NBA 2K16Ja, het is weer zover, de console draait weer eens overuren. Het is namelijk weer NBA 2K tijd. Deze keer zijn we inmiddels aan de slag met NBA 2K16, het nieuwste deel uit de 2K reeks. En ook deze keer heeft de game veel te bieden. We zien dezelfde speelmodi voorbijkomen, maar we weten ook dat er voor verandert is binnen de modi. En natuurlijk kunnen we het gaan hebben over de grafische kant van de game en over de muziek, maar daar is al zo vaak en zo veel over geschreven. Dus om dit heel erg kort samen te vatten. Als je gaat kijken naar de grafishe kant van de game: waarom kan elke andere sportgame niet zo eruit zien? Het is soms echt zo realistisch dat men zich kan afvragen of dit nog wel veel beter kan. Mijn mening is dan ook dat dit toch wel heel erg dicht tegen de top aan zit als het aankomt op de grafische kant  van de game.

En dan hebben we natuurlijk ook nog de muziek. Iets wat in deze game toch altijd wel een grote rol heeft gespeeld. Zagen we in de voorgaande delen dat bijvoorbeeld Jay Z de muziek voor zijn rekening nam, deze keer zien we maar liefst drie gerenommeerde en gerespecteerde DJ’s voorbijkomen die de soundtrack van NBA 2K16 hebben samen gesteld. DJ Mustard, DJ Premier en DJ Khaled hebben er samen een mooi feestje van gemaakt en deze soundtrack had net zo goed als een Best of CD in de winkel kunnen liggen. Met name zoals Drake, M.I.A, Gnals Barkley, Major Lazer en Gang Starr is het weer een top playlist geworden. Iets wat juist deze game extra ondersteunt en dus een genot is om te horen tijdens het spelen.

Laten we daarom beginnen met de modi die het meeste geprezen word: MyCareer. Deze staat inmiddels bekend als Livin’ da Dream: A Spike Lee Joint. Inderdaad, een modi die door Spike Lee in elkaar is gezet.

MyCareer
Ook dit jaar hebben we een MyCareer, een modi die waarschijnlijk iedereen in de game wil spelen. En natuurlijk zou 2K 2K niet zijn als ze hier een hele show van maken. Daarom is er deze keer gekozen om je career niet in de NBA Draft te laten beginnen, maar op High School niveau. Daarnaast is het zo dat 2K deze keer de MyCareer mode heeft laten schrijven en directen door niemand minder dan Spike Lee.

Hij heeft ervoor gekozen dat je nu in eerste instantie moet zorgen dat je de State Championship wint, dit doe je door 3 wedstrijden te spelen waar je makkelijk elke keer tot MVP wordt uitgeroepen. En nadat je dit makkelijk behaalt is het aan jou om de volgende stap te nemen. HEt kiezen van een collega op NCAA 1 niveau. Dit zijn dus de grote scholen in de VS als het aankomt op basketbal teams.

Tijdens mijn carriere heb ik gekozen om te gaan spelen voor UCLA, I love the beaches and good weather in Cali! En terwijl ik tijdens mijn High School games makkelijk MVP werd is het hier toch wat moeilijker dan daarvoor. Maar in deze 4 wedstrijden moet je zorgen dat je NCAA kampioen wordt, hoe je ook speelt, je behaalt sowieso de finale, en iedereen die ik heb gesproken heeft deze helaas niet kunnen winnen.
Dan is het aan jou, ook al kun je deze beslissing niet zelf nemen, om naar de NBA te gaan. Dit gaat door middel van de NBA Draft. Hierbij kunnen de teams bepalen welke speler ze willen toevoegen aan hun team. Hierdoor belande ik bij de Phoenix Suns als bankwarmer, ook wel second string, back-up shooting guard. Tijdens mijn rookie seizoen speel ik 8 wedstrijden die voor jou als persoon belangrijk zijn. Denk aan de wedstrijden tegen LeBron James, maar ook de wedstrijden tegen de Brooklyn Nets, de plek waar je bent opgegroeid.

Je zal hier nooit het verschil maken, dit omdat je statistieken gewoon te laag zijn in het eerste seizoen en je hebt ook geen Bagdes (speciale skills) tot je beschikking. Je mag dan ook blij zijn als je rond de 8 tot 10 minuten meespeelt en een puntje of 10 maakt.

