Zombies, het is tegenwoordig helemaal ‘hip’ om bij elke game een vorm van zombie element in de game te proppen. Natuurlijk was dat in het begin leuk, maar tegenwoordig laat ik de zombie dlc’s toch al snel schieten. Maar er zijn altijd uitzonderingen, Dying Light is zo’n uitzondering. Dit komt met name omdat de game niet een beetje de focus legt op zombies doormiddel van een DLC, maar de hele game gaat om het overleven in een wereld waar een virus uitbraak is en je overal mutanten/zombies om je heen hebt lopen.

Nu is het zo dat ik The Follwowing vorig jaar al een uurtje heb mogen spelen en terwijl ik de game toen aan het spelen was merkte ik eigenlijks hoe fijn ik het weer vond om een wereld om mij heen te hebben waar het overleven doormiddel van vluchten en vechten mijn een goed gevoel gaf, voor zo ver je zoiets als ‘goed’ kunt bestempelen.

En nu zijn we al een dik half jaar verder voordat ik aan de slag kan gaan met The Following. Wel moet ik zeggen dat ik eerst weer verder ben gegaan met het verhaal van de game zelf, puur om even in de mood te komen en om de controls weer een beetje te leren. En terwijl ik bezig ben met het spelen zorg ik overal voor dood en verderf en toch merk ik dat ik weer heel erg blij word van deze game, dit zijn de games die ik in het verleden veel en vaak speelde en door het uitblijven van sommige games (Dead Island bijvoorbeeld) heeft Dying Light voor een perfecte invulling gezorgd.

En dit keer vertrekken we uit de stad Harran en mogen we ons uitleven op het platteland. Op zich niet heel erg ingrijpend qua gameplay, want de basis blijft nog steeds het feit dat je dient te overleven, maar de andere setting zorgt er wel voor dat je nu anders met de elementen om zal gaan. Naast het feit dat je minder snel van gebouw naar gebouw kunt springen lijkt het ook minder druk te zijn. Maar dit kan ook komen doordat er nu geen korte krappe straten zijn, maar uitgestrekte weilanden vol met monsters. Hierdoor is het aantal waarschijnlijk wel gelijk, maar lijkt het minder compact.

Naast deze wezens hebben we ook te maken met mensen die niet geïnfecteerd zijn, maar deze mensen lijken helemaal bezeten te zijn van een nieuwe religie. Het is dan ook aan jou om hier een stokje voor te steken en om zoveel mogelijk besmette mensen levens te redden. Niet een volledig nieuw element, in Harran hadden we ook al kleine groepen die de medicijnen aan het beschermen waren, maar nu hebben we met een complete cult te maken die er alles aan wil doen om de cult zo groot en machtig mogelijk te maken, ten koste van alles. Een leuke afwisseling tussen alle zombies door.

Naast het ontdekken van het platteland is zoveel meer in deze DLC te vinden. Dingen die je echt niet kon doen in de game zijn onder andere het besturen van auto’s en dan met name de buggy. Deze buggy lijkt op een standaard voertuig, maar je zult al snel merken dat het hier om een buggy gaat die sommige games het idee geeft dat je met een gemiddelde Carmageddon auto speelt. Je buggy krijgt niet alleen een hele mooie paintjob, maar ook een aantal wapen op je auto monteren is niks raars. Hierdoor kun je makkelijk zombies splijten terwijl je op ze af rijdt, maar ook een turrent monteren is heel erg handig voor als je co-op de wegen onveilig wilt gaan maken.

Natuurlijk kun je zeggen van de game wat je wilt, maar met een omgeving die zo groot is en waarbij je ook nog eens onderwater kunt, op gebouwen kunt klimmen en zelfs in een heleboel gebouwen kunt klimmen, dan kun je alleen maar zeggen dat de programmeurs een hele goede DLC hebben neergezet. Daarnaast is het ook nog eens zo dat het er grafisch ook goed uitziet. Natuurlijk hebben ze dit te danken aan een vloeiende filter die in de game zit, maar dan nog mag je niet klagen als het aankomt op de grafische kant.

Nu is het bij een game zoals Dying Light altijd van belang dat het geluid ook goed samenwerkt met de interactieve omgeving. En dit is, helemaal op de PlayStation 4, goed terug te vinden. Natuurlijk merken we wanneer het druk wordt, wanneer er een zombie achter je aan zit, maar ook de communicatie verloopt goed met je lotgenoten. Helemaal omdat het geluid van de walkie talkie via de speaker van de PlayStation 4 controller binnenkomt. Hierdoor krijg je het geluid dat de walkie talkie als het ware in je handen ligt. Dit zijn kleine toevoegingen die er voor zorgen dat je net even iets dieper in de game zit dan met een standaard controller. Iets wat je niet terug vind op de Xbox One of PC, helaas voor deze gamers. Niet dat het een wereld van verschil is, maar het zijn soms de kleine dingen die het verschil maken.

Maar naast dit soort kleine toevoegingen is dit een game die je gewoon graag wilt spelen met een goede headset of een surround set. Je hebt namelijk echt het idee dat er van alles om je heen gebeurt en dat je soms van alle kanten word aangevallen zonder dat je het zelf echt kunt bevatten. Helemaal als je in de nacht op verkenning gaat, dan hebben we namelijk ook te maken met wilde achtervolgingen die met een goed stuk geluid heel erg intens kunnen zijn.

Met ander woorden, deze DLC heeft even op zich laten wachten, maar het resultaat mag er zijn!

Review - Dying Light: The Following
Ik ben niet altijd een fan van DLC's, maar The Following is een DLC die ervoor zorgt dat je de game opnieuw gaat ontdekken en daarnaast krijg je een wereld die groter, mooier en uitdagender is dan de originele game.
Verdict8.5
+ Punten
  • Heel erg veel nieuwe content
  • Buggy's in Carmageddon stijl
- Punten
  • Drukke open online opties
8.5Verdict