Wat prijs ik mijzelf gelukkig dat ik de jaren tachtig bewust mee mocht maken. Video games waren niet langer meer iets waar je de deur voor uit moest. Vanuit de luie stoel konden we eindelijk thuis genieten van de meest uiteenlopende games. Zo zat ik dan ook als kleine gup liever thuis achter mijn Commodore dan dat ik met vriendjes ging voetballen.

Dit is eigenlijk onveranderd gebleven, nog steeds kijk ik verlangend uit naar bepaalde titels, nog steeds verlies ik me in een digitale fantasie. En nog steeds hoop ik dat bepaalde titels van vroeger opnieuw worden uitgebracht en mijn game hart sneller laten kloppen.

En dit gevoel moeten ze bij Wargaming ook kennen. Niet voor niets wisten zei Master of Orion in handen te krijgen.  En zorgden ze er vervolgens voor dat een enthousiast team, met zelfs mensen die aan eerdere delen van MoO hadden gewerkt vol passie ermee aan de slag gingen om voor ons een zo gewild vervolg te maken.

In mijn Preview konden jullie dan ook al lezen hoe enthousiast mij dat maakte. Maar nu is het officieel zover en is Master of Orion een feit. En ik kan weer een titel van mijn lijstje afstrepen van oude games die wat mij betreft een vervolg verdienen.

Nu kennen we Wargaming allemaal van World of Tanks, Warships en Warplanes.  Wat iets minder bekend is onder gamers is de broedplaats van Wargaming genaamd WG Labs. Hier kunnen veel belovende talenten met hulp en ondersteuning van Wargaming hun droom zien uit komen. En dat is dan ook de plek waar Master of Orion is ondergebracht in handen van NGD Studios.  En deze studio ontbreekt het overigens niet aan ervaring met toch al een mooi portfolio aan games.

Maar nu dan naar de game, want dat is waar het natuurlijk om draait in deze review. En ondanks dat ik in mijn preview al één en ander had verteld ga ik hier toch weer even van vooraf aan beginnen.

Master of Orion wordt door velen gezien als de grondlegger van het 4X genre. Al in begin jaren negentig kwamen zei met MoO 1 waarbij Exploration, Expanding, Exploiting en Extermination centraal stond. En in een notendop is dat dan ook wat MoO vandaag de dag nog steeds is. Ontdekken, uitbreiden, uitbuiten en uitroeien. Al zijn dit niet allemaal meer de vereisten om een potje te winnen zoals jullie verderop in mijn review zullen gaan lezen. Er zijn namelijk wel wat dingen toegevoegd ten opzichten van voorgaande delen. En dat is natuurlijk meestal een goed ding.

Laat me jullie mee nemen in een potje MoO om duidelijk uit te kunnen leggen wat er nou allemaal mogelijk is binnen deze game. En we beginnen dan met de condities waarin we gaan spelen. Hier is namelijk enorm veel mogelijk.

Zo zullen we eerst moeten kiezen in wat voor een Galaxy wij de strijd aan willen gaan. Willen we een cirkel vormig universum, een Spiraal vormig of juist een cluster. En is deze klein of misschien heel groot. Wat ook belangrijk is betreft de leeftijd van deze Galaxy, en de starting age. De mogelijkheden zijn dus enorm als we het alleen al hebben over in wat voor een universum we de strijd aan gaan.

Wanneer we dit naar tevredenheid hebben ingesteld mogen we ook nog bepalen hoeveel en welke tegenstanders we willen, en de pace waarin we het gaan spelen. En dan zijn er nog meer settings waarbij we bijvoorbeeld kunnen kiezen of we wel of geen piraten en monster in ons universum willen. En nee, dan zijn we er nog steeds niet want ook de research, population en production snelheid kan worden ingesteld. En als laatste de win condities.

Bij dit laatste punt zien we dan ook meteen een toevoeging ten opzichten van voorgaande delen. In dit nieuwe deel zijn er namelijk vier of eigenlijk vijf mogelijkheden om te winnen. Het is namelijk mogelijk om te winnen door overheerser te zijn op Economisch gebied, maar ook op Technologisch gebied. Dan hebben we daar nog de Diplomatiek waarbij we binnen de council stemmen kunnen verkrijgen en een overwinning kunnen pakken.

