elder scrolls online_6

Dit weekend werd ik wakker en kwam met een grote schok tot de ontdekking dat ik me niet meer onder de levenden bevond! Mijn ziel bevond zich in een akelige grot en het enige wat ik als ziel kon doen was verwonderd rond kijken…… Wacht even! Dit kan je inderdaad al eerder hebben gelezen want zo begon mijn review ruim een jaar geleden voor The Elder Scrolls Online op PC. Sinds die tijd is er veel gebeurd en zaten console gamers onrustig op de bank omdat ze alsmaar langer moesten wachten tot ze ook met ESO aan de bak konden. Toch was het afgelopen week dan eindelijk zover. Ook wij doken Tamriel in om onszelf volledig te verliezen.

Ondanks dat ik al een jaar lang mezelf kon uitleven op de pc zat toch ik echt te springen om deze console versie. Niet omdat de console perse mijn voorkeur heeft boven pc maar omdat ik toch erg veel issues ondervond met de pc versie. Na elke update was het voor mij weer spannend of ik nog kon spelen of dat ik weer een beroep moest doen op de uitstekende support van Bethesda om de boel weer draaiend te krijgen. Lekker lui op de bank met een controller in de hand en geen zorgen over install issues voelt dan toch echt alsof ik beland ben in de hemel waardoor ik me nog meer kan verliezen in deze geweldige MMORPG.

Maar ik ben niet de enige die Tamriel onveilig maakt binnen de 365Gaming Crew. Ook Bente ging los op de PS4 en Jack ging aan de slag op de X1. Aangezien ik zelf al enorm veel tijd door gebracht heb in verschillende provincies  die we kunnen vinden in Tamriel zou ik eerst Bente even aan het woord willen laten om zijn bevindingen met jullie te delen.

Eindelijk! Het heeft even geduurd, maar de game waar ik persoonlijk naar uitkeek is er dan! Omdat ik vroeger veel World of Warcraft gespeeld heb, was het voor mij dan ook uitkijken naar een MMORPG voor de ‘Next-gen consoles’. En dat wachten was het waard: The Elder Scrolls Online!

Als een groot fan van eerdere Elder Scrolls game, is het heerlijk om weer in de prachtige omgeving rond te kunnen lopen. De game bevat alle elementen die je zou verwachten van een MMORPG. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je questen alleen te doen, maar ook samen; de speciale PVP-gelegenheden, je aansluiten bij een guild en de terugkerende events die je met meerdere moet verslaan voor leuke items. Dit zijn voor mij de elementen die een MMORPG zeker moet hebben om aantrekkelijk te blijven.

Naast de multiplayer mogelijkheden, zijn er ook nog de singleplayer mogelijkheden om je personage aan te passen naar jouw eigen speelstijl. Het maken van je eigen wapens, kleding, potions en eten helpt je ook nog eens met levelen. De questen brengen je weer naar de mooiste gebieden in de wereld. En soms zie je maar weinig andere spelers waardoor je het heerlijke singleplayer gevoel krijgt van eerdere Elder Scrolls delen.

Als ik dan ga kijken naar hoe deze MMORPG speelt op console, ben ik hier erg tevreden over. Alles loopt soepel, de controls zijn logisch en je kunt genoeg abilities onder je knoppen kwijt. Soms zijn er wel problemen met de laadtijd tussen werelden. Ik ga er van uit dat dit komt door het toenemen van activiteit op dat tijdstip en dat ze hier nog iets aan gaan doen. Zo ook de wachttijd om in te kunnen loggen valt nog redelijk mee. Op een drukke avond ben je 2 a 3 minuten aan het wachten (wat in mijn ogen redelijk kort is ,in vergelijking met de wachttijden van 30 minuten die ik ken uit World of Warcraft).

Al met al ben ik dus erg te spreken over de eerste MMORPG op de ‘Next-gen consoles’ en zal The Elder Scrolls Online lang blijven spelen. Ben benieuwd hoe de endgame van ESO zal zijn en of ik ook draken tegen ga komen. Wat er ook gaat gebeuren, ik ben hoe dan ook verkocht!

Bij zijn woorden kan ik me dan ook helemaal aansluiten. Daar waar de release op pc erg rommelig en vol problemen verliep wist Bethesda de console release erg soepel te laten verlopen. Natuurlijk hadden ze inmiddels het nodige geleerd met de pc versie maar dan nog blijft zo’n release nagelbijtend spannend voor een ontwikkelaar.

