Tower Defense, een game stijl waar lang niet iedereen een fan van is, maar mocht je er wel van houden, dan is Defense Technica precies wat je zoekt. De makers van de game Tower Defense, Coms2uS komt met een 2e game. Dit is de PC versie van de de tablet versie genaamd Defense Technica en deze game zal ook niet veel afwijken van de mobiele versie. Het zijn veelal dezelfde puzzels en oplossingen die je voorgeschoteld krijgt en daarom zal dit voor de die-hard fans ook niet echt een hele verassende game zijn. Want hoe raar het ook klinkt, heb je namelijk 1 keer de level gespeeld, dan weet je precies hoe het altijd zal verlopen. Voor sommige gamers is het dan ook totaal niet aantrekkelijk. Persoonlijk ben ik een groot fan van dit soort games. Ik heb dan ook bij sommige games een specifieke level wel een kleine 1000 keer gespeeld in de hoop om een aantal plekken te klimmen op de leaderboards.

Defense Technica 1

Het probleem met soortgelijke games is dat ze veelal makkelijk worden binnen gehaald om even lekker op de smartphone, tablet of console te spelen als je even niks te doen hebt. Dit is dan ook waar dit genre mee kampt. Het is makkelijk, leuk, even snel spelen en daarna zullen de meeste games alleen nog ruimte innemen op je HD die je liever besteed aan de duizenden selfies die je maakt voor de spiegel. Maar voor mij is het juist een game die juist bij 5 tot 20 minuten word aangezet. Daarom vind ik het juist goed om een volwaardige tower defense game voorbij te zien komen in plaats van de net niet tower defense games die je zo vaak voorbij ziet komen.

Defense Technica

Defense Technica is daarom per definitie geen slechte game, sterker nog, een van de beste Tower Defense games in jaren. Maar het basisprincipe blijft hetzelfde. Ze willen dat je dingen vernietigd en jij krijgt genoeg dingen om te vernietigen.  Het is namelijk zo dat er verschillende soorten tegenstanders vanuit een schip marcheren naar de plek die jij moet verdedigen. Aan jou de taak om ze zo snel mogelijk te vernietigen en ze de weg zo lang en moeilijk mogelijk te maken. Dit doe je door een aantal verschillende torens te plaatsen.

Defense Technica 2

Nadat de meeste gamers een aantal levels hebben gespeeld zullen ze waarschijnlijk afhaken. Devolver Digital gaf aan dat het een baanbrekende game zou zijn binnen het genre, maar helaas. Nadat we een aantal levels verder zijn zullen alleen de die-hard fans overblijven. Dit omdat het niet de nieuwe uitdagende opties heeft die ze beloven. Wel is het zo dat deze game staat als een huis. Grafisch ziet het er goed uit, de gameplay loopt soepel en het menu is duidelijk en overzichtelijk. Maar mensen die een soortgelijke game hebben gespeeld zullen niet weggeblazen worden door de vernieuwingen. Het is dan ook echt niet dat de game bepaalde dingen mist, maar met name omdat het niks nieuws brengt qua gameplay. De omgeving met explosies, een mooi universum, leuke ‘puzzels’ om een zo hoog mogelijke score te behalen is dan ook het enige waarom ik de game speel.

Defense Technica 3

De torens die je bouwt kun je opwaarderen, hierbij kun je denken aan de populaire games die er zijn zoals een Plants vs. Zombies. Daarnaast krijgen ook je tegenstanders steeds meer upgrades in snelheid, schilden of wapens om terug te vechten. Dit alles komt dan niet over als een super positief verhaal, maar hoe raar het ook klinkt, dit zijn wel mijn favoriete games. Lekker niet nadenken in het begin, daarna moet je gaan puzzelen welke wapens je tegenover welke tegenstanders zet en op welke manier je ze laat lopen, het liefst zo lang mogelijk en met zoveel mogelijk Towers die de tegenstanders aanvallen. Dit alles met het feit dat er bijna geen bugs in voorkomen maar het tot een hele leuke puzzel game waarmee je echt kunt blijven spelen om zo jezelf steeds beter te maken op bepaalde levels. Als je eenmaal weet hoe het werkt, dan blijf je doorgaan en experimenteren met verschillende opstellingen. Het is dan ook lastig om hier een neutraal oordeel over te geven. Daarom ga ik toch streng kijken naar de game die los staat van mijn gevoel. Dan is het een niet vernieuwende game, grafische zal je geen wonderen moeten verwachten en de gameplay staat vanaf het eerst moment vast en is dus erg statisch.

365Verdict: 6