Oh wat is het toch soms even verlichtend om los te kunnen gaan in een over the top shooter. Even niet nadenken over oneindige opties, verdrinken in skill trees van hier tot aan de maan, uren lange planning om net die éne missie te kunnen behalen, maar gewoon 1 van de helden kiezen en los te gaan in een futuristische setting.

Eerder in mijn review van Master of Orion konden jullie al iets lezen over WG Labs. Het onderdeel van Wargaming waar talenten hun kans krijgen om hun game te ontwikkelen en op de markt te brengen. En je raad het al, dit is weer één van deze titels die uit deze kweekvijver komt. Ondanks dat er een raakvlak in zit met betrekking tot oorlog voering is dit weer totaal iets vernieuwends uit de hoek van Wargaming. En nu na een aantal uren los te zijn gegaan mag ik wel zeggen dat het een welkome vernieuwing is.

In Hybrid Wars draait het allemaal aan volledige destructie. Jij word in dienst genomen als een soort van assassin om op extreme wijze opdrachten te vervullen. Dus geen sluipen met een geluidloze dolk in de rug van de vijand. Nee, denk groter, denk extremer, doe daar nog een schepje bovenop en je komt in de buurt. Je zal namelijk als super soldaat toegang hebben tot enorme Mechs, een enorme robots waar je in stapt, maar ook tot een arsenaal aan voertuigen. Aan jou om in je ééntje enorme legers te verwoesten. En voel je vrij om de gebieden waarin je dit doet ook meteen aan puin te schieten.

Ondanks dat de simpelheid en enorme fun factor centraal staat in deze top-down shooter zijn er wel dergelijk mogelijkheden je wapens en voertuigen te upgraden in een simpele skill tree. Tijdens elke missie verdien je namelijk punten met je personage, maar ook met de voertuigen waarmee je speelt. Deze punten kan je dan uitgeven aan upgrades. Daarnaast verdien je ook XP waarmee de personage levelt. Elke missie word aan het einde beoordeeld door punten. Dit systeem zorgt ervoor dat de replay waarde enorm hoog is. Je wilt immers toch graag elk karakter volledig levelen en upgraden inclusief de voertuigen.

De besturing is tamelijk eenvoudig en na even wennen zal het erg intuïtief aanvoelen. Zelf speelde ik het met een X1 controller. Met je linker stick beweeg je jouw karakter of voertuig en met de rechter richt je op de vijand. Onder de triggers en de diverse buttons zitten dan jouw wapens en  extra’s waarbij de triggers je primaire en secundaire wapen is.

Nou leent zo’n game zich er natuurlijk enorm voor om het tegen je vrienden op te nemen en dat is dan ook mogelijk in multi player en coop.

Grafisch oogt de game lekker fris en zeker wanneer je lekker aan het slopen gaat is het mooi te zien hoe de omgeving op jou reageert. Ook de geluid effecten zijn dik in orde en onderstrepen het geen je doet.

Voor een game als deze zijn geen enorme hoeveelheid aan woorden nodig. Dit is gewoon typisch zo’n game die je gewoon moet hebben en ervaren. Voor mij is het een heerlijke game om even wat stoom af te blazen na een zware werkdag, of om even mijn hoofd leeg te maken na een serieuze speel sessie in een RPG of iets dergelijks.

Dus geen woorden maar daden. Stoppen met het lezen van deze review en gewoon die game gaan checken.

Review – Hybrid Wars
Verdict8.1