Dit weekend werd ik wakker en kwam met een grote schok tot de ontdekking dat ik me niet meer onder de levenden bevond! Mijn ziel bevond zich in een akelige grot en het enige wat ik als ziel kon doen was verwonderd rond kijken. Het bleek de zielenwereld Coldharbour te zijn en na even wat rondgekeken te hebben, en verwerkt te hebben zojuist vermoord te zijn en verbannen naar het zielenrijk stuit ik op een ziel genaamd The Prophet. Van hem leer ik dat deze wereld onder Molag Bal valt! En zo begon mijn avontuur in The Elder Scrolls Online Beta!

4a

Wie ben ik?

De eerste keuze waar je voor komt te staan in ESO is tot welke factie je behoort. Er kan uit 3 facties gekozen worden, en deze keuze is van groot belang aangezien elke factie zijn eigen rassen heeft maar ook invloed heeft op hoe jouw verhaal gaat starten. Zelf heb ik gekozen voor the Ebonheart Pact waar onder andere  de Nord, de Dark elf en de Argonian valt. Na deze keuze krijg je weer de volledige vrijheid om je karakter tot de kleinste details naar je zin te maken. Dit alles voelde erg vertrouwd aan en werkte goed. Na deze keuzes kan je aan de slag.

1a

Zoek de verschillen!

Na het starten van mijn quest had ik meteen het gevoel in een vervolg van de serie beland te zijn en het verhaal nam mij met zich mee. De lay-out was even wennen na zoveel uur in Skyrim door gebracht te hebben. Net als in dat deel kan je weer je skills verbeteren doormiddel van punten die je verdient door levels te stijgen  maar ook door het vinden van skyhards. Deze zijn op niet voor de hand liggende plekken verstopt. Als je 3 van deze glimmende steensoort hebt gevonden verdien je weer een skillpoint.

In skyrim waren deze skills mooi weer gegeven in een sterrenhemel met een soort sterrenbeelden, hier zijn ze vrij statisch weer gegeven in een simpel menu. Ook kan je weer kiezen om je  stamina, health of magic op te waarderen. Wat ik erg vernieuwend vond waren de class skills. Hier kon je special abilities vrij spelen door je skill points te gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de Fiery Grip. Deze skill geeft je een vlammende ketting met een haak die je tegenstander naar je toe trekt. Tijdens het spel heb je 5 plekken voor deze special skills. Maar om eerlijk te zijn vielen de verschillen me vooral op doordat het spel erg vertrouwd aanvoelt. Als mij was verteld dat het om nieuwe dlc ging voor Skyrim had ik dit ook aannemelijk gevonden.

2a

Online of toch single player

Als een ontwikkelaar zelfs in zijn titel het woord “online” zet dan zou je denken dat alles draait om dit woord. Een echte MMO waarbij de rest bijzaak is. Mijn eerste kennismaking met dit aspect was nadat ik een kwartiertje had gespeeld en het begin script had doorlopen. Opeens rennen er stapels spelers door mijn scherm die mijn online medespelers bleken te zijn. Tijdens je quest speel je in een wereld waar andere online spelers ook hun quest spelen. Wanneer je een speler aanklikt kan je onder andere kiezen deze een vriendverzoek te sturen zodat je kan zien wanneer deze speler online is.

Ook zijn er gildes die je kan oprichten of joinen. Ik heb dit helaas niet goed kunnen checken maar wat ik eruit haalde is dat dit een soort clans zijn. Tijdens een bezoek aan een dorp zag ik bijvoorbeeld dat je bij een bank geld kon storten voor jezelf maar ook voor je gilde. Wat mij vooral opviel was dat iedereen gewoon zijn eigen verhaal speelde in dezelfde wereld waar jij jouw verhaal ook speelt. Nou is het natuurlijk lastig om in 2 dagen tijd te verwachten dat iedereen het spel eigen word en er dan echte online groep battles ontstaan maar zelf heb ik dit niet echt ondervonden.

11

Gemengde gevoelens…

Dankbaar voor de kans heb ik me het hele weekend in het online geweld gestort dat The Elders Scrolls Online te bieden had en kijk terug met gemengde gevoelens. Mijn verwachtingen waren misschien iets te hoog door mijn liefde voor de franchise, en ook vergeet ik niet dat het nog een beta versie betrof maar tegelijk heb ik wel ervaren waar bethesda met dit deel heen wil. Alle voorgaande delen waren echte RPG sandbox games met goede scripts en enorme vrijheid. Voor mij de ultieme single player ervaring. Nu bethesda gekozen heeft om online te gaan dan verwacht je ook dat ze een hele andere weg in slaan.

Helaas heb ik dit niet terug gevonden in de Beta. Tijdens het volgen van mijn quest irriteerde ik me er vooral aan dat andere spelers net voor mijn neus een vijand aanpakte waardoor ik weer xp mis liep. Echter als je dan even geduld verscheen deze vijand gewoon weer wat misschien nog wel vervelender was. Het werd ook wel erg makkelijk bepaalde opdrachten te voltooien aangezien je gewoon kon kijken wat de rest deed. Ik miste gewoon het online aspect en als verhalend spel werd ik teveel afgeleid door de andere spelers. Grafisch oogde het niet verkeerd maar had ik er iets meer van verwacht. Mijn angst is nu dat het spel tussen Skyrim en een goede MMO inzit.

Ik wil geen oordeel vellen na het spelen van een beta versie en ik heb nog steeds veel vertrouwen in deze franchise dus ga ervan uit dat Bethesda de puntjes nog op de i gaat zetten.

10a