Voor ik aan deze review ga beginnen wil ik eerst Microsoft en Turn 10 complimenteren met het feit dat wij nu deeltje 6 op onze current gen mogen spelen. En dit is best wel een ding uit mijn mond. Ik ben namelijk een Gran Turismo fan van het eerste uur. En ja toen ik mijn eerste xbox aanschafte werd ik ook mee gesleurd in het race geweld van Forza en wist deze franchise mij ook te pakken maar stiekem stond GT toch net iets boven Forza voor mij.

Waarom wil ik dan toch deze complimenten geven zou je denken? Nou dat is heel simpel! Daar waar we op de X1 nu kunnen genieten van zowel deel 5 als deel 6 in deze reeks en ook nog eens een uitstapje kunnen maken naar Horizon 2 bied de PS4 ons nog steeds niks. Ja we hebben daar Driveclub maar voor mij valt deze game in een volledig andere categorie. En ook Project Cars tel ik niet mee aangezien je deze ook op je X1 kan spelen. Het gevaar van zulke releases kort op elkaar is toch wel vaak een gebrek aan vernieuwing en voelt meestal aan als DLC. Is dit bij Forza ook het geval? Ik zal jullie niet langer in spanning houden.

Ik ga dan ook meteen antwoord geven op deze vraag. Nee, Forza 6 weet verrassend veel nieuwe content te brengen en lijkt zeker niet op zijn voorganger. Tuurlijk zijn veel zaken terug gekeerd die bij deze franchise horen maar ook zijn er enorm veel nieuwe dingen toegevoegd. Ik durf nu zelf wel te zeggen dat het in dit geval eerder omgekeerd is.

Forza 5 lijkt na het verschijnen van dit deel eerder op een snelle release uit marketing technisch oog punt. Dat deel moest laten zien waar de X1 toe in staat was en moest daarom inboeten op vele andere vlakken. En dat maakt deel 6 nu helemaal goed. Laten we eerst eens naar de Carrière mode kijken. In deze mode zal je een reeks van 15 evenementen moeten voltooien. Ieder evenement bestaat uit een aantal races in een klasse die jij bepaalt. We kennen hier niet meer de gouden medaille zoals we gewend zijn. Het blijft zelfs een beetje onduidelijk  wat de vereiste zijn om de serie te voltooien.

Weet je een race bijvoorbeeld niet te winnen en ga je toch door dan zal je toch tot de ontdekking komen dat je de serie wel weet te voltooien. Ook de restricties zijn niet geheel duidelijk. Het spel bepaald voor jou welke auto’s je wel dan niet mag gebruiken en zal naar wens ook de auto aanpassen voor deze restrictie.   Daarnaast ben je verplicht deze mode in volgorde te doorlopen en begin je dus onderaan om na een uurtje of 40 aan gameplay eindelijk mee te mogen doen met de grote jongens.

Is dit een probleem? Niet echt omdat wat mij betreft deze mode een bijzaak is. Toch hunkerde ik stiekem wel naar het fantastische menu dat bijvoorbeeld Forza 4 ons wist te bieden. Waarin er voor honderden uren aan races te vinden waren met ieder hun eigen restrictie en uitdaging. Gelukkig vinden we naast deze mode de Showcases waarin je op invite mee mag doen aan diverse events.

Hier vinden we onder andere weer de Top Gear uitdagingen terug maar ook endurance races, auto cross events en velen andere. Voor mij persoonlijk is dit naast Rivalen echt de meest dikke mode in dit deel. Want ja inderdaad, de Rivalen zijn ook weer aanwezig. We kunnen weer vol aan de bak in velen uitdagingen om onze vrienden maar ook vreemden over heel de wereld te verslaan. Wel heeft Turn 10 er weer voor gekozen om een kleine aparte sectie aan te maken voor vips die het geen probleem vinden om €20,- extra neer te leggen.

