Walking With Dinosaurs

Voor dat ik begin met deze review neem ik even een tijdreisje naar het jaar 1993. Daar was een zekere Ian Malcolm die toen zei: “God creates dinosaurs. God destroys dinosaurs. God creates man. Man destroys God. Man creates dinosaurs”…..En nu is het 2014, het is dan eindelijk zover. De mens is er eindelijk in geslaagd om ons tussen de dinosaurus te laten leven. Niet in het echt zoals in Jurassic Park, maar virtueel via de PlayStation 3.

Het verhaal is in 5 hoofdstukken opgedeeld met ieder een A en B gedeelte. Hierdoor krijg je verhaallijnen te zien waarbij je word meegenomen door de wereld van de dino’s. Het begint dan ook echt bij het begin, we maken kennis met de kleine baby dinosaurus. Maar voordat we ons kunnen begeven tussen de dinosaurussen moeten we eerst het een en ander doen om de botten op te graven o.a. door de stenen eromheen weg te slaan (door fysieke sla bewegingen) en het zand weg te borstelen. Daarna moeten we ook de botten op de juiste plaats in het lichaam plaatsen. Later in het spel moet je ook bijvoorbeeld met een röntgenscan van de staart (om hun knots te bekijken) of een scan van hun maag om ze te weten te komen dat sommige dinosaurus ook stenen aten om het voedsel beter te verteren.

Walking-With-Dinosaurs1

Nadat we de eerste dinosaurus hebben gezien en die hebben geholpen met hun eerste stappen in de grote wereld gaan we naar de volgende fase in het leven van de dinosaurus. En zo gaan we meer naar alle fasen in het leven, van baby naar jongvolwassen tot uiteindelijk volwassen. Ondertussen helpen we de dinosaurus mee met het overleven in de wrede en harde wereld. We moeten niet alleen vechten om voedsel te vinden, maar we moeten natuurlijk ook zorgen dat de dinosaurus een partner vind en daarna moet hij zijn gezin beschermen tegen alle andere dinosaurus die hen aanvallen. Zo doorloop je het verhaal samen met je je dinosaurus tot het bittere einde. Hierbij haar het dan over de vulkanen en meteoren die inslaan en zo de balans op aarde verschuiven waardoor het steeds moeilijker word om te overleven op aarde.

Een levensweg vol verrassingen

Vanaf het moment dat je leven begint in de game krijg je te maken met een heleboel problemen. Sommige zijn heel logisch en andere komen vanuit een onverwachte hoek. Ze krijgen we eerst te maken met een rustige omgeving vol met libellen en karpers (wel de prehistorische voorouders van de hedendaagse natuurlijk) en vanaf een berg hoor je een T-rex schreeuwen waardoor de vader zijn kleintjes kwijtraakt. Daarna volgen we een periode van de kleine dinosaurus tot het moment dat hij zijn ouders weer vind.

Maar ook krijgen we op sommige momenten te maken met een plotseling opkomende mist of bijvoorbeeld een zandstorm die ervoor zorgt dat de familie elkaar niet terug kan vinden. Dan moet je de kleine beschermen door een gevecht aan te gaan of te schreeuwen tegen de vleesetende dinosaurus, maar ook moet je de verdwaalde ‘kleinetjes’ op hun gemak stellen door eten voor ze te zoeken en ze te voeren. Maar ook ze meehelpen om ze terug te brengen naar hun ouders is ook onderdeel van de game. Je zult ook op zoek moeten gaan naar de vader of moeder.

Soms ben je dan ook dichtbij maar dan is er dan toch nog weer een factor waardoor het niet lukt. En zo gaan we steeds verder is het leven van de dinosaurus. Gelukkig krijgen we niet met hele zware opdrachten te maken en, mocht het dan toch helemaal mis gaan, dan kun je gewoon weer vooraf aan beginnen. Al met al een uitkomst voor de jongere gamers die het misschien niet lukt in een aantal keer. Dan kun je als ouder toch nog de kinderen helpen om de game tot een goed einde te brengen.