Maar ook wanneer we deze overwinningen niet behalen dan kunnen we met een hoogste score winnen aan het eind van een vooraf ingestelde aantal beurten, die in te stellen zijn van 250 tot wel 9.999 beurten. Als laatste is het uiteraard mogelijk om te winnen door alle tegenstanders compleet van de kaart te vegen.

Met deze enorme hoeveelheid mogelijkheden is dus geen enkel potje het zelfde. Maar voor we aan dat potje beginnen moeten we uiteraard ook nog een volk uitkiezen waar we mee willen gaan spelen. En ook hier hebben we aardig wat mogelijkheden. De keuzes die je hier maakt zijn behoorlijk belangrijk omdat ieder volk zijn eigen voordelen en nadelen heeft. Kies dus een volk die bij je speel style past. Ik wil toch even kort proberen om elk ras onder de loep te nemen.

Alkari

De alkari is een inflexibel volk dat zich boven iedereen verheven voelt. Wel zijn ze eerbaar en geboren om te vliegen. Hun thuis wereld bied artifacts die technologische voordelen bied en ook nog eens groot is.

Bulrathi

Dit is een woest eigenzinnig volk dat enorm territoriaal is ingesteld. Met een technologische en productieve voorsprong hebben zei het voordeel om tegen extreme zwaartekracht te kunnen en met hun grond troepen zijn ze extra sterk. Ook hun hebben een grote planeet om mee te starten.

Darlok

De Darlok is een verraderlijk volk dat alles bij elkaar graait dat op hun pad komt. Niet voor niks zijn ze dan ook meesters in sluipen. Ook zijn ze diplomatiek erg sterk.

Human

Natuurlijk mag ons eigen volk ook niet ontbreken. Koppig, charismatisch en geboren diplomatieke leiders. Met een economisch voorsprongetje moeten wij het gebrek aan strijdkracht goed maken.

Klachon

Dit volk is volledig gericht op samenwerking. Onvermoeibaar proberen zei met hun korf de overwinning te pakken. Wel ontbreekt het hen aan creativiteit. Met 50% aan extra eten zullen zei in ieder geval nooit omkomen door honger.

Meklar

Dit onvoorspelbare industriële volk geeft je absoluut een voordeel in production en ook cyber techniek is hen niet vreemd. Of ze het ook in de strijd goed doen is aan jou om te ontdekken.

Mrrshan

Een trots volk dat nergens bang voor is en daardoor ook alsmaar de oorlog opzoekt. Niet verrassend zijn het dan ook uitstekende militairen en weten ze als geen ander hoe ze moeten onderhandelen.

Psilon

Dit volk leeft op een kleine planeet maar zijn briljant van geest en erg creatief. Ook zijn zei bestand tegen lage zwaarte krachten al moeten ze dat bekopen met een wat mindere verdediging.

Sakkra

Dit zijn echte Jungle wezens die weten hoe ze snel moeten groeien. Bij hen krijg je namelijk 50% meer groei in je population. Alleen zijn ze niet erg creatief en vrij bruut.

Silicoid

Dit is een volk dat erg op zich zelf leeft op hun enorme thuis wereld. Ze zijn vrij tolerant maar ook weerzinwekkend. Zei voelen zich helemaal in hun element tussen de lava.

Terran

Dit is mijn favoriete volk waar ik in deze review nog even niks over ga zeggen. Dit volk krijg je namelijk als DLC wanneer je kiest voor een collector’s edition, waar ik later nog heel even op terug ga komen.

Als laatste is het ook mogelijk om zelf een ras te ontwikkelen door uit oneindig veel opties je voor en tegens te kiezen. Je begint met een aantal punten die je kan verdelen over de opties. Dingen die voordeel op leveren kosten dan vervolgens punten terwijl zaken waarbij je er voor kiest om deze op te offeren je juist punten geven.