En als we het dan toch over deze geld transacties hebben dan kan ik ook meteen vertellen dat er op dag van release al de eerste auto pack te vinden was voor een €10,- en ook de mogelijkheid om autos te kopen met echt geld in plaats van in game credits. Gelukkig heeft men er dit keer wel voor gekozen het niet bij elke aankoop te benoemen. In voorgaande deel werd je bij elke auto die je kocht gevraagd of je het met echt geld of in game credits wou betalen wat op mij een beetje overkwam als een vervelende  verkoper die altijd op het verkeerde moment aan je deur staat en die na dat je hem probeert vriendelijk af te poeieren alsnog zijn voet tussen jouw deur steekt. Dit is dus gelukkig verleden tijd maar dat neemt niet weg dat Forza er nog steeds voor kiest om je te verleiden tot het uitgeven van velen euro’s aan van alles en nog wat.

En dit is echt niet nodig. Met een ruime 400 auto’s tot je beschikking en alle mogelijkheden tot het verdienen van in game credits is het over het geheel genomen geld verspilling om deze uitgaves te doen. Naast deze enorme hoeveelheid auto’s vinden we gelukkig ook een veel groter aanbod aan tracks en races dan in deeltje 5. En ook een heleboel vernieuwingen waar ik het nu over wil gaan hebben.

De eerste grote vernieuwing is dan toch wel racen in de regen en in de nacht. En ja eerlijk is eerlijk. Na de release van Project Cars konden ze hier ook niet onderuit. Ik vertelde destijds al in de review van Project Cars dat er door hun een nieuwe standaard was neergezet binnen de race sim genre. Forza heeft hier goed naar gekeken en er wat mij betreft zelfs nog een schepje boven op gedaan.

Net als in Cars gebeurde mij het bij Forza ook dat ik tijdens een nacht race op La Sarthe in een geweldige LM P2 bolide beide koplampen kapot reed en geen steek meer zag. Dit is realisme van de bovenste plank. Neem je deel aan een race waarbij de regen met bakken uit de hemel komt storten dan zie je enorme plassen ontstaan die met stroompjes over het circuit heen kletteren. En deze plassen wil je echt niet met 300 plus op je KM teller tegen komen. Je wagen word namelijk extreem realistisch aan de zijde van de plas afgeremd met als gevolg dat de auto alle kanten opvliegt. Ik heb ooit eenmaal in het echt mee mogen maken wat een grote plas met je auto doet als je er met meer dan 120 km per uur door heen gaat en uit die ervaring kan ik vertellen dat Forza het echt fantastisch heeft neer gezet.

En dat gaat eigenlijk op voor de volledige controls. Alles voelt zo realistisch. Tuurlijk is het mogelijk voor de minder ervaren speler om gebruik te maken van een enorm scala aan hulp middelen in ruil tegen lagere beloningen maar voor mij persoonlijk doe je deze race sim dan te kort. Naast controls een feeling is de a.i. ook erg belangrijk bij een goede race sim. Dit is naar mij mening een punt waar GT en Cars het beter doen dan Forza en helaas is dit nog steeds het geval. We konden voor dit deel al kennis maken met het bijzondere drivatar systeem en ook in dit deel is dit systeem toegepast. In het kort houd het in dat alle data van jouw rijkunsten word verzameld en dan vervolgens bij andere spelers word gebruikt als tegenstander.

Dit systeem vond ik in het vorige deel al niet fantastisch werken en in dit deel bezorgt het me regelmatig enorme frustraties en hoofdpijn. In de éne race zie je de ene na de andere tegenstander van de baan vliegen en weet je iedereen binnen een paar rondes al te lappen terwijl in een volgende race er opeens één speler tussen zit die zo niet reëel snel over de baan gaat. Na 5 rondes weet je elke andere tegenstander te lappen maar net die laatste coureur blijft maar op je uitlopen.

Of wanneer je op een recht stuk in de slip stream van de wagen voor je rijd en deze opeens zonder enig aanleiding vol in de ankers gaat en jij vervolgens de inhoud van zijn kofferbak kan zien en 20 meldingen in je scherm verschijnen die vertellen dat je auto iets meer heeft dan een deukje. Dat soort momenten zijn erg frustrerend en onnodig. We hebben gezien in project cars dat je een fantastische a.i. kan hebben waarbij je ronden lang bij iemand op zijn achter bumper kan rijden omdat je hem leert en er op kan vertrouwen. Dit soort close racing is waar ik van houd en wat ook realisme is. Dit is en blijft dus helaas in Forza een groot gemis.