Wat ik persoonlijk erg spannend vond waren de controls. Op pc hebben we natuurlijk een enorme hoeveelheid buttons waar we alles onder kunnen zetten wat we maar willen terwijl we op console maar een beperkte hoeveelheid aan knoppen vinden. Ik kan alleen maar zeggen dat hier mijn verwachtingen compleet overtroffen zijn. De controls werken heerlijk en intuïtief. Mijn persoonlijke verkeur gaat uit naar de PS4 versie maar ook op de X1 zitten alle quick slots en verschillende aanvallen onder logische knoppen zonder dat je vinger brekende acties uit hoeft te halen met je controller.

Voor overstappende spelers van pc naar console was het mogelijk om voor een klein symbolisch bedrag een key met account transfer aan te schaffen bij Bethesda. Dit hield in dat je bij release ook aan de bak kon met ESO op een console naar keuze en dat daarbij je voortgang van pc gekopieerd werd naar die console.  Vanaf dat punt is er helaas geen cross-save functie maar dat deze keuze gegeven is aan de gamers en de fans vind ik persoonlijk erg vet.

Wat dan helaas wel weer jammer is betreft het ESO plus abonnement. Deze is namelijk platform afhankelijk. Heb je ESO plus op pc dan geld dit niet voor een ander platform en zal je desgewenst voor dat platform ook moeten betalen voor dit plus abonnement. Aan de andere kant is er de juiste keuze gemaakt om dit niet meer verplicht te maken zoals het op pc was en zijn de voordelen van dit abonnement ook minimaal.

Het grootste voordeel dat je er uit haalt is het maandelijks ontvangen van crowns die je dan vervolgens kan uitgeven in de crown store voor toffe items. Daarnaast zal je 10 % sneller levelen en 10% meer gold en betere items kunnen ontvangen. Aangezien elke provincie die je bezoekt qua niveau redelijk gelijk opgaat met je eigen voortgang zal je dus weinig voordeel hebben aan dit plus account.

Het laatste wat ik dan wil noemen is dat de game nu al erg compleet is. Tijdens de release op pc was er maar een heel klein percentage van Tamriel beschikbaar en zeker voor de hardcore gamer was het telkens wachten tot er weer nieuwe gebieden werden toegevoegd. Nu op console is dit niet meer het geval. Bethesda heeft het jaar dat de game op pc te spelen was goed gebruikt om de game verder te ontwikkelen, enorme hoeveelheden aan provincies toe te voegen, en alles te fine tunen tot toch wel een bijna perfecte game die dus al meteen vanaf dag één op console te beleven is.

Ik denk dat na het lezen van deze review en die van vorig jaar de conclusie al wel vrij duidelijk is maar ik ga het toch even samenvatten.

Wil je je honderden uren verliezen in de typische scrolls avonturen dan ben je zeker aan het goede adres met ESO. Verwacht echter geen Skyrim deel 2. Deze game is niet bedoeld als single player ervaring. En toch betekend dit niet dat je alleen maar bezig hoeft te zijn met andere spelers. Zelf verlies ik me soms uren lang in de vele single player missie’s en het looten waarbij ik er geen seconde bij na denk dat er ook andere spelers om me heen lopen.

Wil je juist wel die multi-player ervaring dan ben je ook op de juiste plaats beland met erg toffe PvP’s of flinke group uitdagingen. Maar ook de uitgebreide Guild mogelijkheden dragen hier aan mee.

De controls werken echt boven verwachting en voelen erg natuurlijk aan. Ondanks dat deze game enorm veel lagen bevat m.b.t. tot craften, skills en dat soort zaken is het ook voor de beginnende speler allemaal goed te begrijpen en krijg je desgewenst duidelijke tutorials om alles te leren.

En dan hebben we natuurlijk de servers die toch vaak een vervloeking zijn voor MMORPG games. Tot dus toe heeft Bethesda dit goed voor elkaar. Er zijn eigenlijk nauwelijks wachttijden bij het laden van het spel of andere gebieden en ook qua stabiliteit houden de servers het erg goed. Alleen op drukke plekken zoals steden ondervind je op dit moment wat onrustige momenten wat enige lag veroorzaakt maar ik verwacht dat dit ook wel vrij snel over zal zijn als de release drukte eenmaal achter de rug is.

Het laatste wat ik wil noemen is de support van Bethesda. Dit is namelijk iets waar veel andere devs wat van kunnen leren. Bij Bethesda is de respons zelfs bij een release vrij snel en heel persoonlijk. Je merkt meteen dat bij de support desk allemaal mensen werken die zelf ook een passie hebben voor de game en ze er alles aan doen om jou als gamer en fan te helpen en tevreden te houden. Ik kan niet anders zeggen dan dat we een game als deze nodig hadden op console, en nu hij er is zal ik mijzelf met velen andere maanden lang gaan verliezen in de mooie landschappen die ESO bied.

Review- The Elder Scrolls Online Tamriel Unlimited (PS4 & X1)
  • Enorm veel content
  • Zowel solo als mp goed speelbaar