Tadadaaaa! Inderdaad, het is Zelda tijd, deeltje 18 om precies te zijn. En als we het dan over getallen hebben, deze game is voor de 3DS en heeft Tri Force in de titel, dan zien we ook de drie weer terug komen. Dus op de 3DS spelen we met ons drieën The Legend of Zelda: Tri Force Heroes. Alles in het drievoud.

Zelda is een gamereeks die verschillende stylen heeft gehad, natuurlijk is het ooit begonnen in het 8-bit tijdperk, maar naar verloop van tijd zagen we een 3D game voorbij komen, maar ook wisselden de games elkaar af als het aankomt op de Realistic Shading en Cel-Shading manier van tekenen. Deze game heeft hierin ook weer een drietje staan, het is namelijk in 3D en de manier waarop het is getekend, dat kunnen we dan ook het beste vergelijken met A Link Between Worlds.

Dat je deze game met twee andere Links speelt, dat is wat centraal staat in deze game. Alles moet je samen doen om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. En mocht je succesvol een level voltooien, er zijn nog honderden en honderden andere levels om te voltooien, dan heb je recht op een schat uit de schatkamer, deze vind je aan het einde van een level.

We bevinden ons dan ook in Hytopia. Een koninkrijk waar Princess Styla, een prinses met een voorkeur voor fashion kleding, wordt betoverd waardoor ze alleen nog maar een Ron Donders huispak aan kan hebben. Wat mij betreft is dat een hele goede reden waarom ze zich opsluit in haar kasteel.

Daarom besluit haar vader om een zoektocht naar een echte held te starten, want alleen echte helden kunnen de Drablands betreden en het kwaad verslaan. In de voorspelling staat namelijk dat alleen drie helden met puntige oren, bakkebaarden en met de haar in de scheiding de vloek kunnen doorbreken. Daarna zal de rust en fashion weer terugkeren in Hytopia.

The Legend of Zelda Tri Force Heroes

Kleren maken de man
Zoals je al hebt kunnen lezen heeft de fashion rage ook toegeslagen bij de prinses, daarom vinden we in het dorpje, vlak voor het kasteel, dan ook een markt waar je allemaal verschillende stoffen kunt kopen voor je kleding, een winkel waar je elke dag een gok mag wagen om een bonus item te vinden, en hoe kan het ook anders. Een dame die verschillende outfits voor je maakt.

Maar het grote verschil hierin is toch wel dat deze outfits niet alleen leuk zijn maar ook daadwerkelijk functioneel. Zo begin je met een standaard outfit en naarmate je de game vaker speelt zul je door middel van munten en items ander outfits kunnen kopen. Zo hebben we bijvoorbeeld een outfit waardoor je drie pijlen tegelijkertijd afschiet met je boog, maar ook een prinsessen outfit die er voor zorgt dat je meer hartjes in de werelden tegen komt.

Daarnaast zijn er ook outfits die je alleen maar kunt kopen als je samen met vrienden speelt. Deze vereisen namelijk munten die je krijgt van vrienden. Hierdoor stimuleert deze Zelda game juist het samenspel met bekenden.

In totaal zijn er 30 outfits in de game te vinden met ieder zijn eigen kracht en het is dan ook van belang om te bespreken wie welke outfit aan doet tijdens een missie. Hierdoor kun je het alleen maar makkelijker maken voor jullie als team.

Deze game heeft niet voor niets het woord Tri Froce in de titel zitten. Je kunt namelijk deze game samen met twee anderen spelen. En hierin lijkt Tri Force dan ook heel erg op de Four Swords games, in die game ging het ook om samenwerking. En de manier waarop je kan zien wie nu precies wie is, dat hebben ze in deze game gedaan door iedereen een andere kleur uniform te geven, de kleuren zijn het welbekende groen, maar ook rood en blauw zijn kleuren die we in deze game tegenkomen. Daarnaast doet het mij denken aan A Link Between Worlds als het aankomt op de gameplay en de grafische kant van het verhaal. De tegenstander, de platformen, alles heeft veel van deze game weg.

Iets wat wel uniek is, dat is het feit je nu boven op elkaar kunt klimmen om zo een totem te maken om hoger gelegen plekken te bereiken, dit kunnen bijvoorbeeld sleutels zijn, maar ook tegenstanders die 3 Links hoog zijn. Dit is de vernieuwende kracht van de game, maar ook de achillespees van de game. Met een goed team kun je makkelijk alle puzzels oplossen en snel tegenstanders verslaan, maar werkt één persoon niet mee, dan is het soms onmogelijk om een level uit te spelen.

Gelukkig heeft deze game te maken met notificatie scherm, hierdoor kun je nog een beetje je tegenstanders sturen om toch tot een goed einde te komen. Dit doe je door te ‘zeggen’ dat er een totem moet worden gemaakt, maar ook dat ze een item moeten gebruiken of naar je toe moeten komen. Het is nogal van groot belang dat je dan ook goed samenwerkt, als een andere Link word geraakt, dan gaat er ook een hartje van jou leven af. De negen hartjes worden namelijk gedeeld tussen de spelers.