Nadat je het eerste seizoen hebt overleefd begint het pas echt voor jou. Nu is het aan jou ervoor te zorgen dat jij je als speler ontwikkeld. Zo werk jij je langzaamaan omhoog naar sixth man, daarna een starter om zo uiteindelijk een All-Star te worden. Het ontwikkelen van je speler doe je door in wedstrijden goed te spelen, punten te verzamelen om die daarna weer uit te geven aan de ontwikkeling van je speler. En dit moet je toch wel selectief doen. Aangezien er zoveel punten zijn waarop jij als speler in kunt groeien. Zo heb je natuurlijk als eerste altijd de keuze tegen de aanval of verdediging.

Ook vernieuwend is het feit dat je nu elke dag van je carriere moet doorlopen. Dus tijdens de rust dagen is het nu ook aan jou wat je gaat doen. Ga je voor een aantal extra trainingen of kies je voor een nieuwe sponsordeal. Ook is er een mogelijkheid om met andere NBA sterren in contact te komen zodat je meer fans achter je krijgt. Alles is mogelijk en de manier waarop jij de rest van je NBA leven invult is dan ook volledig aan jou overgelaten.
Interessant is de gedachte van Spike Lee. Hij heeft ervoor gezorgd dat er tussen de wedstrijden door belangrijke events plaatsvinden die je carriere voor een groot gedeelte bepalen, van zusjes die invloed willen hebben, vrienden uit het verleden die op je geld uit zijn, maar ook team eigenaren die willen dat je alleen maar in het belang van de aandeelhouders denkt. En aan de andere kant heb je ook nog een vriendin met een eigen mening en een personal manager die er alles voor over heeft om zo veel mogelijk geld te verdienen aan met jou zodat zijn zakken ook goed gevuld zijn.

MyGM
Dit is een modi waarbij je in de huid kruipt van de General Manager, met andere woorden, je bent eigenaar en hebt overal invloed op. En om te beginnen moet je natuurlijk een team kiezen dat je graag kampioen wilt gaan maken. Daarin is mijn keuze niet heel erg moeilijk, de Boston Celtics is mijn team en ook dit jaar ga ik weer mijn best doen om kampioen te worden.

Daarna ga ik aan de slag met de Draft. Hierbij kun je spelers uit het huidige NBA roster selecteren. Iets waardoor het een compleet ander team zal gaan worden dan dat het op dit moment is. Daarom lopen nu bijvoorbeeld LeBron James (Cleveland Caveliers) en DeAndrea Jordan (L.A. Clippers)  in mijn team rond en zie ik Boston spelers bij de Portland Trailerblazers rondlopen.
Opvallend is ook om te zien dat de speler die je MyCareer gebruikt ook bij je gekozen team terechtkomt. Deze keer is het niet als speler, maar als beginnende coach. Hierdoor geeft het toch het gevoel dat jij als speler een meerwaarde hebt, plus je ziet je eigen naam steeds terug komen. Iets wat een leuke toevoeging is en goed voor je ego is. 😀

Nu is het aan jou om te luisteren naar de doelstellingen van de eigenaar en ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk ook waarmaakt. Hierdoor kom jij niet onder vuur te liggen en zal het ook makkelijker zijn voor jou als je om bepaalde gunsten vraagt van de eigenaar, zoals het binnenhalen van een NBA All-Star om zo een nog sterker team te vormen.

Met anders woorden; het is compleet aan jou om te laten zien dat jij denkt ervoor over te hebben om kampioen te worden en dat elk jaar te blijven.

Pro-Am
Nieuw in deze NBA 2K versie is de Pro-Am modi. Hierbij is het zo dat jij met je eigen karakter 5 vs 5 speelt. Hierbij is iedereen een daadwerkelijke gamer. Iets wat niet heel erg vernieuwend is voor sportgames, maar in de NBA 2K serie wel. Naast het feit dat je nu met 10 grote ego’s op het veld staat is het wel even zoeken om überhaupt 9 andere spelers te vinden, dit kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat de game nog niet in de winkel ligt, maar tijdens het wachten en laden van de online games was wel te zien dat je veel tijd in de kleedkamer (lobby) wacht.

Maar de opzet is een standaard 5 vs 5 waarbij iedereen zijn of haar eigen speler meeneemt om zo de wedstrijd te winnen. Per wedstrijd verdien je dan weer VC die je kunt spenderen aan het upgraden van je speler.

