warlord_of_draenor
Vrijgeven van een reeks van expansions is gebruikelijk voor elke MMO; spelers willen nieuwe inhoud, nieuwe spells, nieuwe dungeons, nieuwe speelbare poppetjes en ga zo maar door. Ook willen de uitgevers hun winst door laten stromen. Het doet namelijk niemand iets goed als een MMO van bijna 10 miljoen mensen ineens op zijn gat gaat omdat het spel niet meer verandert. Er lijkt dus een onuitgesproken samenwerkingsverband tussen de huidige playerbase en Blizzard zijn. Zolang Blizzard dingen vers weet te houden, zullen de spelers doorgaan met het maandelijks betalen van hun abonnement en zullen zij al de uitbreidingen kopen.
Once upon a time, namelijk om precies te zijn in oktober 2010, had WoW had een duizelingwekkende playerbase van totaal 12 miljoen. Sindsdien is dat aantal langzaam maar gestaag gedaald; de meest recente rapporten zetten WoW op 7,6 miljoen spelers. Maar is Warlords of Draenor nou een goede uitbreiding of zitten ze bij Blizzard nu echt op het einde van wat ze nog kunnen verzinnen? Dat zal de grootste vraag zijn die ik in mijn review zou willen beantwoorden.

Alle vorige expansions hebben allemaal grote hoeveelheden content gehad om spelers te verleiden, waardoor velen terugvallen in hun slapende WoW verslaving. Nieuwe zones, quests, en baas ontmoetingen zijn een gegeven. Maar hierdoor zijn we verwend geraakt. We willen nou eenmaal als speler nieuwe en opwindende features verwachten en in mijn ogen met name extra rassen en klassen. In de Burning Crusade kregen we Blood Elves en de Draenei in Wrath of the Lich King werden de Death Knights geïntroduceerd en in Cataclysm gooide Blizzard de Worgen en Goblins in de strijd om de aandacht vast te houden. Persoonlijk dacht ik na deze expansion: “Nou kunnen ze echt niets meer verzinnen wat logisch in het verhaal zou kunnen passen.”. Maar nee hoor, in Mists of Pandaria kregen we het Pandaren ras en Monk als speelbare class.

Nu zullen we allemaal wel denken: ‘Maar wat heeft Warlords of Draenor dan?”. Nou ik zal het je vertellen. Geen extra rassen, geen extra klassen maar wel het bouwen van je eigen garisson. Maar voor de mensen die WoW al spelen sinds dat het 10 jaar geleden uitkwam, deze hebben dit grapje al eerder gehoord of gelezen. Dit hebben ze ons als speler al voordat de eerste uitbreiding kwam belooft. We zullen het dan ook niet helemaal weg cijferen want het is zeker wel leuk om te doen.

Wil je weten wat een garrison is en wat je er in kan doen kijk gerust naar het onderstaande filmpje.

Ik als fervente WoW speler speel het spel al sinds dat het uit kwam. Dus ook echt al 10 jaar. Mijn man en ik speelde heel veel samen en hebben dan ook wel echt veel tijd er in zitten. Maar zelfs wij als vastgeroest meubilair vinden het spel nou toch echt wel op het eind van zijn latijn komen.
Ja, er is een uitgestrekt gebied aan landschap bijgekomen in de vorm van de planeet Draenor. Dit is de voormalige thuiswereld van de Orcs en het laatste bastion van de Draenei.

Maar wacht eens even… ja we lezen het goed. Dit is precies waar we in de expansion The burning crusade ook al naar keken. In mijn ogen heeft Outlands in Warlords of Draenor een facelift gehad met een aantal mooie bekende gebieden, zoals Nagrand en Shadowmoon Valley. Maar ook een boel nieuwe gebieden. Maar in de gebieden komen toch weer veel herkenbare personages en verhaallijnen terug. Zoals bijvoorbeeld bij de Arakkoa’s.