Heel erg veel levels

Deze game heeft heel erg veel te bieden voor de Zelda fans, zo heeft de game ‘maar’ 32 levels, maar elke level bestaat weer uit vier verschillende stages. De boss battle is uiteraard in de vierde stage te vinden. Al met al hebben we het hier dan over 128 stages. En dan denk je misschien dat het er veel zijn, dan heb ik nog leuker nieuws. Want de 128 stages die je bijvoorbeeld offline hebt gespeeld, die kun je ook nog eens online spelen. Dat is dus in totaal 256 stages om alles uit te spelen.

Het enige probleem bij het online verhaal, als niet iedereen dezelfde level kiest, dan wordt er willekeurig een level gekozen uit de drie levels die de spelers kiezen. Hierdoor kan het zo zijn dat je misschien 2, 3, 4 of soms wel 5 keer dezelfde level zult spelen. Niet dat het heel erg vervelend is, maar hierdoor kom je niet echt verder in het verhaal.  Mocht je nu denken, leuk dat ik alle levels kan spelen, maar is er niets anders voor mij, dan heb je altijd nog de Drablands Challenges, dit zijn nogmaals dezelfde levels, maar nu een stukje lastiger. Tegenstanders de moeilijker doodgaan, jij gaat sneller dood als je geraakt wordt, etc.

Zo sterk als de zwakste schakel
Deze game draait om het samenspel. Dit kan zowel lekker op de bank met een paar vrienden of via het internet. Het grote verschil hierbij is de manier van communicatie. Daarom geef ik de voorkeur aan het gamen met vrienden in dezelfde ruimte, met elkaar praten is namelijk heel erg belangrijk in deze game.

Mocht je niet samen met vrienden op de bank zitten maar het via het internet spelen, dan heeft deze game nog steeds acht handige uitdrukkingen die ervoor zorgen dat je duidelijk kunt maken wat je wil. Maar niet iedereen zal altijd begrijpen wat je hiermee bedoelt. Je zult dus vaker met dezelfde persoon moeten spelen om goed op elkaar ingespeeld te raken. Een kwestie van tijd en ook jij kunt alle levels makkelijk doorlopen.

Wil je dit nu allemaal niet, dan kun je gelukkig ook alle levels in je eentje spelen, wel is het zo dat je hierbij alle drie de karakters moet besturen. Dit doe je echter wel stuk voor stuk, hierdoor zal het uitspelen van een level een stuk langer duren en lastiger zijn. Dit is dan ook waar je een weloverwogen keuze zal moeten maken.

Ga je lekker met anderen spelen, inclusief de eventuele frustratie die erbij komt kijken, of ga je lekker in je eentje aan de slag, waardoor de levels langer gaan duren. Maar dat is het nog steeds geen garantie dat je de levels zult uitspelen. Er is in ieder geval keuze in overvloed om alles te voltooien. En of je nu voor download play, local wireless of online co-op gameplay kiest, de levels blijven lekker uitdagend.

365kinderjuryIk vind Zelda spelletjes echt heel leuk en Link het allerleukste! Wij hebben ook de 2 Link amiibo’s en helemaal die schattige is lief. Die is van de Windwaker, dat is een spelletje op de Wii U die ik ook een beetje heb gespeeld. Ik vind het jammer dat de spelletjes van Zelda soms een beetje moeilijk zijn en dat deze op de DS ook.

Wat ik wel heel leuk vind om te doen zijn de koffertje te openen voor het kasteel. Je kunt elke dag 1 van de 4 koffers open maken, als ie leeg is dan kom je de volgend dag en dan zijn er nog 3 dicht. Dat gaat dan zo verder tot je het cadeau hebt. Dat is bv stof om kleding van te maken. Het verkleden in andere pakjes vond ik ook leuk om te doen, verkleden en aanpassen vind ik altijd erg leuk om te doen.

Kinderjury

Kinderjury

Ik heb de eerste levels wel gedaan, het was erg leuk maar wel moeilijk. Maar dan kijk ik gewoon mee en dat is ook leuk. De muziek vind ik ook erg mooi. De muziek is altijd wel mooi bij Zelda, ook de oudere spelletjes. We gaan binnenkort met een paar kinderen van de Kinderjury naar de oude Zelda spelletjes kijken op de Gamecube, Gameboy en de heeele oude Nintendo’s. Ook gaan we dan kijken naar Zelda spulletjes en wat knutselen van Zelda. Dan gaan we met paar kindjes ook deze nieuwe Zelda spelen, maar gewoon alleen het begin stuk.

Review - The Legend of Zelda: Tri Force Heroes
Bij deze Zelda game staat samen werken en samen spelen centraal. Hoewel het heel erg leuk kan zijn als je het met vrienden speelt, zo frustrerend kan het zijn met vreemden. Het is een vermakelijke game, helemaal als je met twee anderen in dezelfde kamer bent.
  • Een nieuwe Zelda
  • Veel levels
  • Niet iedereen werkt goed samen