the-amazing-spider-man-2-video-game-2

Marvel, inmiddels kennen we de meeste films wel. Helemaal omdat het Universum van Marvel op zoveel vlakken overlappend is en zoveel personages even bij elkaar op visite gaan in de films. Maar dit alles is natuurlijk begonnen in de strips, iets waar het voor mij ook allemaal mee begonnen is. En natuurlijk was Spider-Man toen één van de bekendste en meest gewilde personages. Spider-Man is inmiddels heel erg bekend en weet precies wat hij wil gaan doen voor New York om zo de stad beter te maken. Dit doet hij door overal in te grijpen waar het kan en waar hij ook is. Of de politie er nu om vraagt of niet, deze held wil ten koste van alles New York voor zich winnen.

Deze hele creatie is bedacht door niemand anders dan Stan Lee. De man heeft naast Spider-Man nog zoveel andere personages bedacht, hij komt met complete achtergrond verhalen, verschillende relaties onderling en de lijst gaat maar door en door, het is niet meer leuk om alles te kunnen snappen en begrijpen, je hebt er bijna een dagtaak aan. Al met al een compleet eigen wereld waarin onze held Spider-Man de strijd aan met verschillende groepen bad-guys die meestal in kleine groepjes van 3 of 4 rondlopen.

The-Amazing-Spider-Man-2-Video-Game-1

Het verhaallijn vinden we persoonlijk aan de korte kant, we hebben hier maar 14 missies, die je in een aantal uren kunt doorlopen. Maar het mooie aan deze setting is dat er nog zoveel meer te doen is naast de game alleen. We vinden het zelf namelijk veel leuker om alle collectables te vinden om zo naar een tijdje terug te keren naar de stripboekwinkel die wordt beheerd door, tromgeroffel, Stan Lee himself. Het leuke hierbij is niet dat Stan Lee in de game is gezet als personage, maar ook kun je korte gesprekken met hem aangaan als Peter Parker.

Zo breken er verschillende branden uit waarbij je ook nog te hulp moet schieten. En dat is dan ook waar we zelf ook het meest van kunnen genieten. Niet zozeer de missies, maar al die korte kleine side-missies.

Manhattan

We kennen de stad Manhattan van zoveel verschillende films, maar natuurlijk speelt elk Spider-Man verhaal, film of comic zich ook af in deze stad. Deze immense stad is tot op zekere hoogte 1 op 1 overgezet naar de game, met alle leuke shops, de restaurants, maar ook de wijken zijn ingedeeld naar echtheid, niet op originele grote, maar de wijken liggen wel naast elkaar zoals het in het echt. Daarnaast zien we ook regelmatig de gebouwen terugkomen die we uit de films kennen en de Spider-Man films. Waarschijnlijk om zo een goede binding te krijgen met het originele verhaal, gebaseerd op de films en comics.

Persoonlijk vind ik het wonderbaarlijk hoe je in de game al web slingerent van de ene kant naar de andere kant van Manhattan gaat, met name als je met Spider-Man door het Central Park gaat, aangezien je daar geen hoge gebouwen hebt, maar je wel dezelfde hoogte kunt houden als in downtown Manhattan. Ook is het grappig om te zien dat je snel langs de rand van de stad kunt slingeren zonder dat er geen enkel gebouw te vinden is aan één kant van jou, maar je wel je web ergens aan vast kunt schieten. Maar dit alles maakt de beleving van de stad  geen mindere beleving.

amazing-spider-man-2

Boss Fights

Zoals iedereen in het Marvel universum heeft Spider-Man ook te maken met een aantal bad-guys die hem liever als een geplette spin zien in plaatst van de man die ze hard aanpakt en ze achterlaat voor de politie om te vinden. Zo beginnen met een helikopter crash boven op het Oscorp gebouw en komen we Shocker tegen. En zo krijgen we al snel te maken met de andere bad-guy’s zoals Fisk, die Oscorp opnieuw wil opbouwen, en we zien al snel het vliegende board dat we kennen van The Green Goblin, maar dan in een andere kleur en als geschenk aan de politie. Dit als gebaar naar van hem naar de politie. Een goede sterke zet en het maakt hem ook lastigere om zo het verhaal te vervolgen.

Zo komen we steeds meer doen om uiteindelijk bij de boss fights uit te komen, plus ze worden natuurlijk elke keer een tikkeltje zwaarder. Dit niet zozeer vanwege een moeilijkere en zwaardere boss, maar ook omdat ze steeds beter beschermt worden door hun beveiligers, deze zijn niet alleen zwaarder bewapend, hebben betere bescherming en natuurlijk kunnen ook nog net iets beter vechten.

