We hebben er bijna 7 jaar lang op moeten wachten, maar vanaf volgende week vrijdag is het eindelijk zover! Dan verschijnt na enkele keren uitstel uiteindelijk toch The Last of Us Part 2. Omdat we jullie qua verhaal niet geheel in het ongewisse willen laten plaatsten we gisteren een story recap online die je geheugen wat hoort op te frissen. Voor een uitgebreide review van het vervolg ben je hier aan het juiste adres.

Een korte teaser

The Last of Us Part 2 speelt zich enkele jaren na de gebeurtenissen van het eerste deel af. Ellie is ondertussen een jong volwassene en leeft nog steeds samen met Joel en Tommy in een ondertussen flink uitgebreid kamp. Ellie heeft er ondertussen enkele vrienden gemaakt en ook de band tussen haar en Joel is nog steeds duidelijk aanwezig. Om het kamp veilig te houden van eventuele invallen door vijandige bendeleden of geïnfecteerden zijn er mensen voorzien die regelmatig gaan patrouilleren buiten het kamp.

Dat is dan ook één van de taken die Ellie samen met haar “vriendin” Dina toegewezen krijgt bij het begin van de game. En ook Joel en Tommy krijgen dezelfde taak toegewezen in een ander gebied buiten het kamp. Eenmaal Ellie en Dina klaar zijn met hun patrouille komt er iemand van het kamp melden dat ze al een tijdje niets meer gehoord hebben van Joel en Tommy. Wat daarop volgt is een reeks van gebeurtenissen die we uiteraard niet gaan verklappen.

Wat we wel alvast kunnen meegeven is hoe het verhaal zichzelf onderscheid van zijn voorganger. In het eerste deel draait het namelijk vooral rond overleven in een post-apocalyptische wereld, maar in The Last of Us Part 2 draait het rond iets helemaal anders. Dat is uiteraard een gevolg op de vele gebeurtenissen in de game, maar het neemt wel een zeker gevoel van kwetsbaarheid en de drang om te overleven weg uit het verhaal.

De vijand is altijd dichtbij

Na de gebeurtenissen op het einde van het eerste deel zijn de Fireflies niet langer een bedreiging voor het duo, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze de enige groep zijn met verkeerde intenties. Ellie moet het namelijk opnemen tegen het WLF (Washington Liberation Front) en de Scars.

Omdat we jullie het plezier van ontdekken zelf willen laten beleven, bespreken we in deze review slechts één groep namelijk The Scars. Deze vijanden zijn wat primitiever in hun manier van aanvallen en gebruiken dan ook enkele zeer inventieve trucs om elkaar te waarschuwen. Door op regelmatige basis naar elkaar te fluiten weten ze namelijk of alles in orde is met één van hun leden. Daarnaast zijn ze vooral gericht op stealth en maken ze gebruik van een pijl en boog als wapen. Wanneer je geraakt wordt door een pijl kan het gebeuren dat deze vastzit in je arm of been en dien je deze door R1 ingedrukt te houden eerst te verwijderen om te voorkomen dat je levensbalk te snel naar beneden zakt. Sommigen van hen dragen zelfs bijlen of mokerhamers bij zich en zijn daardoor in combinatie met de sluwere pijl- en boogbezitters zeker niet te onderschatten.

Uiteraard moet je het in de game ook opnemen tegen geïnfecteerden waarvan de meest gekende de Clicker is. Deze maakt net als in het voorgaande deel gebruik van de omgevingsgeluiden om zijn prooi op te sporen. Daarnaast zijn er ook enkele nieuwe geïnfecteerden, zoals de Shamblers, die hun opwachting maken in het tweede deel. Deze gigant van een geïnfecteerde maakt gebruik van giftige gassen die hij vrijlaat waardoor je voor bepaalde tijd beperkt bent in je beweging. Dat zorgt ervoor dat vooral de andere omliggende geïnfecteerden dodelijker worden dan voordien.

Vechten of vluchten

Om vijanden uit te schakelen maakt Ellie opnieuw gebruik van allerhande wapens die ze heeft gevonden of zelf heeft gemaakt. Door in de hele wereld op zoek te gaan naar alcohol, flessen, medicijnen en een heleboel andere middelen kan je zelf geïmproviseerde granaten, molotovcocktails en zelfs melee wapens die meer schade aanrichten maken. Ook de ietwat aparte manier om een voorwerp te maken door deze te selecteren met je richtingsknoppen en nadien R2 in te drukken blijft behouden in dit vervolg. Ook het upgraden van je wapen gebeurt nog steeds aan een workbench die je op regelmatige momenten in het spel tegenkomt.

Je kan er ook opnieuw voor kiezen om all-out te gaan met wapens of te kiezen voor stealth om vijanden uit te schakelen. Een extra toevoeging bij het sluipen zit hem in het gebruik maken van hoog gras. Doorheen dit gras kan je kruipen of zelfs helemaal op de grond gaan liggen om minder snel opgemerkt te worden door je vijanden. Gebeurt dat toch, dan bezit Ellie een handig nieuw trucje dat haar in staat stelt om aanvallen van vijanden te ontwijken en nadien terug te slaan.

Nog een nieuwe toevoeging is de mogelijkheid om weg te lopen van je vijanden tijdens een gevecht. Dit stelt je in staat om de vijanden één voor één opnieuw al sluipend te vermoorden of je kan er ook voor kiezen de laatst overgebleven vijanden gewoon te ontwijken en verder te gaan met je avontuur.

Een verhaal apart in een aparte wereld

De wereld in The Last of Us Part 2 is ook een pak uitgebreider dan het voorafgaande deel. Zo zijn er bepaalde hoofdstukken waarin je een paard kan gebruiken om de grote afstand te overbruggen. Daarnaast kan je elk gebied veel uitgebreider gaan ontdekken en zijn er zelfs kleine verhaaltjes gebonden aan bepaalde locaties.

Een goed voorbeeld hiervan is een café waarin zeg geïnfecteerden bevinden. Op zich is dit geen onderdeel van het verhaal, maar kan je er wel voor kiezen het café binnen te lopen. Het enige probleem is wel dat de ingang niet toegankelijk is en er enkel glazen ruiten zitten tussen jou en de groep geïnfecteerden binnenin. Enkel door de ruiten kapot te slaan raak je binnen, maar dat zorgt er wel meteen voor dat de geïnfecteerden binnenin meteen naar je toe spurten.

Eenmaal het café ontruimd is kan je pas echt beginnen op verkenning gaan en leer je de achtergrond kennen van de gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de uitbraak. Op sommige locaties staat er zelfs een kluis met een cijferslot en de enige manier om die te openen is door goed rond te kijken. Zo kan het zijn dat er ergens op een papiertje staat geschreven dat de combinatie van de kluis een verjaardag is van iemand. Wanneer je verder rondzoekt kom je er uiteindelijk wel achter wat die verjaardag precies is.

Geschreven door crewlid Jordy

Review - The Last of Us Part II
Op zich zouden we nog uren kunnen doorgaan over alle kleine gebeurtenissen die plaatsvinden in de game of zouden we qua verhaal wat uitgebreider kunnen gaan, maar dat laten we jullie liever zelf ontdekken. Wat we in deze review vooral aan bod willen brengen zijn de subtiele veranderingen die wat extra toevoegen aan de wereld van The Last of Us Part 2
  • Uitgebreidere wereld met achtergrondverhalen
  • Nieuwe vijanden (vooral de Scars)
  • Nieuwe mechanics tijdens gevechten