Giana Sisters Twisted Dreams

Een tijdje kregen we van SOEDESCO al een hele leuke e-mail met het feit dat ze Giana Sisters: Twisted Dreams – Director’s Cut gingen uitbrengen. Voor de meeste mensen zal dit niet als een hele nieuwe game klinken, maar let wel op dat het hier om de Director’s Cut gaat voor de PlayStation 4. Niet de PlayStation 3 versie die vorig jaar gratis via PlayStation Plus te downloaden was. En dat het om een flinke upgrade gaat zien we niet direct aan de PlayStation 4 game, maar nadat we de PlayStation 3 versie ernaast leggen zien we toch wel degelijk een grote update als het aankomt op de grafische kant. Waarschijnlijk komt het omdat we allemaal er standaard al vanuit gaan dat een game er tegenwoordig prachtig uit ziet.

Maar voordat ik echt verder op deze game in ga wil ik toch wel iets met jullie delen over de Giana Sisters, iets wat ik zelf ook maar sinds kort weet. De Giana Sisters game is namelijk niet een hele nieuwe game serie, sterker nog, de zusje gaan al bijna net zolang mee als de bekende Nintendo broers, Mario en Luigi. Iets wat ik zelf niet had verwacht. Maar nu is het zelfs zo dat de zusje al sinds 1987 meedraaien.

Zoals je al had kunnen verwachten van de eerste game, deze lijkt iets te veel op de Super Mario Bros games en is het dan ook niet raar dat Nintendo de vorige ontwikkelaar heeft aangeklaagd om zo de game een halt toe te roepen. En hoe graag Nintendo de game ook had willen stoppen, echt succesvol zijn ze niet geweest. Ok, de game was een tijdje niet meer te koop en de toenmalige eigenaar gaf aan dat het kwam door de rechtszaak van Nintendo (gratis publiciteit 😀 ) en daar werd aardig op gereageerd door de ontwikkelaars, maar ook de de community die de game een warm hart toedragen.

Daarom bleef het niet bij de Super Mario Bros. clone, maar verschenen er zoveel andere versies van de game. Was de eerste game nog voor de Commodore 64, er werden ook ofiiciele Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, MSX2 games uitgebracht, met zelfs nog een Giana Sisters voor de mobiel. De community kwam zelf ook met een aantal versie van de game, deze kon je allemaal spelen op DOS, Windows, Dreamcast, Linux, Mac OS X, AmigaOS 4, NetBSD, AROS, MorphOS, Symbian OS, Atari STE.

Nadat de game nog veel aanhangers bleek te hebben kwam er zelfs in 2009 een officiële game uit voor de Nintendo DS, iets wat toch wel als een verrassing kwam voor de fans, helemaal omdat Nintendo juist de game eind jaren ’80 uit de winkel wilde hebben. Maar aangezien dat dit nog niet genoeg bleek te zijn kwam er ineens op KickStarter een project genaamd Project Giana. Een game die we later leerden kennen als Giana Sisters: Twisted Dreams. Achteraf bleek het toch wel een groot succes en daarom kon een nieuwe versie, genaamd Giana Sisters: Twisted Dreams – Director’s Cut niet uitblijven.

Giana Sisters: Twisted Dreams – Director’s Cut is een prachtige side scrolling platform game die uiteindelijk toch al heel wat jaren meedraait. En mocht de allereerste game nog heel erg veel weg hebben van de Super Mario Bros. game, in een dikke 25 jaar tijd is het uitgegroeid tot een game die in de verste verte niet lijkt op SMB. Het is nu een volwaardige game die de gemiddelde gamer meer dan genoeg uitdagingen geeft. Deze keer gaat het niet alleen maar om de mooie glimmende diamanten verzamelen, ook is het prachtig om te zien hoe de werelden met een druk op de knop tussen leuk en vriendelijk naar donker en bedreigend overgaat. Op zich lijkt dit niet heel erg, maar houd er rekening mee dat sommige diamanten alleen te verzamelen zijn in hun eigen wereld. Je moet dus constant nadenken wat de beste manier is om een level te doorlopen.

Deze game is niet alleen maar om even lekker een level te spelen, maar er zit ook wel degelijk een druk achter de deur vanwege de keuzes die je moet maken, ga je voor alle diamanten of laat je sommige links liggen om zo sneller een level te uit te spelen, dit soort keuzes maken de game leuk en zorgen ervoor dat je sommige levels waarschijnlijk 2 of 3 keer zult spelen om zo toch alles op 100% te krijgen. Daarnaast is het leuk om te zien dat er naast de standaard levels, wat er 33 zijn, krijg je ook te maken met 4 boss-battles. Eerlijk gezegd was het wel even wennen om de boss-battles winnend af te sluiten. Het komt namelijk ook heel vaak op perfecte timing neer.

En een Director’s Cut zou geen Director’s Cut zijn als je er niks extra’s bij kreeg. Deze keer kun je dat onder andere terug zien in de leuke speciale levels die de afgelopen jaren zijn uitgebracht voor de game. Hierbij kun je denken aan de Halloween of Christmass levels. Het zijn nagenoeg bekende levels, maar nu zijn ze in de Halloween of Kerst sfeer gebracht. Een hele leuke aanvulling om zo een leuke game nog completer te maken.

Review - Giana Sisters: Twisted Dreams - Director's Cut