Het is op de kop af al tien jaar geleden dat we meesterdief Garret voor het laatst zagen in een avontuur…daarom werd het volgens Eidos Montreal de hoogste tijd om de vingervlugge bandiet in een nieuw avontuur te storten. Is Garret in staat om zich staande te houden tussen andere assassins als Ezio en Agent 47 na deze lange afwezigheid? Heeft de Thief game niet teveel elementen “geleend” van andere franchises en kan het de kleptomaan is ons daarmee tevreden houden of kan de game ons compleet “gestolen” worden?
Moeilijke tijden in The City
Ons verhaal speelt zich af in de stad genaamd The City met een Victoriaanse setting die verdacht veel weg heeft waar de avonturen van Sherlock Holmes zich afspelen. De stad staat onder bewind van de meedogenloze Baron en heeft zijn wachters beter bekend als The Watch op pad gestuurd om de burgers van The City flink onder de duim te houden. Als dat niet genoeg is teistert een mysterieuze ziekte genaamd The Gloom ook nog eens de stad die vele slachtoffers eist. Ons verhaal start terwijl Garret net bijkomt van een schouwspel waarbij hij zijn voormalige protegé Erin is kwijtgeraakt…terwijl hij nog half slaperig aan het herstellen is wordt hem medegedeeld dat hij een jaar lang verdwenen was. In de tussentijd heeft The City zijn gruwelijke transformatie moeten ondergaan.
Het Dievenpad
Garret besluit het er niet bij te laten zitten en gaat op (dieven)pad om uit te zoeken wat er is gebeurd en een bezoekje af te leggen aan deze baron. In zijn hide-out hoog in de klokkentoren van The City kan Garret vele kanten van de stad op…gelukkig heb je altijd een waypoint op je scherm zodat je weet waar je volgende bestemming ligt. Niet enkel kun je dan je waypoint gebruiken voor je eerst volgende missie, ook side-quests zijn te markeren en stellen je in staat om klusjes te doen voor opdrachtgevers in de stad die je rijkelijk zullen belonen. Garret maakt geen onderscheid tussen rijk en arm en steelt er op los wat hij op zijn dievenpad aantreft. Van tijd tot tijd vind je zeldzame bloemen met de naam Poppy die Garret maar al te graag kauwt…bij het consumeren van deze plant kan onze meesterdief zich erg goed focussen en worden objecten in de omgeving lichtblauw gekleurd waarmee een interactie zich plaats kan vinden. Dit valt te vergelijken met de Eagle vission uit Assassins Creed om je slachtoffers te markeren. Voor wie hier geen behoefte aan heeft is er een purist-mode in het optie menu om allerlei hulp functies uit te zetten…zo wordt The City een groot doolhof waarbij je makkelijk verdwaald kan raken.
Maar buiten je hulp functies om is het soms verdraaid lastig navigeren, de stad is in blokken opgedeeld waarbij als je van het ene naar het andere blok gaat een laadscherm krijgt voorgeschoteld. De HUD op je scherm is dus niet een duidelijke navigatie maar geeft een indicatie van welke kan je uit moet. Dat je dan plotseling voor een gesloten hek komt te staan komt soms meer dan eens voor wat als frustrerend kan worden ervaren. Op zijn eindeloze speurtochten naar kostbaarheden trek je dan ook volledige de trukendoos open. Je kunt jezelf upgraden met wire-cutters…schroevendraaiers en kun je onder andere je lock picking skills bijwerken. Garret laat zich soepel bedienen met de first person view maar is het niet mogelijk om zomaar van balken en grote hoogtes te vallen zonder de linker trigger te gebruiken.
De game daagt je uit om alvorens je een gebied instormt eerst even rustig de locatie te verkennen…guards zijn makkelijk af te leiden met objecten die je kunt gooien zodat je veilig naar je volgende plek kan verdwijnen. Verder kan Garret gebruik maken van een dash-mode waarin hij tijdelijk geruisloos even naar voren schiet. Onze anti-held gedijt het beste in het donker en heeft dan ook een hekel aan licht…kaarsen dien je daarom zo snel mogelijk te doven en lichtschakelaars om te zetten.
Naast je boog draagt hij de Blackjack als wapen bij zich waarmee hij kwaadwillenden op een stealth manier mee kan uitschakelen..want mocht je onverhoopt toch ontdekt worden dan is deze knuppel je beste vriend waarmee je lelijke tikken kan uitdelen. Aangeraden wordt om niet in het wilde weg een locatie op te stormen, je bent en blijft een dief en geen brute onverlaat die overal naar binnen stampt. Discretie en berekendheid zijn je handelsmerk…de schaduw je vriend.
Zoeken, zoeken, in alle gaten en in hoeken
In zijn oneindige quest naar blinkende voorwerpen gaan de handen van Garret geregeld over frames van schilderijen, kluizen en lade-blokken. Dat laatste begint op den duur aan te voelen als een klusje wat repetitief begint aan te voelen na een verloop van tijd. Maar een echte dief laat natuurlijk geen kans onbenut en gaat dan ook plichtsgetrouw langs al die objecten. Opmerkelijk is te noemen dat je een oneindige buidel hebt voor snuisterijen…maar dat als je een fles wilt meenemen om als afleiding te gebruiken kun je er maar maximaal een van meenemen.
Op grafisch gebied is Thief een degelijke game, helaas kakt de frame-rate nogal in bij tijd en wijlen en ontkom je niet aan het feit dat er soms audiobugs optreden. De mist die door de straten trekt geeft een zeer authentiek gevoel af waardoor je nooit het idee hebt dat je ergens veilig bent. Mensen die door de straten trekken al hoestend en rochelend trekken je diep de game in.
Ondanks de tergende laadschermen en de soms nogal wat verwarrende HUD is Thief een game die zich rustig uniek kan en mag noemen. Als meesterdief Garret ben je er ditmaal niet op uit om mensen te vermoorden…maar heb je juist daar een aversie van. Je wilt niemand pijn doen…maar je kan je wel verweren als het erop aankomt.
In een tijd waarin het reeds stikt van de assassins is Garret een frisse wind die hard nodig hadden. De missies, side-quests en upgrade mogelijkheden zijn niks nieuws onder de (afwezige) zon, maar het is het intrigerende verhaal met degelijke cut-scenes wat er degelijk toe doet. Als je door de opgenoemde irritaties heen kunt kijken heb je een zeer degelijke sfeer game die rustig 15 uur zoet gaat houden, tel er zeker nog 5 uur aan side-quests bij op om je gameplay te verlengen. Thief zal je absoluut niet bestelen van je vrije tijd en schenkt je juist een mooie ervaring.
365Gaming Verdict: 8