MyPark
MyPark is een beetje te vergelijken met Pro-Am. Hierbij speel je ook met je eigen speler, maar naast het feit dat je nu met je speler als een beest het veld wilt domineren doe je dit uit naam van een team waar jij je bij aan sluit. Je hier kiezen uit 3 verschillende teams. Dit zijn de Sunset Beach Ballers, River City Rough Riders of de Old Town Flyers. Het is aan jou welk team je het beste ligt en dan kun je aan de slag gaan en de eer verdedigen. Dit kun je doen in verschillende wedstrijd types, je kunt full court of half court spelen. Daarnaast is het zo dat je 1 vs 1 kunt spelen tot een maximum van 5 vs 5.

Veel elementen van vorig jaar komen hier terug en het verschil zit hem met name in de wachttijden, de laadtijden en de vrijheid die je krijgt terwijl je door het MyPark gebied loopt. Ook zijn de werelden waarin het zich afspeelt compleet anders. Je kunt

MyTeam
In de modi MYTeam is het van belang om een goed team samen te stellen. Het gaat hier om bestaande spelers, maar met als grote verschil dat je dit doet naar aanleiding van de kaarten die je krijgt. Dit zijn kaarten zoals we ook kennen bij het bekende FUT in in de FIFA reeks. Wel is het zo dat je in eerste instantie een pak kaarten krijgt met een aantal spelers, maar met name een logo, thuis stadion, en je shirtjes. Deze heb je nu eenmaal nodig om te kunnen spelen.

Daarna kun je aan de slag gaan en kun je de starting five neerzetten. Dit kun je doen omdat je spelers hebt die je goed vind, maar je kunt ook gaan kijken naar de statistieken van de spelers en daar je team op baseren. Hoe dan ook, ik ben blij met de nieuwe optie genaamd The Gauntlet. Hierbij is het zo dat je samen met jezelff twee andere spelers uit je team kiest om 3 vs 3 tegen te spelen. De tegenstander is dan ook een echte gamer en geen A.I. Zo krijg je toch het gevoel dat je echt je best moet gaan doen om deze modi te winnen. Het begint namelijk met 2 spelers kiezen, maar naarmate je verder komt in The Gauntlet moet je 5 vs. 5 spelen. Leuk en vernieuwend in mijn ogen.
Daarnaast kun je ook nog kiezen uit 4 andere modi, dit zijn Challenges, Domination, Road to the Play Offs en Freestyle.

Ook krijg je te maken met Challenges, hierbij is het zo dat je een serie van belangrijke events voorgeschoteld krijgt. Als het ware dien je belangrijker events uit het verleden na te spelen met het team dat je op dat moment tot je beschikking. Hierdoor kan het best pittig zijn om alles te voltooien, helemaal als je bijvoorbeeld een grote achterstand moet wegwerken terwijl je nog niet echt over een top team beschikt. Dan is het aan jou om te zorgen dat je eerst op andere manieren goede spelers binnenhaalt.

Domination is ook een modi die we terug zien. Hierbij krijg je 33 wedstrijden voorgeschoteld, van het slechtste team van afgelopen seizoen tot het beste team, daarna mag je tegen de Eastern en Western All-Stars spelen. Mocht je die ook winnen, dan krijg je de All-Stars als tegenstander. Het doel is om al deze wedstrijden te winnen om zo sterren te krijgen, je krijgt deze door te winnen, en hoe groter de overwinning des te meer sterren je krijgt met een maximum van drie sterren per wedstrijd. Hierdoor kom je op 99 sterren uit per Domination. Deze kun je zelfs twee keer volledig doorlopen om zo 198 sterren te behalen en alles te unlocken.

Road to the Play Offs, de naame zegt het al, het is de bedoeling dat jij ervoor zorgt dat je team zich plaats voor de Play Offs om zo kans te maken op the One Ring to rule them all. Klinkt vrij simpel en dat is het ook. Gelukkig hoef ook niet de 82 wedstrijden per seizoen te spelen, maar moet je het doen met reeksen van 12 wedstrijden.

Verder hebben we daarna nog te maken met de freestyle modi, dus kun je in je eentje doen of met vrienden. Een leuke optie om even lekker een balletje te gooien. Al met al een meer dan complete game voor iedereen die van basketbal houd of van sportspellen in het algemeen.

NBA 2K16 mag dan alweer een nieuwe deel zijn uit de serie, in tegenstelling tot de voetbal spellen zorgt NBA 2K16 elk jaar voor duidelijke verbeteringen. Deze keer is het met name op MyCareer gebaseerd waar de grote verbetering in zat. Verder kun je ook uren, dagen, weken zoet zijn met de andere modi in de game zonder dat je het idee hebt dat de game je aan het lijntje houd. Dit komt met name omdat je constant bezig blijft om je eigen speler constant te verbeteren.

Review - NBA 2K16