Het is al bijna 2 jaar geleden dat ik het artikel GAMEVERSLAVING – WORLD OF WARCRAFT schreef. Een artikel dat voor mij zeer persoonlijk en confronterend was om te schrijven. Hierin beschreef ik hoe ik de game ingerold ben, nieuwe vrienden maakte (sommige heb ik nog altijd contact mee), het verslavende effect op mij en hoe ik uiteindelijk gestopt ben.
Ik sloot het artikel af met de volgende zin: “En ook al kijk ik wel eens met trots terug op mijn Swift Zulian Tiger mount, de herinneringen en de paar vrienden die ik er bij heb gekregen, is voor mij de deur naar de game World of Warcraft nu voor altijd gesloten.

Twee jaar later en na het zien van de film Warcraft, moet ik bekennen dat ik samen met mijn beste vriend weer ben gaan spelen. Niet hardcore of zo, maar casual. Het begon met een paar uurtjes per week, waarin ik simpelweg wat quests doe en samen met mijn beste vriend diverse mounts farm doormiddel van oudere raid dungeons te bezoeken. Wij hebben beide ook gelijk de volgende uitbreiding (Legion) gekocht, die afgelopen 30 augustus uit is gekomen.

In eerste instantie twijfelde ik of ik deze uitbreiding wilde, omdat ik natuurlijk nog genoeg games te spelen heb en ik niet van plan was om World of Warcraft weer uitgebreid te spelen. Raiden, Battlegrounds en daily quests, zal ik bijvoorbeeld vrijwel niet doen. Je zal wellicht nu denken, waarom koop je het dan? Daar heb ik maar één reden voor, ik wilde heel graag een Demon Hunter proberen.

De Demon Hunter is een klasse, welke ik al wilde spelen vanaf het moment dat de eerste uitbreiding, The Burning Crusade uitkwam in 2007. Ik was sindsdien zo gefascineerd van deze klasse, welke helaas tot aan Warlords of Draenor niet speelbaar was. Enkele weken voor dat de uitbreiding uitkwam, werd de Demon Hunter voor de mensen die de uitbreiding gepreorderd speelbaar.

Eindelijk kreeg ik dan eindelijk de kans om deze klasse uit te proberen. Wat gelijk opvalt, is dat deze nieuwe klasse, waarbij je alleen kan kiezen uit Night Elf of Blood Elf, maar twee in plaats van drie specialisaties heeft. Havoc (DPS) en Vengeance (Tank). Aangezien ik nooit goed geweest ben in tanken, besluit ik tijdens het maken van dit karakter wederom voor DPS te kiezen.

Het startgebied van de Demon Hunter is echt briljant gemaakt, omdat het afspeelt tijdens The Burning Crusade, op het moment dat spelers de Black Temple bestormen om Illidan en zijn volgelingen te verslaan. Jaren later valt de Burning Legion weer aan en worden deze Demon Hunters bevrijd om te helpen deze demonen te verslaan. Na het doorlopen van het start gebied, ben je level 100 en kan je de wijde wereld in.

Omdat ik de Demon Hunter heb gespeeld, voordat de uitbreiding uit kwam, heb ik uitgebreid deel genomen aan de pre expansion invasies om mijn karakter te voorzien van sterkere gear. Wat trouwens meteen opvalt is dat je op level 100 nog niet alle talents hebt die je kan halen in jouw talent tree. Waar andere klassen hun talent-trees al volledig ingevuld hebben, is dit bij Demon Hunter anders. Tijdens het levelen tussen 100 en 110, kom je in de gelegenheid deze verder naar wens in te vullen.

Nadat de uitbreiding Legion is uitgekomen, besloot ik om met mijn level 100 Orc mage deze nieuwe uitbreiding te gaan ontdekken. Je krijgt op level 100 als eerste een questchain welke je zal leiden naar jouw eerste artifact. Artifacts zijn wapens welke je kan gebruiken voor de op dat moment gekozen specialisatie en groeien met je mee. Elke specialisatie heeft een eigen questchain naar een specialisatie specifieke artifact. In het begin kan je maar voor één artifact gaan, maar naar mate je verder leveled krijg je de kans om de overige artifacts ook te verdienen.

Nadat jij je eerste artifact hebt verdient, begint de uitbreiding pas echt goed. Je moet namelijk vijf relieken verzamelen, genaamd Pillars of Creation, omdat deze compleet een machtig wapen is tegen de Burning Legion. Deze Pillars of Creation zijn verspreid over de vijf gebieden van de Broken Isles. Wat ik mij wel gelijk begon af te vragen is, waarom deze Pillars of Creation, als deze zo’n machtig wapen vormen op een relatief klein eiland zijn verstopt in plaats van over heel Azeroth.

In tegenstelling tot de vorige uitbreidingen, maakt het deze keer niet uit welk gebied je als eerste in gaat. De eerste vier gebieden levelen qua niveau eigenlijk met jou mee, waardoor ongeacht welk gebied je ook bent in gegaan, de quests altijd een uitdaging blijven. Elk gebied heeft wel zijn eigen verhaal en dit wordt ook bijzonder goed verteld, al loopt er door elk gebied wel de rode draad om deze pillars te vinden.

Na alle quests in één gebied doorlopen te hebben, wordt je een dungeon in gestuurd om de betreffende Pillar of Creation uit dat gebied te vinden. De dungeons in Legion zijn, zoals wij inmiddels van Blizzard mogen verwachten, mooi vorm gegeven en laagdrempelig. Je kan ze naarmate je in het spel vordert, de dungeons zoals wij inmiddels gewend zijn op diverse niveaus spelen, namelijk normal, heroic en mythic. De dungeons zijn op normal eigenlijk belachelijk makkelijk en al vrij snel zal heroic ook erg makkelijk aanvoelen.

Nadat je level 110 bent, wordt je eigenlijk gestimuleerd om zo snel mogelijk het moeilijkste gebied (Suramar) welke dan beschikbaar komt in te duiken, vrijgespeelde world quests te gaan doen en reputatie te farmen. Persoonlijk is dit erg jammer, omdat je op level 110, nog lang niet alle vier de gebieden doorgelopen bent. Na 2,5 gebied doorlopen te hebben, was ik al level 110.

Aangezien ook deze uitbreiding een work in progress is, waar je maanden mee zoet kan zijn en ik net level 110 ben, waarbij ik eerst het derde gebied waar ik mee bezig was af heb gemaakt kan ik helaas ook nog niet al te veel vertellen over over Sarumar en de world quests.

Zover ik gevorderd ben met de uitbreiding, kan ik vertellen dat Legion de potentie heeft om de beste uitbreiding tot nu toe te worden. De Demon Hunters spelen verfrissend en voelen uitdagend aan. Het feit dat je nu zelf kan kiezen welke gebieden, je eerst speelt, de artifacts die met jou mee groeien en de sterke verhaallijnen, maakt Legion tot een geweldige ervaring.

Review - World of Warcraft Legion
  • Sterke verhaallijnen
  • Artifacts