NBA 2K14 logo

De NBA games, inmiddels hebben we er al een aantal gespeeld en ook een review over geschreven. En nu zijn we bezig met de 2e keer dat we NBA 2K14 gaan reviewen. Niet omdat we het een super spel vonden, maar omdat we inmiddels de, ik zal het goed zeggen, last-gen (PS3) en de current-gen (PS4) naast elkaar gaan zetten om te kijken of de upgrade in de hardware ook echt duidelijk te zien is in de software. Met name omdat er in het begin altijd word gezegd dat er nooit een heel erg groot verschil is. Sommige mensen beweren zelfs dat de laatste last-gen games zelfs nog beter zijn dan de nieuwste current-gen games.

The Path To Greatness

Laten we beginnen met de opties die je in de game kunt vinden. Bij het moment van opstarten zul je nog niet veel verschillen zien, maar op het moment dat je game aanzet krijg je geen LeBron James te zien die aangeeft wat je voor een NBA carriere over moet hebben, maar je krijgt te zien dat er door 2K 150.000 + uren in de game zit. Hiermee willen ze aangeven dat er toch veel aandacht is besteed aan alles wat dan ook maar met de game te maken heeft. Alles wat je nodig hebt om je een optimale ervaring te geven van de NBA. Daarna gaan we verder in een vrij makkelijk en overzichtelijk scherm. Alleen maar handig om te bepalen wat je wilt. Je krijgt de optie om een snelle pot te spelen, je carriere verder uit te bouwen, als manager aan de slag te gaan en dan zitten we al in de opties te zoeken.

DRM, een logische stap voor NBA 2K14

We lezen tegenwoordig overal dat er mensen zijn die absoluut tegen DRM zijn. En bij sommige games kan ik me het wel voorstellen. Waarom moet ik online zijn om een single player level van een shooter te spelen? Dat soort dingen zijn zelfs voor mij niet logisch. Maar de DRM die bij NBA 2K14 om de hoek komt kijken heeft niet zozeer te maken met de quick match, maar met de opties die het menu van Quick Match je bied. Je zal namelijk in het menu komen en daarbij krijg je live statistieken te zien van de wedstrijden die worden gespeeld en net gespeeld zijn. Ook krijg je een film te zien met daarop de hoogtepunten van de afgelopen dagen. Hiervoor zal er toch een verbinding moeten zijn, anders vallen deze opties in het niets. Daarnaast heb je de mogelijk om wedstrijden van de NBA ook na te spelen. Ook hiervoor moet er een vorm van informatie naar de game worden verzonden om alles goed te kunnen weergeven.

MyCareer

Een van de meeste gespeelde opties in de game is toch MyCareer. Hierbij zal je echt vanaf het nulpunt beginnen. Het begint dan ook op een pleintje waar je  een balletje aan het gooien bent. En zo pak je voor het eerst de bal op een klein pleintje ergens in Amerika. Daarna zal er een try-out worden opgezet om talenten voor de NBA te scouten. Nu is het zo dat je in de PS3 versie een goede wedstrijd dient te spelen omdat je zo door de scouts word opgepikt. In de PS4 versie is er meer de nadruk gelegd op de discussies en uitdagingen die je met mensen aangaat op het veld. Zo moet je tijdens de eerst wedstrijd de sterkste speler van de tegenstander van het scoren afhouden. En daar blijft het niet bij! Soms heb je tijdens de warming-up een discussie met je teamgenoten, ga je een weddenschap aan met een tegenstander. Met alle gevolgen van dien. Waardoor je daarna je moet verantwoorden tegenover je trainer en de eigenaar van de club.

nba 2k14

Het gaat hier ook om de persoon zelf. De pers hoef je bijna niet te woord te staan, maar je moet wel dingen gaan ondernemen met je teamgenoten zoals een avondje stappen, lekker samen NBA 2K14 op de console te spelen, je tijdens trainingen laten zien, uitblinken in de wedstrijden, tijdens een time-out plaats maken voor de spelers die van het veld komen lopen. Dit soort dingen zorgen ervoor dat je steeds beter binnen het team ligt. Hierdoor krijg je meer respect, dus betrekken ze je beter bij het spel, word je beter, scoor je meer, etcetera, etcetera. Al met al ligt de nadruk in deze versie dus niet alleen op het spelen van wedstrijden maar ook het leven er omheen.

Grafische upgrade

Naast alle extra mogelijkheden die je hebt in de game, uitgebreide mogelijkheden die er zijn voor zowel binnen als buiten het team, zijn er ook een heleboel upgrades gedaan als het aankomt op de grafische kant van de game.  Zo kun je veel meer tot in detail alles zien bij de spelers, maar ook hebben we naast dit alles veel meer/uitgebreide filmpjes in de game. Als we niet genieten van de grote bombastische typische NBA intro’s, dan is het wel dat we genieten van de vele mogelijkheden in de game. Zo krijg je naast een korte samenvatting meestal een interactieve video te zien nadat de wedstrijd voorbij is, dit kan te maken hebben met een opstootje richting de kleedkamers, de keuze of jij wilt word behandeld aan je blessure of niet of  misschien dat je trainer je morgen verplicht om te trainen omdat je zo slecht hebt gepresteerd. Hierbij is het ook altijd aan jou hoe het gesprek verloopt, tijdens het opstootje kun je weglopen of er op ingaan. Bij de blessure kun je naar het ziekenhuis gaan voor en een scan, of zoals ze het zo leuk zeggen in de VS; just shake it of. Als je bij de trainer terug moet komen, dan kun je met hem de discussie aangaan. Maar dit zal altijd uitkomen op een extra straftraining voor jou en minder speelminuten voor de volgende paar wedstrijden, dus dit raden we dan ook af. En dit alles zien we gebeuren in een omgeving die volledig voldoet aan de verwachtingen die we hebben van een PlayStation 4.

NBA 2K14 vergelijk

NBA 2K14, we hebben voor de PlayStation 3 versie al een review online staan, maar met de komst van de PlayStation 4 versie blijkt dat er altijd een overtreffende trap is. Ook deze keer. Is het niet op het grafische vlak, dan is het wel op de mogelijkheden die de game met zich mee brengt. We zien dan ook een 9 bij de PlayStation 3 versie staan, maar achteraf gezien, en in vergelijking met de PlayStation 4 versie, merken we dat dit cijfer beter tot zijn recht zou komen bij de PlayStation 4 versie. Mochten de echte fans willen weten wat het cijfer voor deze game dan zou zijn, dan zitten we toch al snel richting een 10 te denken. Met name omdat het verschil zo groot is ten opzicht van de vorige game. Het enige wat ik me nu afvraag is: Als dit het begin is van de PlayStation 4 qua games, waar ligt dan het einde en de grens van de PlayStation 4. Good lord!