En dan is het zover. We hebben alle settings staan zoals we willen, we hebben ons eigen volk gekozen, we hebben onze tegenstanders gekozen. Tijd om af te reizen naar onze thuis planeet en te beginnen aan onze eerste beurt. Want beurten is waar het om draait in deze turned bases Strategy game.

We zien een kleine vloot zweven bij onze planeet die we op pad kunnen sturen, we zien onze planeet waar we kunnen beginnen met bouwen en we mogen een technologie kiezen om te onderzoeken.  Laten we beginnen met deze technologie.

Elk Volk heeft namelijk zijn eigen technologie boom om stapsgewijs te onderzoeken. We beginnen uiteraard vooraan met simpele technologieën en hoe verder we komen hoe langer het duurt om ze te onderzoeken, maar hoe meer voordeel het ook oplevert. Ik noemde in mijn preview al even dat dit een aandachtspunt was.

Ondanks dat de te onderzoeken technologieën enorm zijn en de voordelen erg variërend, blijft dit toch enigszins ongewijzigd in elk potje dat je speelt. Elk volk heeft wel bepaalde eigen dingetjes die de ander weer niet kan onderzoeken. Gelukkig kan je deze ook weten te bemachtigen door onderhandeling met het andere volk of krijg je ze soms zelf cadeau van andere volkeren.

Nadat we onze technologie hebben gekozen is het tijd om te gaan bouwen. Hiervoor hebben we in het begin natuurlijk weinig keuzes maar naarmate onze research vordert zullen er steeds meer gebouwen beschikbaar worden.

De gebouwen zijn onder verdeelt in verschillende klassen:

  • Oranje gebouwen leveren ons productie kracht op.
  • Groene gebouwen zorgen ervoor dat de bewoners te eten hebben.
  • Blauwe gebouwen zorgen voor extra onderzoek kracht.
  • Gele gebouwen zorgen voor economisch voordeel.
  • Grijze gebouwen zorgen voor extra moraal.
  • Donker groene gebouwen verbeteren de kwaliteit van de planeet.
  • Paarse gebouwen zorgen voor strijd krachten en verdediging.

Elk gebouw kost een aantal beurten om te bouwen afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare productie op die planeet. Het is mogelijk om meerder gebouwen te selecteren en in de wacht te zetten. Ook kan je de planeet zelf laten kiezen wat er word gebouwd en daarbij de focus bepalen. Denk echter wel goed na wat je bouwt want elk gebouw kost geld om te onderhouden, en elke planeet vereist weer een andere focus en aanpak om op te bouwen.

En nu we het daar toch over hebben. Laten we het eens over deze planeten hebben. Want ook deze verschillen nogal. We vinden een enorme hoeveelheid zonnestelsels die ontdekt kunnen worden door erheen te reizen. Elk heeft uiteraard in het midden een zon die varieert van bijvoorbeeld geel naar rood. Dit verteld ons al iets over de planeten die zich hier bevinden. Wanneer we dan de eigenschappen bekijken van een planeet dan zijn er een aantal zaken die erg belangrijk zijn.

Elke planeet heeft zijn eigen zwaarte kracht variërend tussen laag naar hoog in drie stappen. Al kunnen sommige volken leven op planeten met lage of hoge zwaarte kracht is de planeet met de normale zwaarte kracht de geen die onze voorkeur heeft.

Ook is het formaat van de planeet belangrijk aangezien op kleine planeten minder mensen kunnen wonen wat het weer lastiger maakt om alles te bouwen wat we willen. De laatste twee zaken die bij een planeet van belang zijn betreft het oppervlak en wat er te vinden is. Zo zal een planeet met hoge straling telkens gereinigd moeten worden wat ervoor zorgt dat de productie remt.

Er zijn dan nog twee buitenbeentjes, dit zijn de gas planeten en de asteroïde velden. Deze kunnen bewerkt worden met een ruimte fabriek om bijvoorbeeld grondstoffen te delven of om te zetten tot leefbare planeten.