ASM2-Kingpin-TrailerNu kun je gelukkig in het pauze menu het niveau van de tegenstanders aanpassen. Je begint standaard op het niveau Hero, wat te vergelijken is met normaal. Daarnaast heb je nog een easy (Human) en hard (Super Hero) modus. Dus je kunt kiezen voor een makkelijke of moeilijke optie, die keuze is volledig aan jou. Nu is het niet alleen het moeilijkheidsniveau, want al gaande de game kun je ook nog een keer upgrades kopen voor je pak. Hierbij kun je denken aan power-ups, nieuwe aanvallen, betere reflexen, etc.

Friend or Foe

In tegenstelling tot wat we normaal denken is Spider-Man deze keer niet de standaard held van de game. Ook al doe je er alles aan om de stad te redden, om de een of andere reden loopt je Heroic Meter standaard terug naar nul en daarna zelf tot in het negatieve. Het probleem is dat je naast een negatief beeld ook de politie achter je aan krijgt. Op zich is dit niet zo erg, ware het niet dat de politie over de nieuwste technologie beschikt.

Het vervelende van deze optie, de Heroic Meter is dat je niet rustig door de stad kunt gaan zonder dat je constant moet zorgen dat je Herioc Meter in de plus staat. En ook al heb je 50 bad-guys afgeleverd, 25 mensen uit brandende gebouwen gered, elke keer als je een missie voltooid word hij weer op negatief gezet. In het begin op level -1, maar later word hij op de maximale stand gezet, level -3. Iets waardoor je wel een extra uitdaging krijgt, Je kunt niet even lekker rond hangen in de stad, letterlijk of figuurlijk, en je word alweer aangevallen door de politieversie van de  Goblin Glider, een eenpersoons luchttransportmiddel met snelheden tot 300 mijl per uur en erg manoeuvreerbaar is, maar nu met geweren die automatisch schieten op Spider-Man. Iemand die de stad red van zoveel bendes, ontvoeringen en branden, die verdient het niet om als bad-guy te worden gezien.

the-amazing-spider-man-2_01

Stan Lee

Zoals we allemaal weten heeft Stan Lee aardig wat cameo’s in zijn films, en inmiddels is dit zo goed aangeslagen dat hij ook zijn verschijnen in videogames niet achterwege laat. Zo zien we de ene keer een klein rolletje als een man die een besmette fles frisdrank nuttigt, of loopt hij een gebouw naar buiten tijdens een film. In de videogames komen zijn rollen iets groter over. Hij krijgt daar te maken met een eigen personage, maar ook soms een onderdeel van een level. En ik Marvel LEGO Super Heroes game is hij zowel te horen in de game, moet je hem redden in elke level en als je alles hebt behaald, dan zie je Stan Lee als karakter terug komen.

Deze keer is het zo dat hij rustig rondloopt in de comicbook store, een van de zovelen die je in New York tegenkomt. Hij helpt je met de collectables die je in de game kunt vinden, hierbij kun je denken aan kleine standbeelden van belangrijke personages in de game. Maar ook aan de comics, en de losse bladzijden die door de stad zweven.

323-img_2956_wbug

The Amazing Spider-Man 2 is een game die je heel erg veel mogelijkheden en vrijheden geeft in de game. Je kunt door heel de stad New York reizen, die kan op verschillende manieren, je kunt op een bus stappen, letterlijk erop wel te verstaan, maar je kunt ook al web schietend door de stad slingeren. De open wereld kan als heel erg fijn worden ervaren.

Overal zijn kleine korte side-missies die je makkelijk in 1 á 2 minuten kunt uitspelen. Naast het feit dat je snel verder kunt gaan met dit soort missies heeft het verder alleen maar positieve invloed op je imago. Ook kun je snel overnieuw beginnen voor het geval het je niet lukt. Met name het redden van mensen kan soms best lastig zijn vanwege de tijdsdruk die je hierbij hebt.

Nu is het zo dat de game niet als een absolute top game kan worden beschouwd, er zitten nogal wat schoonheidsfoutjes in. Dit zie je met name tijdens de cut-scenes en tijdens het web slingeren door de stad. Hierbij kun je soms wegzakken in de muren, maar ook slinger je met een 70 kilometer per uur tegen een lantaarnpaal en sta je direct stil. Iets wat ook een superheld niet zomaar voor elkaar zal krijgen.

Het is twijfelen tussen een 6 en een 7 voor deze Spider-Man game. De game is makkelijk en kort, maar de open wereld heeft veel goed gemaakt. Op die basis krijgt de game toch een nette 7.