Je zal zo langzaam aan denken dat ik alles wel heb behandeld maar dat is niet zo. Er zijn namelijk nog meer toevoegingen. Zo mag je nu na het behalen van een serie of bij het omhoog gaan van een level een beloning op strijken. Er komen diverse beloningen in je beeld van een paar duizend credits tot soms bolides van enkele miljoenen credits en na dat jij op je a knop drukt zal er een random beloning uit voort komen. Wat je ook tussen deze beloningen tegen komt zijn mods. Want dit is ook een nieuwe toevoeging.

Er zijn 3 klasse mods die je kan gebruiken. De eerste klasse is een mod die je eenmalig kan inzetten voor je race. Denk hierbij aan meer credits, meer XP, betere grip en dat soort zaken. De 2e klasse is een vaste mod die je mag blijven gebruiken en die je tegen een beloning meer uitdaging bieden. Denk hierbij aan een straf gewicht tegen meer credits bij winst. De laatste klasse is een mod die je ook vaker kan inzetten en die je dan blijvend beloond. Bijvoorbeeld 1000 credits voor elke perfecte slipstream. Wat mij betreft zijn deze mods een grappige toevoeging maar geen meerwaarde voor een race sim. Ik zelf laat deze mods dan over het algemeen links liggen.

De laatste twee punten die ik nog wil bespreken zijn de multi-player en de graphics. En dat laatste is echt subliem. Je zou denken dat er ten opzichten van deel 5 niet heel veel veranderd kan zijn en toch is dit wel het geval. De details zijn nog beter uitgewerkt en ook de omgeving voelt nog levendiger aan. Ik durf zelfs wel te zeggen dat Forza het hier wint van Project Cars en op dit moment de best ogende race sim is.

Ook het sociale aspect is dik voor elkaar. Met een enorme keuze aan multi-player modes, goede match making en stabiele servers zal je je hier ook flink gaan vermaken. En dit is natuurlijk naast het community gedeelte waarbij je de leaderboards hebt en het delen van ontwerpen en afstellingen. Wat ik wel een enorm gemis vind is dat de 2e hands auto markt nog steeds niet is terug gekomen. Dit was zo’n toffe toevoeging in de oudere delen en die blijf ik echt missen.

Conclusie:

Mijn angst op een deel 5a waren gelukkig ongegrond en ik ben dan ook blij dat we echt een vernieuwend deel in huis mogen halen. De enorme hoeveelheid aan content, de fantastische graphics, de nacht en regen races en de enorm fijne controls weten mij weer over de top enthousiast te maken. En na de eerste paar uur spelen was ik er dan ook van overtuigd dat minimaal in een 9 ging resulteren maar na een uurtje of 30 spelen moet ik eerlijk zeggen dat dit niet eerlijk zou zijn.

Dat cijfer zou namelijk een bevooroordeeld cijfer zijn. Er zijn namelijk toch ook nog wel wat min punten. De grootste is dan toch wel die drivatar tegenstander. Deze heeft me nu al te vaak wanhopig gefrustreerd weten te maken. En ook het missen van de 2e hands auto markt (net als in voorgaande delen) vind ik nog steeds onlogisch. De mods zijn een toffe toevoeging voor bijvoorbeeld Horizon maar hebben wat mij betreft niks te zoeken in deze race sim.

Door deze punten verliest Forza toch iets in de score. Maar ik wil daarbij wel zeggen dat het echt een fantastische game is geworden die je met gemak meer dan 100 uur zoet gaat houden.

Review - Forza 6
Verdict8.5
+ Punten
  • Toch weer vernieuwend
  • erg vette nacht en regen races
  • enorm veel content
- Punten
  • Niet lekker werkende Drivatar
  • Onnodige mods toevoeging
  • weer geen 2e hands auto markt
8.5Verdict