Nadat we dus hebben besloten wat we gaan onderzoeken en wat we gaan bouwen rest ons nog één ding. En dat is ervoor zorgen dat onze schepen de juiste positie in nemen. In het begin zal onze vloot erg klein zijn aangezien we nog niet zo heel veel ruimte hebben om ze te onderhouden. De schepen verplaatsen zich over een soort van snelwegen die kriskras door het heelal naar elk zonnestelsel gaan. Met uitzonderingen van worm holes en speciale wegen. We verplaatsen ons schip eenvoudig door deze te selecteren en hem een bestemming te geven. Ook kunnen we ervoor kiezen om hem op zijn plaats te laten ter verdediging. Elk schip dient zijn eigen doel en het zijn er best wel wat.

Zo hebben wij de keuze uit een transport schip om mensen te verplaatsen van de éne naar de andere planeet maar ook één die grond troepen kan verplaatsen. We kunnen ervoor kiezen om een scout het heelal te laten verkennen. Zoals ik al eerder noemde is er een space factory die dingen voor ons kan bouwen om bijvoorbeeld ons zonnestelsel te verdedigen of planeten in ons voordeel te veranderen. Dan hebben we nog het koloniale schip dat naar planeten kan vliegen om deze vervolgens in te nemen en er een eerste bewoner neer te zetten.

En dan zijn er uiteraard de combat ships nog. Dat zijn er in de basis vier, namelijk de Frigate, de destroyer, de cruiser en het battleship. Elk schip heeft voor en tegens. Sommige zijn enorm sterk maar kosten ook enorm veel productie om te bouwen en erg veel combat punten om te bezitten. Voor elk schip dat er rond vliegt moeten we namelijk combat punten reserveren. Deze punten krijgen we door basissen te bouwen bij elke planeet.

Zijn deze schepen niet wat je zoekt dan mag je ook zelf aan het bouwen. Je kiest eenvoudig de basis van het schip, een model en een thema. Vervolgens kan je de basis systemen kiezen, de specials en de wapens. Hoe meer technologieën je onderzocht hebt des te meer er hier mogelijk is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld extra zware wapens, extra armor, of juist een techniek die het schip repareert.

Onze eerste beurt is nu ten einde en het is aan de andere volken om hun zet te doen. En ik wil je dan even een stukje verder meenemen het spel in, want zoals ik eerder al noemde is het mogelijk te winnen door de vijand volledig te vernietigen. In mijn preview gaf ik aan dat ik het jammer vond dat dit in real time plaats vond in plaats van turn based. Nu naar een aantal updates wil ik toch op deze mening terug komen.

We hebben nu namelijk naast de auto resolve en de manual battle de mogelijkheid om de computer het werk te laten doen terwijl wij getrakteerd worden op de real time beelden als in een soort van film. En zeker wanneer de strijd intensiveert met enorme hoeveelheden aan schepen dan ziet dit er echt fantastisch uit en wil ik het niet meer verruilen voor een turn based systeem. Ook blijft het natuurlijk af en toe leuk om zelf de controle te nemen al kreeg ik niet echt het gevoel dat mijn input er nou zo heel veel toe deed.

Dan hebben we nog de spionnen, hier zal ik niet uitgebreid op in gaan maar het is mogelijk om met deze spionnen te infiltreren bij de vijand of bij je buurman. Hiermee kan je spionnen verschillende taken mee geven die uiteindelijk voor een klein voordeel kunnen zorgen zodra je in combat komt. Of gewoon om je buurman in de gaten te houden.

En dan is het tijd voor de Council. De twee volken die er het beste voor staan zijn de gene die verkozen kunnen worden. Maar je kan je natuurlijk ook altijd weerhouden van een stem. Weet je echter wel de meeste stemmen te behalen dan zal de overwinning op je liggen te wachten. Nou vind ik deze optie in de single player persoonlijk niet zo spannend maar in multi player kan dit natuurlijk wel voor erg leuke situaties leiden.

Ja, de game bevat inderdaad ook een multi player mode. Verwacht hierbij niet dat je in een boordevolle lobby terecht komt waarbij de keuze tussen spellen enorm is, daar is dit gewoon niet het spel naar. Maar verwacht wel dat je samen met je vrienden op een regenachtige zondag kan afspreken om hier tegen elkaar te gaan strijden. En dat is natuurlijk erg tof.

