Het is misschien een beetje vreemd dat bij de komst van een nieuwe generatie consoles er een remix uitgebracht word voor de last gen console. We hebben het afgelopen jaar al meerdere remastered edities voor de next gen gezien en ook een aantal remixes werden gereleased.

Toch is het geen vreemde keuze van Square Enix om deze remix uit te brengen op de PS3. Met dit deel is namelijk alle ooit uitgebrachte content van Kingdom Hearts speelbaar op deze console. Wij gingen er mee aan de bak om te zien of dit deel ook weer genoeg biedt om de winterdagen door te komen.

Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX

De game biedt ons 3 spellen die ik los zal gaan bespreken. En dan wil ik beginnen met het minste deel. Dit is namelijk Kingdom Hearts Re:coded die we kennen van de Nintendo DS. Dit deel werd al het minst positief ontvangen door de fans destijds en helaas is ervoor gekozen om dit deel op te poetsen en alle interactiviteit er uit te halen waardoor er een soort verzameling van cutscenes over blijft. Ondanks dat is het best leuk om deze scenes te kijken, ook omdat er nieuwe scene’s aan toegevoegd zijn. We volgen Mickey Mouse die aan de slag gaat met het dagboek van J. Cricket aangezien Sora weer is problemen heeft met zijn geheugen.

Voor de fans is dit echt wel een leuke toevoeging aan de Remix, maar voor de casual gamer zal dit deel weinig meerwaarde met zich mee brengen en al snel vergeten worden. Maar gelukkig is er meer dan genoeg andere content die echt voor iedereen wat te bieden heeft.

Daarmee komen we bij het eerste spel op de disc waar het toch wel een beetje om draait. Dit is namelijk Kingdom Hearts II Final Mix. Dit tweede deel is nu te beleven in HD en met alle ooit uitgebrachte content. Dus ook de content die de Europese markt nog niet gezien heeft. We weten dat de fan van deze franchise met groeiende ongeduld wacht op een derde deel maar hier valt dus ook nog iets te beleven wat we nog niet kennen.

We beginnen ons avontuur in de proloog met Roxas in plaats van Sora. Roxas die rustig zijn leventje leid in Twilight Town word lastig gevallen door visioenen en vreemde dromen. Ondertussen is er ook een vreemde dief in het stadje die foto’s pikt en daarmee ook de woorden van de voorwerpen op de foto’s. Al snel word het verhaal steeds waziger en ingewikkelder en moet Roxas het opnemen tegen de Nobody’s.

Tijdens deze flinke proloog zal je dingetjes moeten doen om een beetje te wennen aan de interface en de controls. We moeten geld voor een dagje strand zien te verdienen door klusjes op te knappen voor de bewoners van Twilight Town, maar ook nemen we deel aan een groot evenement waarbij we het vechtend moeten op nemen tegen verschillende tegenstanders.

Na een uurtje of vijf spelen zijn we dan eindelijk door de proloog heen en mogen we beginnen aan het echte werk en kruipen we weer in de vertrouwde huid van Sora. Met Donald en Goofy aan onze zijde mogen we het weer opnemen tegen legers van Heartless en Nobody’s in de typische Disney werelden.  Om het toch even te vergelijken pakte ik de PS2 versie er bij en ja het is toch echt een flink verschil. Zowel de scenes als de interactieve wereldjes zijn echt goed opgepoetst. De actie en combat daarentegen voelt hetzelfde aan en daar is niks mis mee want dit werkte op de PlayStation 2 al goed.

Het is goed dat Square Enix ervoor gekozen heeft om geen grote wijzigingen aan te brengen en het spel in originele staat op te poetsen en alle content samen te voegen maar ik denk dat dit ook een probleem met zich mee brengt voor nieuwere generatie gamers. Daar waar de oude generatie lange prologen, veel niet te skippen cutscenes en bakken geduld gewend is heeft de nieuwere generatie gamer hier totaal geen ervaring mee en zal waarschijnlijk snel zijn geduld verliezen met deze meeslepende game.

Daarnaast hebben we ook niet een ingewikkelde verhaal en eindeloze menu’s, knoppen combinaties en uitgebreide interface, iets wat niet iets van deze tijd is. Nogmaals ben ik blij dat dit behouden is, maar voor de nieuwe generatie zal dit toch een drempel zijn om echt van deze game te genieten. Stap je hier overheen dan zal je tientallen uren onder gedompeld worden in een fantastische wereld met een goed meeslepend verhaal en mooie plaatjes.

En ja dan zijn we er nog niet want we hebben ook nog Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix die ooit uit kwam op de PSP en nu volledig opgepoetst speelbaar is op de PS3. En eerlijk is eerlijk, we krijgen echt waar voor ons geld door zo’n grote hoeveelheid content op 1 disc te krijgen. Dit deel zal je de meeste tijd kosten om uit te spelen. Dit omdat het spel meerdere story modes heeft en je deze allemaal moet voltooien om het einde te bereiken.

Je mag in de huid kruipen van Terra, Ventus en Aqua. In tegenstelling tot Kingdom Hearts II beschik je hier vanaf het begin over diverse vaardigheden wat het iets eenvoudiger maakt om de game te starten. Wel is het verhaal lastig te volgen voor degene die eerdere delen niet heeft gespeeld.

Grafisch heeft Square Enix echt een knap stukje werk geleverd want de beelden die ons voorgeschoteld worden zijn om door een ringetje te halen, zelfs Birth by Sleep die toch van de PSP af komt. Op een enkel hapering na loopt alles mooi en soepel en dit kan ook niet storend te noemen zijn. Qua controls is het ook goed speelbaar voor degene die vertrouwd is met deze game reeks. Voor nieuwe spelers kan het soms een beetje te veel zijn door alle mogelijkheden die er zijn. Het verhaal is behouden gebleven, wel had Square Enix aan potentieel nieuwe spelers kunnen denken door een kleine introductie van voorgaande delen.

Ik vraag me af of deze Remix voldoende biedt voor de echte fan die inmiddels toch al een flinke tijd op deel drie aan het wachten is, maar dat je veel content krijgt voor je geld is duidelijk. Als we naar de verhalen kijken dan is het erg tof dat er dingen bij zitten die niet eerder in Europa speelbaar waren. Wel had wat mij betreft Re:coded weg gelaten mogen worden, dit omdat het voor weinig echt een meerwaarde zal zijn. Dan was het misschien verstandiger geweest om te kiezen voor een korte samenvatting van voorgaande delen om ook nieuwe spelers er meer bij te betrekken.

De controls werken prima. Als minpunt voor nieuwe spelers wil ik toch wel de erg lange tutorial’s en lange cutscenes noemen in combinatie met een enorme hoeveelheid aan menu’s. In de tijd dat dit spel origineel uit kwam was dit heel gebruikelijk, maar in deze tijd kennen we dit niet echt meer. Ondanks dat hebben we er van genoten ons weer even in de werelden van Kingdom Hearts te kunnen begeven en is de zin in deel 3 er alleen maar groter op geworden.

Review - Kingdom Hearts 2.5 HD Remix