Tekenen is eigenlijk nooit mijn sterkste kant geweest. Een creatief brein heb ik wel maar het uitvoerende deel kan je het beste omschrijven als “Motorisch Gestoord”. In Max mocht ik ook losgaan met een magische markeerstift maar gelukkig had ik in dit geval een controller onder mijn klungelige vingertoppen.

Sorry? Magische Markeerstift?

Precies. Maar om dat uit te leggen kijken we terug naar de voorganger van deze game: Max and The Magic Marker. Dat was een game waar je een schattige max met stoere kuif in een 2D platformer door een wereld moest helpen vol gevaren. Deze gevaren kon je aanpakken doormiddel van een stift waarmee je dingen kon tekenen. Wat je tekende werd een object in het spel en daardoor kon je verder komen.

Max: The Curse of Brotherhood is het vervolg op de game uit 2010 en de Unity engine die ze nu gebruiken presenteert de game in een erg mooi gemaakte 3D omgeving. De gameplay is daarentegen nog gewoon een 2D sidescroller en ook de magische marker is niet verdwenen. Ook hebben ze de pyshics verbeterd waardoor objecten nu nog lekkerder door de wereld rollen, flapperen en vliegen.

Je broertje sloop je speelgoed? Giggle naar een oplossing!

Een vervolg heeft een reden nodig en in dit geval is het dat je helemaal geïrriteerd raakt van je broertje. Hij zit je speelgoed te slopen en wat is er dan beter dan een spreuk die er voor zorgt dat hij je niet meer lastig valt? Alleen het nadeel van de meeste spreuken die je via Giggle op het internet vind is dat ze vaak grotere bijwerkingen hebben dan je in het begin gepland had.

In dit geval blijkt dat die spreuk beter beschreven worden als een vloek want je broertje wordt door een portaal een andere dimensie ingezogen. Terwijl je realiseert dat dat toch niet helemaal was wat je bedoelde spring je in een reflex achter hem het portaal in, vol een nieuw avontuur in! Hup! Je broertje redden!

Een groot deel van je avontuur is platformen, zo nu en dan opgejaagd door een groot monster of stijgend lava. Maar Max zou geen vervolg zijn van een game waar je een magische markeerstift hebt als je in deze game geen uitdagende levels zou hebben waar je je creativiteit moet loslaten!

Maar de enige markeerstift die je mee hebt genomen heeft geen magische krachten dus wat doe je dan? Geen tijd om over na te denken! Max heeft een broertje te redden! We moeten door!

Al snel kom je een grote boom tegen en bovenin de boom zit een oud vrouwtje. Zonder dat je er om vroeg transporteert ze zich in je markeerstift (Markeerstiften zijn echte grootmoeder magneten, dat weet iedereen).

En poef! Dan heb je nu een Magische markeerstift die je meteen het eerste stuk door kan helpen!

Als je dan toch in mijn markeerstift zit, zou ik wat andere kleuren ook wel leuk vinden…

Je begint de game met de kracht om pilaren uit de grond te trekken. Dit kan alleen op locaties waar er een oranje kleur over de grond glinstert. Dit helpt je in de eerste levels om weg te komen van de monsters die je er van langs willen geven! Toch blijf je in het begin vooral aan het rennen als je wat tegenkomt!

Al snel kom je erachter dat je aan een simpele magische markeerstift echt niet genoeg hebt. Gelukkig kom je tijdens het gamen locaties tegen waar je markeerstift een extra kracht erbij kan krijgen!

Zo krijg je de kracht om takken te laten groeien op groene plekken en lianen zijn te creëren op locaties waar het lichtgroen glinstert. Later kan je zelfs nog met blauw water laten stromen en uiteindelijk zelfs vuurballen schieten. Eindelijk wraak op de monsters die je aan het opjagen waren!

Uitdagend en creatief, voor jong en oud!

De puzzels zijn niet te moeilijk maar vaak wel leuk te ontdekken hoe je ze moet aanpakken, zeker als je meerdere markeerkleuren moet combineren om tot een oplossing te komen.

De game is op zich gemakkelijk uit te spelen en als je doodgaat hoef je niet ver terug om het opnieuw te proberen. Tevens zitten er tijdens de snelle stukken veel checkpoints waardoor je niet snel gefrustreerd raakt.

Als je daarentegen voor de achievements gaat kost het je wel wat meer moeite om sommige stukken foutloos te overleven. Het heeft me tijdens het spelen verder niet echt gefrustreerd gekregen, eerder gemotiveerd om het beter te doen.

De monsters en dergelijke zijn niet te eng voor jong volwassenen maar misschien voor jonge kinderen toch soms wat eng om te zien. Daarentegen is het doodgaan nooit te spannend dus als je er naast zit komt t vast goed.

Eindconclusie

Al met al vond ik Max een vermakelijke game die ik wel even neer kon leggen maar me toch steeds weer trok om terug te komen om ‘m uit te spelen. Het toevoegen van nieuwe krachten die je geleidelijk aan vrijspeelt maakt dat de game 20 levels lang interessant blijft. Ook het vinden van alle collectibles is uitdagend gedaan.

Het design van de levels vond ik erg netjes gedaan en ze hebben leuke omgevingen gemaakt waar je avontuur je heen leid op zoek naar je broertje. Ik heb eigenlijk geen bugs weten te ontdekken.

De besturing ligt toch niet altijd lekker maar dat wordt ruim goed gemaakt door de graphics, stemacteurs en soundtrack.

Al met al een vermakelijk spel voor 15 euro op de Xbox One en de Xbox 360. Als je op zoek bent naar een leuke platformer of iets voor de jeugd is dit een leuk spel!

365Gaming Verdict: 8

Verdict8