Voordat deze review verandert in een boekwerk word het denk ik tijd om naar mijn conclusie te gaan waar ik nog even kort de niet besproken zaken erbij zal pakken.

Conclusie:

Mijn enthousiasme over deze Master of Orion is ongewijzigd gebleven. Zoals ik in de preview al aangaf was de game al zo goed in de early acces dat ik ook eigenlijk niets anders verwachtte. De devs hebben echt super goed werk geleverd door in een enorm korte tijd de game compleet te maken en de bugs eruit te halen. Applaus daarvoor.

De interface is echt enorm toegankelijk en overzichtelijk. Grafisch spat het spel echt van je scherm af, en zeker de cut scenes zijn om te smullen. Ook het geluid en de voice acting is ongezien goed voor een spel als dit. Vaak zie je bij dit genre toch wel dat daar enorm op bezuinigd word, dat is hier zeker niet gebeurd.

De a.i. is enorm verbeterd ten opzichten van de eerste build die ik speelde bij de preview. Ik kon bijvoorbeeld een grijns niet onderdrukken toen ik min of meer met een oorlog dreigde bij Alkari en deze vervolgens op zijn beurt mij met kadootjes overspoelde om maar te hopen dat de betrekkingen met elkaar zouden verbeteren. Ook zeker is dit terug te zien in hoe volkeren proberen hun eigen imperium op te bouwen.

De keuze om een collector’s editie aan te bieden met een extra ras, pixel ships en alle drie de originele delen is super tof en ook zeker aan te raden.

En dan zou er ook nog een kritische noot moeten zijn. Ik heb hier echt dagen lang over nagedacht. Ik besef me namelijk dat ik bevooroordeeld ben door mijn liefde voor deze game. Een rond-trip over het internet om te zien wat de mening van andere was zorgde eigenlijk alleen maar voor meer frustratie om iets te vinden wat beter zou kunnen al waren er gelukkig voornamelijk alleen maar positieve reacties.

Iedereen heeft een eigen mening en dat respecteer ik maar iets wat ik regelmatig tegen kwam was dat er veel elementen gejat zouden zijn van andere spellen. Ik wil dan even benadrukken dat MoO de grondlegger is van dit genre, als er dus zaken gejat zouden zijn dan zie ik dat eerder andersom.

Maar naar lang nadenken kwam ik op de volgende zaken die wellicht iets anders kunnen. Het reizen over de fictieve snelwegen werkt prima totdat je op een hele lange snelweg zit die bijvoorbeeld 8 beurten duurt om af te leggen.  Wil je halverwege terug keren dan zal je eerst de 8 beurten moeten af maken om heen te vliegen om vervolgens weer 8 beurten terug te moeten vliegen. Ik loop er regelmatig tegen aan dat dit bij mij voor frustratie zorgt.

En waar ik tegen aan liep was dat het financieel overzicht niet echt duidelijk was. Zo stort je soms van een positief balans gigantisch in de rode cijfers zonder duidelijke aanleiding.  Je kan dan kijken naar het financieel overzicht om dit probleem op te sporen of bij elke planeet handmatig kijken naar zijn balans. Echter bleef het soms een raadsel voor me waar het door ontstond. Geen mensen in staking, niet te veel schepen en toch op weg naar een financiële afgrond.

Voor mij persoonlijk weegt dit echter totaal niet op tot wat MoO mij te bieden heeft. Ik begon deze review met hoe ik als kleine gup al bezig was met gamen. Ik wil dan afsluiten met een momentje dat ik gisteren beleefde. Terwijl ik druk bezig was mijn schepen de juiste richting op te sturen stond mijn eigen zes jarige gup opeen naast mij te springen en te roepen dat er een piraat naar mijn planeet kwam. Voor mij was dit een onvergetelijk moment. MoO, bedankt hiervoor!

Review – Master of Orion
Verdict9.2
+ Punten
  • Bij zijn roots gebleven
  • Fantastische beelden en geluid
  • Eenvoudige interface
9.2Verdict