Eind maart werden wij uitgenodigd door 2K om hun nieuwe game te komen testen op kantoor. Ik ben toen naar dit event gegaan en was meteen verkocht. Het was dus even wachten, maar sinds vorige week kunnen we heerlijk genieten van Battleborn! Hier ben ik dus afgelopen week flink mee aan de slag gegaan om jullie wat meer inzicht te geven in deze vernieuwende game van 2K en Gearbox.

Wat is Battleborn nou eigenlijk voor game? Battleborn is eigenlijk een MOBA die elementen bevat van shooters en RPG’s. In totaal zijn er 25 verschillende personages die allemaal hun eigen speciale aanvallen hebben en die een talenttree hebben die je naar eigen keus kunt invullen per missie. Elke multiplayer match begin je op level 1 en kun je tot maximaal level 10 levelen. Op deze manier kun je oneindig testen wat nu de beste opstelling is voor online of tijdens de verhaallijn. De personages lopen uit van long-range characters tot aan melee en van healers tot aan tanks. Op deze manier kun je, indien je met meerdere mensen speelt, zelf het beste team samen stellen om het voor jullie zo makkelijk mogelijk te maken. Daarnaast kun je ook gear kopen of winnen waarmee je speciale loadout kunt samenstellen voor specifieke personages waardoor je je characters sterker kunt maken voor de multiplayer of voor de storymode.

Bij de storymode van Battleborn wordt je meegenomen in het verhaal van de laatst overgebleven 25 heroes die er nu voor moeten zorgen dat hun planeet veilig is. In eerste instantie lijkt het dat je snel door het verhaal heen bent, omdat er in totaal maar 8 missies zijn. Maar zodra je met de missies begint, blijkt het moeilijker te zijn dan je dacht. De missies kunnen daardoor ook langer duren dan je dacht of het kan zelfs zijn dat je de missie faalt en opnieuw zult moeten beginnen. Voor de Die-Hards is het ook nog mogelijk om de moeilijkheidsgraad aan te passen naar ‘advanced’ en ook is het mogelijk om voor ‘hardcore’ te kiezen. Bij advanced worden je tegenstanders sterker en bij hardcore kies je ervoor om geen extra levens mee te nemen waardoor je dus niet dood mag gaan in een missie.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om deze levels met meerdere mensen (max. 5) uit te kunnen spelen. Hiervoor is er een couch co-op optie en een online co-op optie. De laatstgenoemde optie bevat helaas ook een nadeel. Doordat je online gaat zoeken naar missies, kan het zijn dat je een missie krijgt die je nog niet gespeelt hebt en zodoende het verhaal niet meer klopt. Daarnaast is het maar hopen dat je spelers vindt die hun personage begrijpen en doorhebben zodat je meer kans hebt om de missie ook daadwerkelijk te halen. Gelukkig bezorgd elke missie je gewoon experience en extra’s, of je het nu wel of niet haalt.

Bij de multiplayer kun je kiezen uit drie verschillende speltypes waar je met 5 tegen 5 aan de gang gaat. Zo kun je kiezen uit Capture, Incursion en Meltdown. Ook hier kun je opnieuw je talenttree aanpassen tijdens de match om bepaalde skills beter te maken en kun je kiezen voor een andere loadout zodat je meer health-regen hebt of juist meer leven. Helaas bevatten alledrie deze speltypes maar 2 verschillende mappen en had er hier wel wat meer variatie in mogen zitten. Het eerste speltype Capture is eigenlijk een soort van domination. Je hebt drie verschillende locatie’s die je moet veroveren om punten te krijgen die meetellen voor het eindtotaal. Incursion en Meltdown zijn dan weer een verhaal appart.

Bij Incursion hebben beide team’s 2 grote sentrytanks die beschermd en aangevallen moeten worden. Om de zoveel tijd spawnen er kleine robotjes (minions genaamd) die naar de sentry van de tegenstander lopen die je dus moet beschermen. Deze robotjes zorgen er namelijk voor dat het schild van zo’n sentry weggaat, zodat je de sentry dus kapot kunt maken. Zonder deze minions is het bijna niet mogelijk om het schild weg te halen. Ook kun je elite’s oproepen door ze te verslaan op bepaalde delen van de map. Deze elite’s helpen jouw met een weg vrij te maken richting de sentries en de tegenstander het moeilijker te maken. Door al deze verschillende elementen moet je dus de juiste beslissing maken. Wanneer ga je voor de aanval en wanneer juist voor de verdediging. Want in tussentijd krijg je ook gewoon te maken met je tegenstanders die hetzelfde proberen te doen bij jouw sentries.

Als derde is er Meltdown en ook hier krijg je weer te maken met de minions. Bij meltdown heb je op een aantal plekken grote shredders staan waar jouw minions naartoe lopen. Tijdens deze tocht is het de bedoeling dat jij de minions beschermd, zodat ze bij de shredders komen en jouw team van punten voorzien zodra ze daarin lopen. Hier gaat het dus wat meer om het beschermen van jouw minions en de minions van je tegenstander te slopen.

Zoals je bij de storymode geluk moet hebben om de juiste spelers tegen te komen, zo is dat ook bij de multiplayer. Zo ben ik namelijk al mensen tegengekomen die dan gaan voor een healer en niet weten dat die personage kan healen. Dit kan er dus voor zorgen dat je sommige matches gedoemd bent om te verliezen zonder dat het aan jouw speelstijl ligt. Daarom is de beste manier om Battleborn te spelen met een aantal vrienden die de game zelf hebben of gebruik maken van de couch co-op optie.

Over het geheel van Battleborn ben ik uitermate tevreden. Dankzij de vele personages heb je genoeg om te doen in de game en zul je dus een flink aantal uren zoet zijn. Er zijn nog wel wat kleine dingen die verbeterd kunnen en moeten worden. Zo is het mogelijk dat je spontaan last krijgt van lag en sommige personages zijn bij de multiplayer nog erg overpowered. Gelukkig komt de lag niet vaak voor (pas 2 keer in een week tijd) en dit zal in de toekomst vast verholpen worden door een update. De soundtrack van Battleborn is ook erg goed gekozen en past dus heerlijk bij de game. Ik zal dus voorlopig met Battleborn nog wel even zoet zijn en kan Battleborn zeer zeker aanraden voor mensen die graag weer verdwaald willen raken in een couch co-op storymode.

Review - Battleborn
  • Heerlijke co-op ervaring
  • Veel uren speelplezier