Maar naast dit herkenbare wat we terug zien heeft Blizzard wel hele andere mooie dingen gedaan. Ze hebben bijna alle rassen en klassen een update gegeven. Zo hebben ze bijvoorbeeld andere gezichtsuitdrukkingen en andere bewegingen er bij gekregen. Ik speel zelf een Female Troll Shaman en ik zal je vertellen toen ik dit voor het eerst in werking zag. Moest ik erg hard lachen. Mijn character rent nu over mijn scherm, net alsof ze in haar broek heeft gepoept. Ook in deze verandering zullen veel persoonlijke smaken verschillen.

Als we gaan kijken naar de landschappen en alles wat daar mee te maken heeft, zien we ook hier weer duidelijke veranderingen. Grashalmpjes die bewegen als je character er door heenloopt of dat ze op en neer deinen als je een spell naar een tegenstander gooit. Ook zien we op stranden wat nu ook op en neer bewegen als het aanspoelt.
Zoals je misschien wel weet bestaat World of Warcraft sinds afgelopen vrijdag 21 november 10 jaar. Blizzard heeft elk jaar wel een grappig dingetje verzonnen. Maar ook hierbij lopen we weer op herhaling uit. Elk jaar krijgen we een pet van ze en ook nu is dit geen uitzondering. Er zijn er namelijk zelfs twee verkrijgbaar. Wat hebben ze hiernaast gedaan? Ze hebben de allereerst 40 man raid uit het stof getrokken en hebben de skills en damage wat opgedraait en voila. Molten Core 2.0 zal ik het dan maar noemen. Alleen de eind baas geeft iets noemens waardig. Een epic helm wat voor iedereen lijkt op een van de Epic helmpje uit het eerste deel van WoW de Cirle of Flame, een Corehound mount, een mini flame elemental pet en een kans op een transmog voor je wapens. Zoals al eerder vermeld erg veel herhaling dus.

Mijn twee meest favoriete bazen heb ik dan ook maar even op de film gezet voor jullie

Maar wat vindt ik nu zelf van deze expansion? Jeetje daar vraag ik mezelf wat. De herkenbare dingen zoals de Arakkoa, de warlords zelf en ook de gebieden waarin we spelen, waren wat voorspelbaar. Het hebben van geen nieuwe klassen of rassen: geen probleem daarmee. Want zoals in iedere expansion moet je weer opnieuw wennen aan je eigen characters. Het updaten van oude gebieden en van de oude rassen: Dat is eigenlijk iets wat gewoon continu moet gebeuren. Dat vindt ik niet echt iets om een expansion voor uit te moeten brengen.

Al met al zat ik toch op de nacht van woensdag 13 november op donderdag 14 november achter mijn pc. Gezellig op skype met vrienden waar ik al jaren lang het spel mee speel. Toen het eenmaal 12 uur sloeg liep mijn game vast. We konden geen veranderingen zien, NPC’s die we moesten aanspreken wilde niet verschijnen en we konden het nieuwe gebied daardoor niet eens in. Ik zou toch van Blizzard na 10 jaar wel verwachten dat ze extra power moesten inzetten voor dit soort evenementen. Maar nee hoor na 1 uur kon ik nog steeds niets doen en werden ook continu uit de server gegooid.

Om 2 uur konden we uiteindelijk toch wat quests doen maar rond 3 uur in de nacht gebeurde er weer hetzelfde. Servers crashte en speler werden gefrustreerd. Uiteindelijk ben ik toch maar naar bed gegaan en de volgende ochtend maar weer gestart. Die dag kon ik goed spelen tot de massa’s met mensen weer online kwamen en hetzelfde als die nacht weer gebeurde. Blizzard kondigde twee dagen nadien aan dat ze last van DDos attacks hadden gehad. Maar of ik het geloof… Ik weet het niet.

De content was zeker vermakelijk. De verhaallijn zit ook nu weer top in elkaar. Maar waren halen ze toch vandaan? Dat is voor mijn een vraag en voor hun een weet. Al met al is Warlords of Draenor nu anderhalve week speelbaar en nog steeds kampen ze met problemen. Instance server die niet werken, mensen die hun garrison niet in kunnen en ga zo maar door. Al met al een goede, maar niet echt spannende expansion. De quests zijn te standaard en bieden niet echt een uitdaging en te veel dingen herhalen zich. Misschien wordt het toch maar tijd dat ze er een einde aan gaan breien.