Vroeger deed ik het vaker, ik pakte een aantal plastic tanks en begon ze ’tactisch’ neer te zetten. En als ze niet tactisch opgesteld stonden, dan vlogen de tanks ineens naar een beter gelegen plek om zo alsnog te winnen. En zo wist ik vroeger elk potje wel te winnen, helemaal omdat de grootste tegenstander mijn eigen verbeelding was. Maar anno 2014 speel ik niet meer met de plastieken tanks, inmiddels is er een digitale versie van deze nostalgische manier van oorlog voeren, en dat allemaal via de Ipad of Iphone!! Here is World of Tanks Blitz!
world of tanks blitz
World of Tank Blitz is de mobiele versie van het succesvolle World of Tanks voor op de PC. En ook hier draait de game om dezelfde succesformule. Korte matches waarbij je een tank bestuurt en je kunt kiezen tussen twee verschillende manieren om te winnen; capture the flag of schakel iedereen van de tegenpartij uit. Je kunt het dus strategisch te werk gaan door je verdekt op te stellen en toe te slaan als de tanks kwetsbaar in het open rondrijden om zo stuk voor stuk de tanks op te blazen, maar soms is regelrecht op de vlag afrijden misschien wel de beste oplossing, helemaal als de rest op zoek gaat naar elkaar.
WOTBlitz3 WOTBlitz1

Als we de controles erbij pakken is het natuurlijk anders dan je van te voren geprogrammeerde, glow in the dark modded toetsenbord, met daarnaast nog je custom made adjustable muis. Hier hebben we het over een simpele touchtpad. Maar juist dit simpele maakt het juist zo leuk en handig. Ok, je kunt ook de controls tweaken, maar dit zit hem dan met name in de positie op het scherm en de grote van de soft buttons. Zelf heb ik ervoor gekozen om de besturingsknop op een maximale grote te zetten en ook heb ik de verrekijker met de ammo/fire button omgewisseld. Dit vind ik persoonlijk het fijnste, maar vanwege de zwevende knoppen kan iedereen zelf bepalen welke knop waar komt te zitten.

WOTBlitz4 WOTBlitzGrafisch gezien kunnen we natuurlijk wel nagaan dat de game op de iOS niet in de buurt komt van de PC versie, maar dat betekend nog niet dat het slecht is. Sterker nog, we zien tijdens de game dat alles netjes op 30fps of hoger draait, met als kleine aanvulling zien we ook de ping staan. Iets wat niet direct heel erg veel invloed heeft op de game, maar er zijn nu eenmaal mensen die het heel erg belangrijk vinden om een lage ping en een hoge fps hebben, nu zien ze het terwijl ze aan het gamen zijn. Verder zien we duidelijk waar de andere tanks rijden op een kleine map op het scherm, ook kun je makkelijk tanks spotten en krijg je soms via je teamgenoten te horen als ze je hulp nodig hebben via een knop met daaronder een aantal comments die dan op het scherm komen te staan. Heerlijk plain & simple, iets wat ik graag terug zie in een game.

World of Tank Blitz is voor mij persoonlijk de meest verslaafde en gespeelde game die er is als het op Wargaming games aankomt. Misschien is dit de manier om veel mensen te bereiken die niet achter de computer willen zitten, en aangezien Nederland een land is waarbij de tablets en smartphones de overhand hebben denk ik dat dit een goede weg is die ze zijn ingeslagen. Als we de game samenvatten, dan merken we dat de game niet heel erg veel afwijkt van het originele concept. Het is eerder een afgeslankte versie van de game. Maar alles wat je zoekt kun je vinden in deze game. En als het aankomt op de gameplay, je speelt 7 vs 7 en de maximale duur van een potje is 7 minuten (wat je meestal niet eens haalt). De opdracht is simpel, win door de vlag te veroveren of schakel iedereen van de tegenpartij uit. Dit maakt het juist zo lekker om even te spelen, en dat is de kracht van de game. Je opent de app, speelt een paar potjes en klaar. Dit is de reden waarom ik binnen een 48 uur al 100 potjes had gespeeld, en het aantal gespeelde games stijgt nog elke dag.

365Gaming Verdict: 9