Walking with Dinosaurus

Gebaseerd op de BBC Earth serie

We beginnen de game van Walking with Dinosaurus en het deed ons direct denken aan de BBC serie die regelmatig op diverse zenders te zien was. En laat het daar niet bij blijven. Nadat het een succes was op de tv zijn ze doorgegaan met een eigen theater show. Hierin hebben ze de beesten 1:1 laten bouwen en vol met computers gestopt om zo de mensen nog meer te vermaken. Deze twee dingen worden dan ideaal gecombineerd en samengebracht tot deze game. De tv serie was namelijk alleen maar in het engels en gaf mensen een inzicht in hoe het zou moeten zijn geweest.

De theater show had zijn beperkingen omdat een T-Rex niet volledig tot zijn recht kwam op een kleine bühne. Maar gelukkig is het deze keer anders. De bedenkers van de game, Supermassive Games, konden nu hun eigen ingeving geven aan de wereld die ze voor ogen hadden. Daarnaast kon er ook nog een aantal interactieve spelletjes aan worden toegevoegd, werd het goed onderbouwd door een vertelling in diverse talen en zo komt er uit deze studio een plaatje van een game als het aankomt op een geschiedenisles over de dinosaurus, en ook niet geheel onbelangrijk, het uitsterven van de dinosaurus.

Leef mee met de dino’s

We gaan dus even terug in de tijd, Marty McFly is er niks bij, maar dan hebben we ook wael iets meer dan een gewone simpele tijdreis. We gaan ongeveer 150 miljoen jaar terug in de tijd. En ook al zeggen ze dat vroeger alles beter was, als we 150 miljoen jaar teug gaan, dan is het toch een heel ander verhaal. In deze periode is het echt een kwestie van leven en overleven, eten of gegeten worden.

Gelukkig mag jij je verschuilen in de boomtoppen, tussen de planteneters of je zit verscholen in een kleine grot ergens tussen een paar rotsen om zo in contact te komen met verdwaalde dinosaurussen. Zo moet je eerst vriend worden en daarna samen proberen te overleven terwijl je een heleboel feiten krijgt te horen. En aan het einde van elk hoofdstuk krijg je ook nog een meerkeuze toets om te kijken of je wel hebt opgelet.

Als we terugkijken naar de game kunnen we zeggen dat het een hele leerzame game is die ervoor zal zorgen dat niet alleen ouders zal vermaken, maar ook kinderen steken hier ook zeker iets van op. Naast alle spannende momenten waarbij je moet ontsnappen aan agressieve T-Rex krijg je ook te maken met een aantal paringsdansen en zul je de kleine baby dinosaurus moeten voederen. Terwijl je dt doet krijg je een constante flow aan informatie. Hierdoor krijg je veel meer te weten over het tijdperk van de dinosaurus dan in een gemiddeld boek staat. Dit alles in samenwerking met de mooie graphics en interactieve gameplay maakt het leuk om deze game te spelen. Niet alleen zul je er van genieten, maar je leert ondertussen genoeg nieuwe dingen om de game echt educatief te noemen. Die game is dan ook een aanrader voor iedereen die belangstelling heeft voor de de dinosaurus.

365Gaming Kinderjury

365kinderjuryWalking with Dinosaurs is een superleuk spel maar toch soms wel erg spannend. Ik vond het niet zo leuk toen de gemene dino kwam en de papa ging opeten, toen moest ik wel huilen.

Het eten geven is heel erg leuk!! Dan kun je het echt geven ook en dan komen ze naar je toe! Het is ook super cool dat je kunt brullen als een dino! Dat kon ik het beste 🙂

Soms is het wel een beetje moeilijk om alles precies te doen, ook met de vragen, maar het is helemaal niet erg als je het een beetje fout doet want dan krijg je gewoon een brozen medaille!

Het is zo cool dat het boek op de tv dan ineens een berg wordt of een vulkaan! Dan kun je het boel omdraaien en dan kun je het zomaar vanaf de andere kant zien!! Maar in het echt is het gewoon een boek!! Dat hebben ze gaaf gemaakt, lijkt wel beetje op toveren!

Ik heb ook best wel veel geleerd want ik wist echt niet alles en ik ga het nog vaker spelen om de vragen beter te leren en andere medailles te winnen!