meer dan 10 games verder en toch is de nieuwste Ratchet & Clank, simpelweg genaamd Ratchet & Clank, een game die weer heel erg veel aandacht krijgt. Blijkbaar niet alleen vanwege de game, maar ook omdat er een film in de bios draait waarbij men ook de game onder de aandacht probeert te brengen.

En ook al is de film er, deze reeks heeft zoveel historie, zoveel verschillende verhaallijnen om op verder te borduren. En toch is dit niet een remake, geen opgepoetste versie of een vervolg op één van de delen. Dit is een game die je het idee geeft dat jij je weer in de wereld van de eerste games bevind die Ratchet of Clank zouden kunnen bezoeken en daar ieder zo hun avontuur beleven. Alleen is het deze keer een beetje met een twits, hierdoor komen er veel dingen overeen met de oudere games maar hebben ze er bij Insomniac Games er toch een hele leuke spin aan gegeven.

En dan zijn we eindelijk de game aan het verkennen. We gaan aan de slag met Ratchet, we leren in de eerste level hoe de besturing werkt dankzij een leuke level waarbij je elke keer een stapje verder gaat in de controls. Je begint met een simpele opdracht om naar boven, onder, links en recht te kijken en zo ga je verder tot je bij het moment komt waarbij je leert hoe je als gamer de wapens en uitrusting kunt upgraden. Al met al een hele leuke level om bekend te raken met de controls. Daarna gaan we aan de slag met Clank. Het grote verschil hierin is dat in eerste instantie Ratchet voor de aanval gaat en Clank juist van het ontwijken is. Hierdoor kun je wel nagaan dat deze twee samen een super team zullen zijn.

Nadat het kleine robotje Clank is ontsnapt kan het verhaal echt beginnen en kunnen ze samen alles verkennen en verslaan in de wonderlijke wereld die Insomniac voor ons heeft gemaakt. En het is echt lekker genieten om in de werelden rond te lopen. Ook al is het allemaal redelijk lineair, het is wel een genot om te zien. En het leuke is dat je juist, ondanks de lineaire werelden soms toch terug moet komen om alles te verzamelen en te ontdekken. Je hebt namelijk ook nog te maken met een aantal wapens die je nodig hebt op lastige plekken te komen. Deze zul je niet altijd in het begin van de game hebben. Naarmate de game vordert krijg je de mogelijkheid om deze upgrades door te voeren en om zo alsnog alles te verkennen.

Maar de nadruk van de game zit hem toch op het grafische vlak, dit is namelijk een game die je een heleboel leuke werelden voorlegt en daardoor komt de nadruk minder te liggen op de gameplay. Soms is het ook gewoon leuk om meerdere malen de prachtige werelden te bekijken. Sterker nog, ik heb sommige werelden soms bijna twee keer doorlopen, puur om te kijken hoe het er allemaal uitzag. Naast de vloeiende gameplay is het dan ook echt een pareltje voor het oog. Hierdoor is het ook leuk voor de kinderen die naast je op de bank zitten mee te kijken.

Iets wat het voor de anderen ook heel erg fijn maakt, dat is het feit dat je de taal van de game zich aanpast aan de taal van de console. Heb jij je console in het Nederlands ingesteld, dan is de game ook Nederlands gesproken. Ideaal voor als je wat jeugdige spelers naast je hebt zitten die ook van Ratchet & Clank willen genieten. En hierdoor lijkt het dan ook soms eerder op een leuke film dan een game.

Dit is dan ook een game die mij weer mee terug neemt naar de PlayStation 2 periode, toen ik nog op mijn kamer zat te gamen, helemaal aan het los gaan op de PlayStation 2, ik zat er uren achter elkaar te gamen en gelukkig is daar nog steeds niks aan verandert. En daar ben ik heel erg blij mee. Want dan had ik vroeger nooit zulke prachtige games mogen ervaren en nu opnieuw van deze verloren legendarische game kunnen genieten.

Het is dan ook meer dan een game voor de oudere games, het is pure jeugdsentiment wat je voorgeschoteld krijgt. Het is genieten van elke stap en elke keer een herbeleving van die goede oude tijd. Maar natuurlijk zijn er ook een boel nieuwkomers, die kunnen super goed uit te voeten met deze game, dit omdat er geniet intro’s en cutscenes zijn om ervoor te zorgen dat ook de nieuwkomers meekunnen komen in het verhaal.

Het enige waar ik iedereen voor wil waarschuwen; het mag er dan wel leuk en kinderlijk uitzien, maar houd er rekening mee dat het hier om een game gaat die toch echt wel iets meer van je vraagt dan een simpele druk op de knop. Nu is het niet zo dat de game bol staat van de combo’s, de gemiddelde game loopt de game dan ook makkelijk door. Het is meer dat de hoofdpersonages je het idee kunnen geven dat het een kiddie game is, iets wat het absoluut niet is.

Natuurlijk zijn Ratchet & Clank nergens zonder hun wapens en andere upgrades. Dit hebben ze in de game mee verwerkt. Soms is het zo dat je wapens krijgt, met name in het begin, maar de verdere ontwikkeling van je wapens vinden plaats in een zogenaamde Gadgetron. Een winkel waar je dankzij je verzamelde bouten een aantal leuke upgrades kunt kopen. Deze heb je dan ook echt nodig om die moeilijk te bereiken plekken te verkennen.

Verder hebben we ook nog heel erg veel kaarten die je kunt verzamelen in de game, de zogenaamde Holocards. Deze kaarten zorgen voor een beetje replay waarde. Als je namelijk alle Holocards hebt verzameld dan zul je de RYNO gun unlocken. Deze gun is heerlijk om te gebruiken en ook de enige reden om verschillende gebieden in de game nog een keer te ontdekken. Met andere woorden, deze game zorgt er weer voor dat Ratchet & Clank weer helemaal staan waar ze horen te staan: hoog op het lijstje van Must Play Games.

365kinderjury365Kinderjury:

Wij mochten het spel in de vakantie spelen, dat leek ons echt heeeeeeeel erg leuk omdat ze er zo cute uitzien. We hadden ook al een filmpje gezien van de film en het spel en het was allebei even mooi om te zien.

We kunnen best wel goed op de Wii U spelen en ik dacht dat het op de Playstation ook wel goed zou lukken, maar het was toch best wel moeilijk.

In het begin ging het best wel goed en het ziet er echt zoooo leuk uit! Het is allemaal in Nederlands en dat is echt fijn! maar toen we meer moesten schieten en de grijplasso gebruiken ging het niet zo goed meer. We hebben het wel geprobeerd hoor, maar het ging elke keer wel fout.

Gelukkig heeft Jack van Frédèrique het nu gedaan voor ons om erover te schrijven en hij heeft ons ook laten zien hoe alles werkt voor de volgende keer. We gaan de film eerst kijken en oefenen om misschien in de zomervakantie zelf te spelen, want ik wil het echt heel graag zelf spelen en mijn broertje ook. Het is echt een cool spel en zeker 4 sterren!!

Review - Ratchet & Clank
Ratchet & Clank is een geweldige platform game die al jaren meedraait. Dit deel brengt de serie weer terug. Deze nieuwe game geeft iedereen een heerlijke gevoel en is in mijn ogen de beste Ratchet & Clank game ookt gemaakt. Ook al zien we veel oude elementen, de formule klopt nog steeds.
Verdict8.6
  • Verhaallijn
  • Een game voor het hele gezin
  • Graphics
  • Replay value
8.6Verdict

Over de auteur

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.